واشنگتن‌پست: شکست مذاکرات هسته‌ای ایران، برای اسرائیل خطرناک خواهد بود

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی به قلم "مکس فیشر" به رژیم صهیونیستی در مورد تبعات شکست مذاکرات ایران و 1+5 هشدار داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت:‌ نخست‌وزیر اسرائیل صراحتا اعلام کرده است که این رژیم درباره روند رو به رشد مذاکرات هسته‌ای میان آمریکا و ایران محتاط است، از سوی دیگر دولت باراک اوباما اگرچه نگرانی‌های اسرائیل را جدی مى‌گیرد، اما همچنان معتقد است که تعامل امیدبخش باید دنبال شود. به همین دلیل است که کار برای دولت اوباما به منظور همراه کردن نتانیاهو با خود دردناک است، اگرچه اوباما این مسئله را درک می‌کند که تا حدی به حمایت اسرائیل برای موفقیت در این کار نیاز دارد.

در ادامه گزارش آمده است: بنابراین اگرچه مقامات اسرائیل به طور کامل با تعامل هسته‌ای مخالفت نمی‌کنند، اما بارها تردید خود در این‌باره را ابراز و بر ضرورت برقراری یک توافق قابل قبول، به طوری که دستیابی به توافق‌های بزرگتر به راحتی ممکن نباشد، تاکید کرده‌اند. البته این خواسته شاید برای روند مذاکرات چندان مثبت نباشد، اما از سوی دیگر شاید کمی به مذاکرات کمک کند و به آمریکا اجازه دهد نقش خود به عنوان یک پلیس خوب در مسیر تعامل میان اسرائیل و ایران به خوبی ایفا کند، اگرچه برخی نگران این مسئله هستند که نتانیاهو در صورتی که روند مذاکرات به دلخواه او نباشد، این روند را از مسیر خود خارج کند.

واشنگتن پست می نویسد: اما در عین حال اسرائیل با مقاومت شدید خود در برابر مذاکرات ایران و آمریکا در مسیر این مذاکرات برای خود خطر ایجاد می‌کند، نه به دلیل اینکه این مذاکرات می‌تواند به موفقیت بیانجامد، بلکه دلیل آن این است که اسرائیل از این هراس دارد که ایران هیچ قصدی برای توافق کامل بر سر برنامه هسته‌ای خود ندارد. 

با وجود این باز هم باید اشاره شود که مخالفت با این مذاکرات از سوی اسرائیل خطراتی به همراه دارد. "کنت پولاک"، تحلیلگر موسسه بروکینگز علت آن را اینگونه توضیح می‌دهد وی می‌گوید: اسرائیلی‌ها باید درباره این موضوع بسیار محتاط باشند. اگر دنیا به این نتیجه برسد که تعامل هسته‌ای به دلیل مخالفت اسرائیل محقق نشده است، نظر جامعه جهانی درباره اسرائیل و همچنین ایران تغییر خواهد کرد. اگر کشورهای دنیا به این نتیجه برسند که تعامل با ایران خوب است، آنگاه این مسئله برای اسرائیل مشکل ایجاد می‌کند، نه ایران و در واقع نظر افکار عمومی درباره مهار ایران تغییر خواهد کرد. نگرانی عمده این است که در صورت شکست مذاکرات به دلیل مخالفت‌ها و مواضع افراطی اسرائیل، آمریکا ناگهان تصمیم به شکستن اتحاد خود با اسرائیل بگیرد و یا تحریم‌ها را کاهش دهد. البته تحقق این امر بعید است، زیرا به سود آمریکا و یا اسرائیل نیست.

در واقع نگرانی اصلی اروپا است. کشورهای این قاره اگرچه تحریم‌ها علیه ایران را اعمال کرده‌اند، اما این کشورها درباره تداوم سیاست انزوای ایران تردید جدی دارند. در واقع سیاستمداران اروپایی درباره حمایت همه‌جانبه از اسرائیل محتاط عمل می‌کنند، به ویژه در زمینه اشغال فلسطین توسط این رژیم و شکست مکرر مذاکرات صلح. اگر سیاستمداران اروپایی به این نتیجه برسند که تعامل با ایران به دلیل فشارهای اسرائیل به نتیجه نرسیده است، آن زمان خواهد بود که این کشورها دیگر از انزوای ایران و از حمایت خود از اسرائیل در برابر تهران برای مدت طولانی لذتی نخواهند برد و این به ایران فضای آزادتری برای تداوم برنامه هسته‌ایش خواهد داد.

به همین دلیل است که معمای اسرائیل چندان پیچیده نیست و به همین دلیل است که راضی نگه‌داشتن نتانیاهو برای دولت اوباما درباره اینکه آمریکا نیز نگرانی‌های اسرائیل را درک می‌کند، بسیار مهم است. اگر آمریکا نتانیاهو را درباره جلوگیری از توافقاتی که ایران را در روند غنی‌سازی تواناتر می‌کند، راضی کند، این مسئله باعث اطمینان وی و کاهش مخالفتش با مذاکرات می‌شود. شاید این مسئله دلیل عدم تمایل آمریکا برای همکاری با اسرائیل در روند مذاکرات را توجیه کند.

در بخش پایانی این گزارش واشنگتن‌پست  آمده است:‌ از نظر پولاک، مقامات اسرائیل به این نکات کاملا واقف هستند و به همین دلیل است که مخالفت‌های نتانیاهو بیش از حد بلند و گوش‌خراش نبوده است، این مسئله نشان‌دهنده این است که اسرائیل همانند ایران و آمریکا سیاست‌های خود را دنبال می‌کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار