عراقچی در جمع خبرنگاران:/45

ایران و 1+5 به سوی توافقاتی جهت حصول هدفی مشترک پیش می‌روند/ در نشست عصر پیرامون جزئیات گفتگو می‌کنیم

مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌ای کشورمان گفت: همه مسائل را مدنظر قرار خواهیم داد به این صورت که گام نهایی بسیار حائز اهمیت است و به سوی توافقاتی پیش خواهد رفت که به یک هدف مشترکی برسیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران به ژنو، "سیدعباس عراقچی" رئیس تیم مذاکره‌کننده ایرانی در مذاکرات ژنو با حضور در جمع خبرنگاران گفت: مذاکرات صبح امروز ایران و گروه 1+5 که دقایقی قبل پایان یافت.

وی گفت: همه مسائل را مدنظر قرار خواهیم داد به این صورت که گام نهایی بسیار حائز اهمیت است و به سوی توافقاتی پیش خواهد رفت که به یک هدف مشترکی برسیم.

عراقچی تصریح کرد: به صورتی که شفاف سازی‌هایی در مسئله هسته‌ای صورت گیرد و امروز بعد از ظهر راجع به جزئیات مسئله بحث و در مورد گام‌های بعدی صحبت خواهیم کرد؛ ما تصمیم گرفتیم این جلسات را کوتاه‌تر برگزار کنیم و در ساعت 2 دور بعدی مذاکرات را ادامه خواهیم داد و با کشورهای اروپایی جلسه دیگری را برگزار خواهم کرد که ما هم در آنجا شرکت خواهیم کرد.
 
وی اظهار داشت: رأس ساعت 6 امروز نیز آقای ظریف و خانم اشتون با سایر کارشناسان هر دو گروه جلسه‌ای خواهند داشت که در آنجا خلاصه بحث‌ها مطرح خواهد شد که این نشست در سطح کارشناسی است.
 
رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران در ژنو خاطرنشان کرد: در نشست عصر امروز که در سطح کارشناسی است سعی خواهیم کرد به توافق واحدی برسیم؛ ما بر آن هستیم به یک توافقات دوجانبه‌ای برسیم که طرف مقابل هم هماهنگ شود.

وی تصریح کرد: فکر می‌کنم این جلسه دو ساعته خیلی کوتاه بوده و خیلی زود است در مورد این موضوع تصمیم بگیریم، مصمم هستیم تا این مذاکرات را به پیش ببریم و خیلی امیدوار و مثبت فکر می‌کنیم.

عراقچی ادامه داد: صحبت‌های بسیار مثبتی انجام شد چرا که هر دو طرف مصمم بودند و اراده جدی داشتند که به یک هدف شفاف و مثبتی برسند، ایران کاملا جدی است که در این مسئله پیشنهاد خود را ارائه دهد و در این دور از مذاکرات بحث کردیم؛ راجع به مسائل مختلف و در مورد پیشنهاد قبلیمان و پیشنهادهایی که در آینده خواهیم داشت، گفتگو کردیم.

مذاکره کننده ارشد تیم هسته‌ای ایران در مذاکرات با ۱+۵ گفت: برآنیم که به اهداف مشترک برسیم و همانطور که گفتم خیلی زود است که قضاوت کنیم و بگوییم که آیا ما به آن هدف مشترک رسیدیم یا نه. 

عراقچی تاکید کرد: فضای گفتگو‌ها خیلی مثبت است ولی فعلا زود است قضاوت کنیم. 

وی با بیان اینکه اجازه دهیم تا در مورد مسائل دیگری صحبت کنیم اظهار داشت: درست نیست راجع به مسائلی صحبت کنیم که هنوز اهداف مشترکی در آن نداریم. 

عراقچی با بیان اینکه زود است قضاوت کنیم، تصریح کرد: ما گفتیم که چه اقداماتی انجام می‌دهیم و دیدگاه‌ها و پیشنهاداتمان را ارائه دادیم، مذاکرات وین در سطح کار‌شناسی بوده و هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است؛ من فکر می‌کنم ما در مسیر درستی قرار گرفتیم و این مسیر پیچیده و مشکل خواهد بود و باید به این مسائل غلبه کنیم، باید راهی را پیدا کنیم که هر دو طرف قانع و راضی باشند و امیدواریم که بتوانیم به این هدف و توافق برسیم. 

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان ادامه داد: در مجموع هر دو طرف باید اعتمادسازی کنند که باید اعتمادسازی کنند که برای ما احترام و تکریم مقابل است، رژیم صهیونیستی باید به حقوق هسته‌ای ایران احترام بگذارد و همچنین گروه ۱+۵، بنابراین گام‌ها باید متوازن باشد و هر دو طرف گام بردارند و هیچ کدام نباید از این راه تعادل و توازن خارج شوند. 

وی در باره دیدارهای دوجانبه نیز اظهار داشت: دیدارهای دوجانبه در راستای مباحث اصلی بوده، هرچه ما بیشتر راجع به جزئیات صحبت کردیم بحث‌ها پیجیده‌تر شده و ما معتقدیم که هر دو طرف می‌توانند به یک هدف برسند؛ همانطور که گفتیم این در چهارچوب دستورالعمل برنامه هسته‌ای بوده و چیزی خارج از دستورالعمل بحث نشده و هر دو طرف به سمت هدف مشترک بودیم که در ساعت ۶ دوباره خلاصه بحث‌ها مطرح خواهد شد.

خبر در حال تکمیل است...

انتهای پیام/ 

برچسب ها: نشست ، خبری ، عراقجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار