یک نویسنده:

سینما، پلی برای آشتی مردم با کتاب یا معضل فرهنگ مطالعه

احمد شاکری گفت: سینما که امروزه به عنوان مصداقی برای رسانه‌های تصویری در کنار رادیو و تلویزیون محسوب می‌شود به نظر برخی از کارشناسان، پلی برای آشتی مردم و مخاطبان با کتاب است.

احمد شاکری، نویسنده در گفتگو  با خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه یکی از زیر ساخت‌هایی که در مقوله فرهنگ باید مورد توجه قرار بگیرد کتاب و کتابخوانی بوده، افزود: به ویژه در دوره‌ای که سینما و رسانه‌های تصویری بر روایت داستانی مسلط شده‌اند، معضل اصلی در ترویج فرهنگ مطالعه آن بوده که ماهیت رسانه‌های تصویری در مقایسه با ادبیات، مشارکت مخاطب را به حداقل رسانده و عنصر تفکر انگیزی در مخاطب در سینما و تلویزیون کم است. 

وی بیان کرد: سینما و تلویزیون پلی برای آشتی و آشنایی هرچه بیشتر مردم و مخاطبان با کتاب و به معنای خاص ادبیات روایی است. 

این نویسنده گفت: بعد از مرحله آشتی مردم با ادبیات روایی از طریق سینما و تلویزیون می‌توان مخاطبان را به حوزه‌های دیگری از مطالعات سوق داد. 

شاکری در ادامه تعامل سازنده سینما و تلویزیون در اقتباس هنری از ادبیات را مهم‌ترین راهکار برای نزدیکی با شعار  "کتاب؛ آیینه فرهنگ و فرزانگی" دانست و تصریح کرد: جنبه‌ای که کتاب در مقایسه با سینما و تلویزیون در فرزانگی و تعقل دارد تأمل برانگیز بوده و رسیدن به مقطعی که بتوان در آن مقطع کتاب را آینه فرهنگ و فرزانگی دانست نیازمند نهضت جمعی درحوزه‌های سینما، رسانه ملی و کتاب است. 

وی خاطر نشان کرد: در صورت نبود نهضت جمعی رسانه‌های تصویری با کتاب، با تفوق و ازدیاد روایت‌های داستانی در تلویزیون امکان سوق دادن مخاطب به مطالعه کتاب ضعیف‌تر می‌شود. 

گفتنی است؛ بیست و یکمین دوره هفته کتاب از بیست و پنجم  آبان آغاز شده و تا دوم آذر ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/ص
     
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار