روزنامه الشرق الاوسط؛

"ظريف" درپاريس بااستفاده ازرسانه‌ها، چهره جديدي ازديپلماسي ايران به نمايش گذاشت

وزیر امور خارجه ایران در مدت حضور خود در پاریس، با استفاده از رسانه های فرانسه، افکار عمومی غرب را هدف قرار داد و تلاش کرد چهره ای جدید از دیپلماسی کشورش به نمایش بگذارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازروزنامه الشرق الاوسط ؛این روزنامه در پایگاه اینترنتی خود در گزارشی به قلم "میشل ابو نجم" نوشت "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران از سه روز حضور خود در پاریس، پیش از رفتنش به ژنو به منظور شرکت در نشست های گروه 1+5 درباره برنامه هسته ای ایران، برای به راه انداختن موجی از دیپلماسی عمومی بهره برداری کرد و با استفاده از روزنامه های فرانسوی، افکار عمومی غرب را هدف گرفت. وی به منظور شرکت در مجمع عمومی سازمان یونسکو و بیان دیدگاههای کشورش در سخنرانی خود در این سازمان، به پاریس رفته بود.

دومین فعالیت رسمی وی در فرانسه، دیدارش با لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه بود که قبلا هم در نیویورک در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با وی دیدار کرده بود. وزیر خارجه ایران باقیمانده وقت خود را صرف سخنرانی در موسسه فرانسوی روابط بین الملل و انجام چند گفتگو با مطبوعات و شبکه های تلویزیونی کرد و در این گفتگوها کوشید «چهره جدیدی» از دیپلماسی ایران به نمایش بگذارد و در مقایسه با گفتمان سیاسی و دیپلماتیک سابق تهران، مواضع معتدل تری را بیان کند.

اما مخالفان ایرانی تلاش کردند فرصت حضور "ظریف" در پاریس را ضایع کنند، از این رو صدها تن از آنها در مقابل ساختمان یونسکو در پاریس همزمان با سخنرانی ظریف تظاهرات کردند و دولت روحانی را ، که ادعا می کنند، از زمان به قدرت رسیدنش، 300 ایرانی اعدام شده اند محکوم کردند. آنها در اقدامی نمادین، در محل تجمع خود، که پلیس فرانسه از آن حفاظت می کرد، چوبه های دار نصب کرده بودند. ظریف برای پرهیز از رودر رو شدن با تظاهرکنندگان از در پشتی سالن اجتماعات بزرگ یونسکو خارج شد.

وزیر خارجه ایران، آن گونه که منابع اروپایی به الشرق الاوسط گفته اند، در تلاش برای گسترش جوی از خوش بینی درباره پرونده هسته ای، به نوعی اغراق گویی روی آورد و تاکید کرد، «امکان دستیابی به توافق در ژنو در هفته جاری وجود دارد».

به گفته این منابع، حجم عظیم مشکلات میان تهران و گروه 1+5 پیش از دستیابی به چارچوبهایی مناسب برای حل و فصل آن، «به هفته ها گفتگوی جدی نیاز دارد به شرطی که ایران آماده همراهی کردن با آنچه گروه شش می خواهد، باشد».

"ظریف" به روزنامه لوموند گفت «پنجره ای» برای دستیابی به راه حل بازشده است که مردم ایران با «انتخاب حسن روحانی» به ریاست جمهوری آن را باز کرده اند.

به گفته وزیر خارجه ایران، برخی از جلسات نشست های کارشناسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای و طرف ایرانی، بسیار مثبت بوده است. گفتنی است گروه 1+5 از سالها پیش از ایران می خواهند به سئوالات آژانس درباره برنامه هسته ای خود پاسخ دهد، درهای مجتمع نظامی پارچین را به روی بازرسان آژانس بگشاید و پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای را امضاء کند که براساس آن آژانس اجازه می یابد از تاسیسات هسته ای بازرسی سرزده به عمل آورد که خود همین عمل می تواند موجب اعتماد سازی در مقابل جامعه بین المللی بشود.

"ظریف" غربی ها را به خاطر خودداری از تامین سوخت رئاکتور تحقیقات پزشکی تهران، و اعمال تحریم ها سرزنش کرد زیرا این اقدامات موجب شده است پرونده هسته ای کشورش به اینجا برسد و تهران راهی جز غنی سازی اورانیوم که «حق قانونی» آن است نداشته باشد. وی اعلام کرد ایران 19 هزار سانتریفیوژ دارد اما نگفت چه تعداد از این سانتریفیوژها فعالند و از چه نسلی هستند.

این روزنامه در ادامه افزود وزیر خارجه ایران به رغم لحن خوشبینانه اش، هشدار داد «پنجره ای» که امروز باز شده است «باید پیش از آن که مجددا بسته شود مورد استفاده قرار گیرد» نکته طنز ماجرا آن است که وی در این مسئله با غربیها که هشدار می دهند گفتگوها با ایران «نباید تا ابد ادامه داشته باشد» هم نظر است.

نرمش ایران به میزان مورد نظر غربیها نیست، زیرا ظریف با درخواست ارسال اورانیوم 20 درصد غنی سازی شده به خارج از ایران موافقت نکرده است و این چیزی است که غربیها خواستار آن هستند و در پیشنهادهایی هم که در بهار گذشته در آلماتی قزاقستان به طرف ایرانی دادند، این درخواست وجود داشت.

این مقام ایرانی از غرب خواست دست از تلاش برای تحمیل مواضع خود بر تهران بردارد اما در مقابل وی درخصوص پذیرش درخواست آژانس بین المللی انرژی هسته ای برای بازرسی از تاسیسات پارچین نرمش نشان داد و آن را به مذاکرات جاری با کارشناسان محول کرد. وی دادن اجازه بازجویی آژانس از محسن فخری زاده دانشمند ایرانی را که مسئول بعد نظامی برنامه هسته ای ایران به شمار می رود به طور قاطع رد نکرد.

"ظریف" درخصوص استفاده از گزینه نظامی علیه ایران هشدار داد زیرا چنین اقدامی «برای همه جهان» فاجعه بار خواهد بود. وی خواستار تامل در پیامدهای مداخله نظامی آمریکا در افغانستان و عراق شد. ظریف تاکید کرد هدف نخست کشورش بستن پرونده هسته ای است. این خواسته از تمایل تهران به لغو تحریم هایی که به عمق اقتصادش آسیب زده است هم فهمیده می شود. وی در خصوص به رسمیت شناختن اسرائیل، که تهران همیشه با آن مخالفت کرده است، گفت «این موضوع اصلا مطرح نیست».

به گفته وزارت خارجه فرانسه، ظریف درباره مسئله سوریه هم گفتگویی «صریح و دقیق» با "لوران فابیوس" داشته است. اکنون مشخص است که فرانسه با شرکت کردن ایران در کنفرانس «ژنو 2» مخالف نیست به شرطی که آشکارا بپذیرد که هدف از این کنفرانس ایجاد دولتی انتقالی برخوردار از همه اختیارات اجرایی دولت و ریاست جمهوری از جمله کنترل نیروهای مسلح، دستگاه اطلاعاتی و سایر دستگاههای امینتی است.

"ظریف" به رغم آن که دست داشتن کشورش در جنگ جاری در سوریه را انکار کرد اما آمادگی کشورش را برای مشارکت در دستیابی به راه حلی برای این بحران و به ویژه درخواست از همه جنگجویان خارجی از سوریه، بدون وارد شدن به جزئیات یا اشاره به شبه نظامیان حزب الله یا سایر شبه نظامیان دیگری که در کنار رژیم سوریه می جنگند، اعلام کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار