پشت پرده حمله رژيم صهيونيستي به لاذقيه چه بود؟

روزنامه الراي چاپ کويت با انتشار مقاله‌ای از علت حمله اخير رژيم صهيونيستي به لاذقيه سوريه پرده برداشت، در بخشی از گزارش این روزنامه آمده است: اسرائيل تلاش مي‌کند تا اسد و متحدانش به اقدامش در حمله به مرکز نظامي در لاذقيه، پاسخ دهند تا بدين سان بتواند آن‌ها را وارد نبرد و درگيري کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه الراي چاپ کويت در شماره امروز خود در اينترنت در گزارشي از بروکسل به قلم "ايليا. ج. مگناير" نوشت: يک ديپلمات اروپايي در مصاحبه با اين روزنامه اعلام کرده است هدف اسرائيل از بمباران يکي از مراکز نظامي در لاذقيه، ضربه زدن به تلاش‌ها براي برقراري کنفرانس ژنو دو و همچنين تعامل اخير ميان ايران و آمريکا بوده است.

اين منبع افزود: اقدامي را که اسرائيل انجام داده، بسيار بعيد است که بر مراکز موشکي حزب الله تاثيري داشته باشد. 

بر پايه اين گزارش، اين منبع ديپلمات  که در گذشته در اسرائيل و بسياري از پايتخت‌هاي خاورميانه فعاليت داشته است، گفت: اسرائيل تلاش مي‌کند تا اسد و متحدانش به اقدامش در حمله به مرکز نظامي در لاذقيه، پاسخ دهند تا بدين سان بتواند آنها را وارد نبرد و درگيري کند. 

وي افزود: هدف اسرائيل از اين مساله، اين است تا سياست کنوني آمريکا مبني بر تبديل منطقه خاورميانه به منطقه‌اي با درگيري‌هاي کمتر را باز تعريف کند.

اين منبع ديپلمات اروپايي يادآور شد: بنيامين نتانياهو نتوانست باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا را متقاعد کند که مقاصد و نيات ايران، بد است و اين کشور براي به دست آوردن زمان تلاش مي‌کند. چرا که آمريکا و اتحاديه اروپا متوجه شده‌اند که ايران در مذاکرات هسته‌اي ژنو و همچنين در نشست اخير وين با آژانس بين المللي انرژي اتمي طرح خوبي ارائه کرده است.

بر پايه اين گزارش، همين منبع معتقد است: اگر امور با ايران با تکيه بر آنچه که اين کشور ارائه کرده است پيش برود، دنياي غرب آن محدوديت‌هايي را که براي اين کشور در نظر گرفته بود، لغو خواهد کرد زيرا ديگر علتي براي ادامه آن وجود ندارد و در نتيجه، حالت نه جنگ و نه صلح موجود ميان ايران و غرب، به حالت صلح و تبادل سياسي و اقتصادي ميان دو طرف تبديل خواهد شد که به نفع همه به غير از اسرائيل خواهد بود که اکنون با حمله به سوريه در زمان غير مناسب، به دنبال مختل کردن اين وضع و ضربه زدن به آن است.

اين منبع خاطر نشان مي‌کند: آمريکا و اروپا به هيچ عنوان و به هيچ شکل، حمايت از جنگ اسرائيل بر ضد سوريه يا حزب الله و يا ايران را تضمين نمي‌کنند و اولويت‌هاي کنوني در قبال منطقه خاورميانه به صورت زير است.

نخست: قرار دادن کنفرانس ژنو در روند صحيح براي تضمين موفقيت راه حل سياسي بحران سوريه. 

دوم: زمينه سازي براي مذاکرات هسته‌اي ژنو (ميان ايران و گروه 1+5) و تلاش براي عملي کردن توافقات از سوي دو طرف پس از اطمينان از صلح آميز بودن برنامه هسته‌اي ايران. 

سوم: از بين بردن تنش در خاورميانه بويژه در مصر، ليبي وبحرين.

بر پاپه گزارش الراي، اين منبع بلند پايه اروپايي تاکيد کرد: اين پرونده‌ها با يکديگر در ارتباط هستند براي اينکه تشديد کننده درگيري‌ها در منطقه‌اي خاورميانه‌اند ضمن آنکه اين منطقه  شاهد چندين دهه دشمني ميان طرفهاي متعدد است.

اين منبع در ادامه افزود: اسرائيل با  اقدامات تحريک آميز  خود، در صدد است اسد را به پاسخگويي به اين حملات وادار کند البته بايد اين را نيز در نظر داشته باشيم که اسرائيل در محاسبات خود سناريوي داخل کردن حزب الله در  نبرد  را نيز در نظر دارد تا منطقه به ميدان جنگ مورد رضايت و خواست اسرائيل تبديل شود؛ در نتيجه ما در اتحاديه اروپا و آمريکا خود را مجبور به قرار گرفتن در پشت سر اسرائيل مي‌بينيم تا اينکه تحت شعار دفاع از خود، از آن حمايت کنيم.

اين دپيلمات اروپايي نارضايتي و خشم شديد غرب از حمله اسرائيل به لاذقيه را ابراز کرد و گفت: ما مي‌دانيم که حمله به يک هدف نظامي در سوريه، ميزان توان موشکي حزب الله را تضعيف نخواهد کرد بلکه فرايند سياسي  کنوني را مختل مي‌کند.

درپايان اين گزارش به نقل از همين منبع اروپايي آمده است: اسد مشاوراني در بين متحدان خود دارد که به وي توصيه مي‌کنند که به اين حملات تا زمان بهبود وضع نظامي داخلي‌اش پاسخ ندهد و اين امر باعث مي شود که وي از جدال با اسرائيل به دور باشد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار