نوبخت در حاشیه جلسه هیئت وزیران:

رقم یارانه‌ها و مابه‌التفاوت کالاهای اساسی دو برابر شد/ انتخاب استانداران چهارمحال و بختیاری و اردبیل

سخنگوی دولت از انتخاب استانداران استان‌های اردبیل و چهارمحال و بختیاری در جلسه امروز(چهارشنبه) هیئت دولت خبر داد.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت با حضور در جمع خبرنگاران از انتخاب استانداران استان‌های اردبیل و چهارمحال و بختیاری در جلسه امروز(چهارشنبه) هیئت دولت خبر داد.

نوبخت در تشریح مصوبات جلسه امروز گفت: امروز هیئت وزیران سه مصوبه داشت؛ انتخاب "مجید خدابخش" به عنوان استاندار اردبیل و همچنین انتخاب "قاسم سلیمانی دشتکی" به عنوان استاندار چهارمحال و بختیاری و در نهایت انتخاب علیرضا جهانگیری به عنوان رئیس سازمان هواپیمایی کشور.

نوبخت ادامه داد: همچنین در این جلسه مصوب شد که دستگاه‌های اجرایی درباره اشتغال و کار افرادی که دو شغله هستند با جدیت برخورد کنند و اگر در موارد ضروری دستگاه‌های اجرایی خواستار استفاده از نیروهای بازنشسته هستند، باید گواهی اشتغال به کار افراد بازنشسته فراهم شود.
 
** تصمیمات دولت برای دوبرابر شدن یارانه‌ها

سخنگوی هیئت دولت اظهار داشت: در ارتباط با دوبرابرکردن رقم یارانه‌ها و پرداخت مابه‌التفاوت کالاهای اساسی به ویژه گندم در دولت تصمیم گرفته شد برای اینکه برخی از قیمت کالاهای اساسی به ویژه گندم افزایش پیدا نکند باید ما به‌التفاوت نرخ محسوب شود.

وی تاکید کرد: در جلسه امروز دولت در ارتباط با دوبرابر کردن رقم پرداختی یارانه‌ها و مابه‌التفاوت کالاهای اساسی به ویژه گندم تصمیم گرفته شد.
 
وی افزود: برای اینکه قیمت برخی از کالاهای اساسی مشخص شده، از جمله گندم افزایش پیدا نکند، باید مابه‌التفاوت نرخ قبلی که 1226 تومان بود تا نرخ فعلی که 2477 تومان است دولت یارانه پرداخت کند و هر چند در رسیدگی به اصلاح لایحه بودجه سال 1392 سقف بودجه تقلیل پیدا کرد، ولی دو کار مهم همراه با این تقلیل صورت گرفت. رقم مربوط به ردیف یارانه‌ها و مابه‌التفاوت کالاهای اساسی به دو برابر افزایش پیدا کرد.
 
سخنگوی هیئت دولت افزود: از سوی دیگر مبالغی را که برای پیش پرداخت‌های طرح‌های فاینانس وجود داشت تا حد 25 میلیارد دلار تامین شد که 9 میلیارد دلار طرح‌های فاینانس ظرف روزهای آینده فعال خواهد شد از این رو ما می توانیم با افزایش رقم یارانه‌ها اطمینان حاصل کنیم و نگرانی برطرف شود که کالاهای اساسی به ویژه گندم و نان به هیچ وجه افزایش قیمت نخواهد داشت.
 
نوبخت اظهار داشت: از سویی با تزریق بیش از 9 میلیارد دلار اعتبارات ارزی برای طرح‌های عمرانی انشاءالله ما شاهد ساخت و سازهای بیشتر، اشتغال و حل مشکل اشتغال خواهیم بود.
 
وی افزود: این دو کار یعنی افزایش و دوبرابر کردن رقم یارانه ها و ما به التفاوت‌ها و همچنین افزایش رقم پیش پرداخت فاینانس‌ها که مانعی بود و بیش از یکسال طرح های عمرانی را که با فاینانس فعال می شد متوقف کرده بود، حل شد.

** طرح‌های عمرانی بزودی فعال می‌شوند
 
نوبخت اظهار داشت: تا حد 25 میلیارد دلار امکان حل مشکلات عمرانی در کشور وجود دارد و انشاءالله در سراسر کشور به زودی طرح های عمرانی فعال خواهد شد. 

سخنگوی هیئت دولت گفت: امیدواریم با دو اقدامی که از سوی دولت درباره یارانه‌ها و تامین کالاهای اساسی برداشته شده است بتوانیم بخشی از منابع ریالی‌مان که ممکن است در بودجه 92 تحقق پیدا نکند را محقق کنیم.
 
نوبخت اظهار داشت: هر چند هنوز در قانون بودجه برخی ارقام غیرواقعی وجود دارد و دولت براساس مجوزی که از مجلس گرفته است تخصیص واقع بینانه‌ای برای برخی از حوزه‌ها را در نظر گرفته‌، اما تلاش می‌کنیم طوری عمل کنیم که به هیچ وجه با کسری بودجه روبه رو نشویم و بتوانیم اقتصاد باثباتی را برای کشور به وجود آوریم.  
 
وی در بش دیگری از اظهاراتش درباره احیای صندوق ارزی ایرانیان خارج از کشور گفت: قبلا تاکیداتی از سوی دولت مطرح شد تا ما بتوانیم از تمامی امکاناتی که برای افزایش منابع لازم داشته باشیم استفاده کنیم که بخشی از این منابع به سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور اختصاص دارد، در دیداری اخیری که دکتر روحانی در نیویورک با ایرانیان مقیم این شهر داشتند خوشبختانه تعداد زیادی از ایرانیان خارج کشور اعلام آمادگی کردند که با دولت یازدهم در این زمینه تعامل داشته باشند.  
 
نوبخت تاکید کرد: بسیاری از ایرانیان خارج از کشور پس از 24 خرداد 92 اعلام کردند که آمادگی دارند سرمایه‌های خود را در ایران صرف کارهای عمرانی و پروژه‌ای کنند. 

** ساز و کار واگذاری بخش‌های دولتی به بخش‌های خصوصی پیگیری می‌شود
 
سخنگوی هیئت دولت در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اظهارات معاون اول رئیس‌جمهور درباره بازنگری در واگذاری‌ها به بخش خصوصی تصریح کرد: طبق قانون مرتبط با اجرایی شدن سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، دولت باید از نگاه تصدی و مالکیت خارج شود و مدیریت و مالکیتش را به بخش غیردولتی واگذار کرده و خودش در جایگاه سیاست‌گذاری باقی بماند اما متاسفانه آنچه عملکرد گذشته واگذاری‌ها نشان می‌دهد بخشی از این واگذاری‌ها به بخش خصوصی صورت نگرفته در حالیکه مصوبه‌ای وجود دارد که دولت را ملزم می‌کرد بیش از 37 هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌ها را بفروشد پس بر اساس اصل 44 باید واگذاری‌ها به بخش‌های شبه‌دولتی نباشد، بلکه واگذاری‌ها واقعی باشند پس سازوکار این موضوع با دقت و به ویژه در حوزه بورس از سوی وزارت اقتصاد بررسی می‌شود که مشخص خواهد شد.
 
وی همچنین تصریح کرد: ساز و کار واگذاری بخش‌های دولتی به بخش‌های خصوصی با دقت مورد بررسی است و قرار است از سوی وزارت امور اقتصاد و دارایی این موضوع پیگیری شود. 

** هر تصمیمی درباره یارانه‌ها از رسانه‌ها اعلام می‌شود/ نباید برای مردم دغدغه ایجاد کنیم
 
نوبخت در ادامه اظهاراتش درباره موضوع حذف سه دهک از دریافت یارانه‌ها که از سوی مجلس تصویب نشد، خاطر نشان کرد: همان طوری که به دفعات اعلام کرده‌ام دولت تدبیر و امید تا یک راه منطقی و مناسب را که در بردارنده منافع همه ایرانیان نباشد نیابد، امکان ندارد تغییری را در آن ایجاد کند ، این موضوع درباره هدفمندکردن یارانه‌ها نیز صدق می‌کند و تقریبا آحاد مردم ما درگیر هدفمندکردن یارانه‌ها هستند به همین جهت کارگروه‌های مختلفی در حال بررسی این موضوع هستند البته اینکه این موضوع پیش از پایان کار بررسی‌های کارگروه‌ها از سوی رسانه‌ها اعلام شود ما با آن مخالفیم و معتقدیم نباید برای مردم دغدغه‌ای ایجاد کنیم و ما موظف هستیم در کارگروه‌ها این موضوع را بررسی کنیم سپس نتیجه را به مردم اعلام کنیم.  
 
نوبخت با بیان اینکه بعدازظهر امروز جلسه‌ای برای بررسی یارانه‌ها تشکیل می‌دهیم، تصریح کرد: هر وقت جمع بندی‌ها کامل شود هم اطلاع‌رسانی و هم فرهنگ سازی خواهیم کرد و بعد تصمیمات را به مرحله اجرا در می‌آوریم.

**  هیچ اعتراضی به تصمیمات مجلس درباره وزرا نداریم
 
نوبخت همچنین درباره تعامل میان دولت و مجلس با توجه به عدم کسب رای اعتماد چند تن از وزرای پیشنهادی دولت و طرح استیضاح وزیر علوم که در مجلس در حال بررسی است، تصریح کرد: مجلس و دولت به عنوان دو قطب با قبول اصل تفکیک قوا هرکدام وظایف خاص خود را دارند، از اینکه مجلس به وظایف قانونی خود و آنچه که در برابر مردم مسئول است می‌پردازد بسیار خرسندیم و هیچ گونه اعتراضی به این کار نداریم هر چند علاقه‌مند هستیم که با توجه به اینکه افراد شایسته‌ای را برای کار وزارت معرفی کردیم رای آوردند اما عدم رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی به معنای عدم توافق دو قوه نیست چرا که ما در موارد متعددی می‌توانیم با حفظ استقلال با یکدیگر همکاری داشته باشیم. 

سخنگوی هیئت دولت افزود: در ارتباط با اصلاح قانون بودجه 92 سازو کارهایی را که در نظر دولت و عملیاتی بود مورد تصویب مجلس قرار نگرفت اما همچنان اعتقاد داریم که باید به تقویت تحکیم روابط میان دولت و مجلس بپردازیم و به این موضوع امیدوار هستیم و اعتقاد داریم که وجه مشترک بین دولت و مجلس مردم هستند و به خاطر رفاه، آسایش فکری و بهبود معیشت مردم باید میان دولت و مجلس هیچ گونه اختلافی وجود نداشته باشد تا بتوانیم با یکدیگر همکاری کنیم اما باید تاکید کنم که هر کدام از قوا دارای نظرات مخصوص به خود هستند.
 
نوبخت تاکید کرد: در حال حاضر روابط میان دولت و مجلس مطلوب است و امیدواریم به شرایط و سطوح بالاتری ارتقا پیدا کند. 

** وظیفه اعضای دولت است که به سوالات نمایندگان پاسخ دهد
 
سخنگوی هیئت دولت در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران درباره جمع‌آوری 50 امضا در مجلس برای استیضاح وزیر علوم به دلیل برخی انتصابات گفت: گرچه این‌گونه اقدامات غیرمنتظرانه است اما وظیفه دولت این است که به سوالات قانونی نمایندگان ملت پاسخ دهد و همان اعتدال و منش طبیبانه دولت را برای تحکیم روابط با مجلس ادامه دهد.

** رئیس‌جمهور بزودی به مردم گزارش می‌دهد

نوبخت درباره ارائه گزارش رئیس‌جمهور در موعد 100 روزه اظهار داشت: رئیس‌جمهور به زودی از طریق رسانه‌ها همه مواردی را که از پیش اعلام کرده بود به مردم ارائه خواهد داد.  
 
وی در پاسخ به سوالی درباره افزایش نرخ سود بانکی تصریح کرد: به طور حتم اگر در مورد موضوع اتفاقاتی صورت گیرد آن را رسانه‌ای خواهیم کرد.
 
سخنگوی دولت همچنین درباره واکنش نمایندگان به استخدام برخی از بازنشستگان در دولت گفت: براساس قانون، بازنشستگان استخدام نمی‌شوند اما قانون تعیین کرده است که فردی که بازنشسته شده است می‌تواند با تایید و تصویب هیئت وزیران و ساز و کاری که دارد می‌تواند با دولت همکاری کند که این به منزله استخدام نیست.
 
نوبخت افزود: افراد باتجربه‌ای در طی سال‌های گذشته بنا به دلایل مختلف از عرصه خدمتگذاری به مردم در قوه مجریه محروم مانده‌اند و یا اساسا فرصت را برای خدمت مناسب نمی‌دانستند بنابراین ما می‌توانیم برخی از این افراد را برای استفاده بهینه در قوه مجریه استفاده کنیم البته تعداد این گونه افراد بسیار محدود است و در حد کسانی هستند که دارای تجربه خاصی هستند و می‌شود از آن‌ها برای خدمتگذاری بیشتر و بهتر استفاده کرد. 

** سفرهای استانی می‌تواند بازدهی بهتری داشته باشد
 
نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی درباره آغاز سفرهای استانی رئیس‌جمهور و شکل این سفرها گفت: قطعا رئیس‌جمهور در جهت تحکیم روابط و ارتباطات مردمی به استان‌ها و دیدار مردم سفر خواهد کرد اما کیفیت این سفرها باید نسبت به تجربیاتی که در گذشته داریم بهتر باشد به همین جهت این موضوع مطالعاتی در حال بررسی است و به محض جمع‌بندی آن را اعلام می‌کنیم.  
 
وی افزود: ما معتقدیم سفرهای استانی می‌تواند بازدهی مطلوب‌تری داشته و هزینه‌هایش به حداقل کاهش پیدا کند که ان‌شالله این سفرها را در آینده اجرایی خواهیم کرد.  
 
نوبخت در پایان در پاسخ به سوالی درباره ساعت کاری بانک‌ها که از سوی دولت تعیین شده اما بانک‌ها آن را اجرایی نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: به طور حتم این موضوع را در دولت مورد بررسی قرار خواهیم داد.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۰ ۱۵ آبان ۱۳۹۲
مصوبه ی مجلس وابلاغیه ی دولت قبلی مبنی بر دادن اقلام مصرفی مانندمرغ گوشت برنج و... به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی به صورت هر سه ماه یکبار تاالآن محقق نشده لطفا پیگیری کنید
آخرین اخبار