مدیر کل فرهنگی شهرداری :

سمنوپزان ، نمادی برای همدلی و یکی از راه های افزایش اعتقادات مردم است

آيين سنتي سمنو پزان به منظور ایجاد لحظاتی معنوی و عرفانی در یازدهمین نمایشگاه عطر سیب اجرا شد.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران مدیرکل امور فرهنگی شهرداری تهران ، سمنو پزان را مراسم آیینی سنتی و مذهبی توصیف کرد و گفت: مراسم سمنو پزان یکی از راه های افزایش اعتقادات مذهبی مردم و مراسمی برای دور هم جمع شدن آنها است.
رمضاني در بازدید از نمایشگاه عطر سیب اظهار کرد: سمنو پزان را به واقع می توان نمادی از وفاق و همدلی مردم و خانواده های ایرانی دانست، آنجایی که خانواده ها باید ساعت های طولانی نذرکننده را یاری دهند تا پخت سمنو به پایان برسد.
وي با اشاره به این که سمنوپزان درعین  حال، آیینی است که توسط هیات های مذهبی  به ویژه سادات هم برگزار می شود، گفت:  به همین علت مسئولان نمایشگاه عطر سیب نیز تصمیم گرفتند تا در فضای نمایشگاه، چنین برنامه ای را که یک فعالیت فرهنگی مطلوب و مناسب است را اجرا کنند.
مراسمی که حلقه وصل به ائمه اطهار  محسوب می شود و مردم می توانند با شرکت در این مراسم و هم زدن سمنو برای برآورده شدن حاجات شان به درگاه خداوند متعال دعا کنند.

مدير كل فرهنگي شهرداري تهران با ياداورياغاز اينمراسم از روز چهار شنبه اظهارداشت: آیین سمنوپزان یکی از برنامه های موفق نمایشگاه عطر سیب به شمار می رود که با استقبال بسیار خوب مردم و مراجعه کنندگان به نمایشگاه رو به رو شده است. 2 روز طول می کشد تا سمنو آماده شود و روز جمعه 10 آبان سمنو در میان مردم توزیع خواهد شد. 

رمضانی با بیان اینکه عاشورا ، ادامه واقعه غدیر استادامه داد: "تعزیه خوانیٰ و آیین های سوگواری یک بخش از فعالیت های فرهنگی و مراسم سمنو پزان محسوب می شوند  که معمولا توسط هیات ها برگزار می شود.
 همچنین این مراسم در  روز عید غدیر هم برگزار می شود و اگر غدیر به درستی اتفاق می افتاد و اگر به غدیر به درستی توجه می شد واقعه عاشورا به هیچ عنوان اتفاق نمی افتاد ، عاشورا به نوعی امتداد و ادامه غدیر است." 

وي گفت:"مراسم سمنو پزان یک آیین مذهبی  است و فلسفه مهمی که می توان برای این فعالیت به آن اشاره کرد این است که این گونه مراسم به نوعی شرایطی را مهیا می سازد تا افراد دور هم جمع شده و نوعی صله ارحام محسوب شده و موجب نزدیکی بیشترافراد می شود. تمام آیین های سنتی و مذهبی ما بیش از هرچیزی به نزدیک شدن افراد به یکدیگر تاکید دارند و موجب تجمعات بسیاری می شوند که سمنو پزان نیز یکی از این مراسم است."

مدير كل فرهنگي شهرداريخاطر نشان كرد:  هدف ما در نمایشگاه فرهنگی عطر سیب این بوده است که بتوانیم سنت ها و آیین ها و برنامه هایی را که به نوعی به حوزه فرهنگ به ویِژه فرهنگ عاشورا مربوط می شود را در کنار فعالیت سایرغرفه ها که کار تهیه اقلام و محصولات مورد نیاز تکایا، مساجد ، حسینیه ها و مساجد را به عهده دارند قرار دهیم .  
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار