فرانسه در ازاء آزادي گروگانها به سرکرده انصار الدين مصونيت قضايي داد/ فابیس: به گروگانگیران باج نداده ایم

یک منبع نزدیک به طوارق مالی اعلام کرد دولت فرانسه برای به دست آوردن آزادی چهار گروگان خود مجبور به اعطای مصونیت قضایی به یکی از رهبران شورشی طوارق و پرداخت باج به گروگانگیران شده این در حالیست که وزیر امور خارجه فرانسه مدعی شد برای آزادی گروگانها به ربایندگان باج نداده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه در گفت و گویی تلویزیونی اعلام کرد دولت کشورش برای آزادی چهار گروگان فرانسوی پولی پرداخت نکرده است.

بر اساس این گزارش، وی در عین حال در پاسخ به این پرسش که آیا از منابع غیر دولتی به گروگانگیران باج پرداخت شده است یا خیر، اظهار نظر نکرد.
 
در عین حال یک منبع نزدیک به طوارق مالی اعلام کرد دولت فرانسه برای آزادی چهار شهروند به گروگان گرفته شده خود در منطقه ساحل، به سرکرده گروه انصار الدین تضمین داده است تا از محاکمه مصون بماند.

بر اساس این گزارش،‌ ایاد آغ غالی، رئیس انصار الدین از طرف فرانسوی خواسته است تا او و چند تن از نزدیکانش از پیگرد قضایی مصون بمانند.

به گفته این منبع آگاه، با آن که مبلغ 20 میلیون یورو نیز به عنوان باج پرداخته شده است تا چهار گروگان فرانسوی آزاد شوند، اما این پول نبوده است که در مذاکره برای آزادی آنان تعیین کننده بوده است.

این اظهارات با گفته های یک منبع نزدیک به تیم فرانسوی مذاکره کننده، که از پرداخت 20 تا 25 میلیون یورو باج به آدم ربایان سخن گفته بود، همخوانی دارد.

ایاد آغ غالی، که در سالهای 1990 یک شورشی طوارق در مالی بود، بعدها گروهی افراطی را به نام انصار الدین رهبری کرد.

با آن که مقامات فرانسوی هر گونه پرداخت باج را به گروگانگیران تکذیب کرده اند، اما چگونگی آزادی چهار گروگان فرانسوی هنوز مشخص نشده است.

پس از آن که دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد این کشور به آدم ربایان باج نمی پردازد، نجات والو بالقاسم، سخنگوی دولت فرانسه اعلام کرد سیاست فرانسه در مورد (پرهیز از پرداخت) باج تغییر نکرده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار