تبریز/این بار برداشت بی رویه آب:

دریاچه ارومیه را از ما خواهد گرفت...

حجم آب ورودی به دریاچه ارومیه تا سال ۷۵ حدود پنج میلیارد مترمکعب بوده که این میزان به ۳/2 میلیارد متر مکعب در سال‌های اخیر کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، برای جبران این کمبود باید حداقل مقدار آب ورودی به دریاچه ارومیه چهار میلیارد مترمکعب باشد و این تلاش مضاعف متولیان را می‌طلبد.

بادهاي نمكي اراضي زراعي و باغي حاشيه درياجه اروميه را تحت تاثير مستقيم خود قرار داده و علاوه بر آن موجب خشك شدن قنات ها، چشمه ها و همچنين چاه هاي كشاورزي اين حوزه و يا موجب شوري آنها شده است.

29 سد فعال در حوزه دریاچه ارومیه وجود دارد، 16 سد دیگر در حال ساخت و 17 سد هم در دست مطالعه است که حجم آب ورودی به دریاچه را کم می کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: وقوع خشکسالی های پی درپی، ساخت سدها، برداشت و برداشت بی رویه آب از رودخانه ها، حفر چاه ها، افزایش دما و کاهش میزان بارندگی از جمله عوامل اصلی پس روی دریاچه ارومیه است.

مسعود محمدیان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: افزايش بهره وري در واحد سطح كشاورزي را می توان به عنوان يکي از راهكارهاي مقابله با تاثيرات پسروي درياچه اروميه قلمداد نمود.

وی ادامه داد: بادهاي نمكي اراضي زراعي و باغي حاشيه درياجه اروميه را تحت تاثير مستقيم خود قرار داده و علاوه بر آن موجب خشك شدن قنات ها، چشمه ها و همچنين چاه هاي كشاورزي اين حوزه و يا موجب شوري آنها شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ابعاد تخريب درياچه اروميه و اثرات زيست محيطي آن را وسيع توصيف کرد و یادآور شد: برخورد با اين بحران تنها از عهده يک سازمان و دستگاه خارج است و حل اين معضل ملّي اهتمام همه دستگاه ها، مراکز علمي و دانشگاهي را مي طلبد.

محمدیان از تصمیم گیری هوشمندانه برای دلگرمی زارعان و باغداران گفت و تاکید کرد: نگراني کشاورزان شهرستان هاي اطراف درياچه اروميه، از طرف این سازمان ملموس بوده و تصميم گيري هوشمندانه براي حل و فصل مشکل پسروي درياچه اروميه مي تواند نقطه اميد و دلگرمي زارعان و باغداران اين منطقه و ترغيب آنان به کشت پایيزه شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یادآور شد: خشکي قنات ها و رسوب لايه هاي نمکي تعادل خاک هاي کشاورزي را بر هم زده و باعث تشديد شوري خاک هاي کشاورزي شده است.

ایوب ایرانی فام افزود: سالانه پنج ميليون تن محصولات كشاورزي در استان توليد مي شود و صادرات اين محصولات توسط ۳۵۰ واحد بسته بندي و روانه بازار مي شود.

وی ادامه داد: ۲۰۴ هزار هكتار از اراضي كشاورزي به صورت مستقيم و شهرستان هايي همچون ملكان، بُناب، عجب شير، آذرشهر، اُسكو و تبريز از درياچه اروميه تاثير مي گيرند.

ایرانی فام اظهار داشت: تداوم شرایط اقلیمی، ذخیره آب در پشت سدهای پُر تعداد مخزنی حوضه آبریز، نبود سرمایه‌گذاری متناسب با وضعیت بخش کشاورزی و شرایط محیط زیستی حوزه دریاچه ارومیه و توسعه اراضی کشاورزی، با تقویت نظریه احتمال خشک شدن کامل این دریاچه، می‌تواند توده‌ای عظیم از نمک و مواد سمی و فلزات سنگین موجود را برجای نهاده و تبعات منفی تا شعاع یکصد کیلومتری آن غیرقابل مهار و تاثیرات مخربی را از نظر زیست محیطی می تواند به دنبال داشته باشد. 

وی با اشاره ای به توسعه الگوی کشت تاکید کرد: انسداد مجاری اتلاف آب در بخش کشاورزی از طریق توسعه الگوی کشت نیز می تواند به عنوان راهکارهای عملی مطرح مورد توجه برنامه ریزان با شتابی بیش از پیش باشد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: آموزش هاي لازم بايد در مزارع و اراضي كشاورزي به كشاورزان داده شود تا در آبياري تحت فشار، كشاورز به طور كامل با اين سامانه آشنا شود.

احمد احمدی فر یادآور شد: ضعف در ساختار الگوي مصرف در مزارع و باغات به واسطه نبود تبعيت الگوي مصرف آب از اصول فني و علمي براي كاهش تلفات آب، افزايش توليد در واحد سطح، پايداري و تضمين توليد اقتصادي در شرايط بحران آب و خشكسالي از ديگر مشكلات مربوط به بخش آب كشاورزي در كشور و حوزه درياچه اروميه است.

وی از انتخاب برنامه مناسب آبیاری گفت و  ادامه داد:  انتخاب برنامه مناسب آبياري متناسب با دسترسي به منابع آب مطمئن به صورت ويژه مكاني هر منطقه از مناسب ترين اقدامات براي برنامه ريزي آبياري در مزارع و باغات است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: اصلاح مديريت آب در باغات و اراضي كشاورزي راهكار مناسب مقابله با پسروي درياچه اروميه از منظر وزارت جهاد كشاورزي است.

احمدی فر تاکید کرد: حجم آب دریاچه ارومیه باید به 6 تا 7 میلیارد مترمکعب برسد تا مشکل پسروی این دریاچه برطرف شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار باشگگاه خبرنگاران ضمن بازگو نمودن یکی از راهکارهای مقابله با  وضعیت فعلی دریاچه ارومیه گفت: یکی از مهم ترین راهکارهای مقابله با وضعیت فعلی دریاچه ارومیه کشت نهال پسته در حاشیه این دریاچه است.

سعداله اسکندری افزود: با هدف جلوگیری هر چه بیشتر از وقوع فاجعه زیست محیطی در شهرستان‌های حاشیه این دریاچه و حمایت مستقیم از بهره‌برداران بخش کشاورزی در این منطقه، توسعه کشت پسته به ‌عنوان راهکاری مناسب برای اصلاح الگوی کشت با توسعه گونه‌های باغی با نیاز آبی کمتر در حاشیه دریاچه ارومیه، مورد توجه برنامه‌ریزان سازمان قرار داشته و توسط این مدیریت در فاز اجرایی قرار گرفته است.

وی با معرفی اراضی مناسب برای کشت پسته یادآور شد: بسیاری از اراضی حاشیه شرق دریاچه ارومیه مناسب برای کشت پسته بوده و ارزیابی‌های میدانی بر روی ارقام مختلف پسته نشان داده است که تعدادی از انواع پسته ها، سازگاری مناسبی با شرایط اقلیمی استان دارند.

بر اساس این گزارش چاره اندیشی برای احیای این دریاچه به علت تاثیرات مخرب آن برکشاورزی و اقتصاد منطقه ضروری است.

ایجاد تناسب بین سطح زیر کشت و منبع آب قابل دسترس، انتخاب روش آبیاری مناسب، متناسب با خصوصیات اقلیمی، خاکی، آبی و اقتصادی به صورت ویژه مکانی، انتخاب برنامه مناسب آبیاری (دور و عمق آب آبیاری)، تشخیص مراحل رشد و نمو گیاه برای شناسایی تقویم مراحل حساس به آب، وضعیت حاصلخیزی خاک برای رفع محدودیت‌های تغذیه گیاهی، آموزش و ترویج تکنیک‌های کاربردی و مدیریت آب در مزرعه و رعایت الگوی کشت مناسب از جمله پیشنهادات تاثیرگذار در پیشگیری از پسروی آب دریاچه ارومیه  است./س

 

برچسب ها: دریاچه ، ارومیه ، برداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.