تولد دختر شيريني فروش

فاطمه معتمد آريا بازيگر فيلم "دختر شيرين فروش" تولد 52 سالگي خود را جشن مي گيرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران؛فاطمه معتمد آریا (زاده ۷آبان ۱۳۴۰ در تهران)که در میان دوستان و آشنایانش و اهالی سینما به نام مستعار سیمین معتمد آریا هم شناخته می‌شود، یکی ازبازیگران سینمای ایران است.



او در فیلم‌های کارگردانان بزرگ سینمای ایران چون بهرام بیضایی، رخشان بنی اعتماد و بهمن فرمان‌آرا بازی کرده و بازی او بارها موردتوجه و تحسین قرار گرفته‌است.

معتمد آریا فارغ‌التحصیل بازیگری از دانشسرای هنر تهران است با شرکت در کلاس‌های موسیقی، نقاشی، فیلمسازی، تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به اجرای نمایش‌های عروسکی و تئاترهای کودکان در سراسر کشور پرداخت.

همکاری با گروه تئاتر دانشجویان دانشکده هنرهای زیبا و با صدا و سیما در زمینه کارهای کودکان و تئاتر زنده و عروسکی از سوابق هنری اوست. شروع فعالیت وی در تلویزیون با عروسک‌گردانی مجموعه مدرسه موش‌ها در سال ۱۳۶۰ آغاز شد.


او از سال ۶۴ بازیگری در سینما را با فیلم جدال آغاز کرد.از نقش آفرینی‌های محبوب معتمد آریا باید به بازی‌هایش در کنار ایرج طهماسب و حمید جبلی اشاره کرد. این سه نفر با همکاری در چندین فیلم از جمله "کلاه قرمزی و پسرخاله"، "کلاه قرمزی و سروناز"، "دختر شیرینی فروش" و "یکی بود و یکی نبود" و "زیر درخت هلو" یکی از موفق‌ترین گروه‌های هنری در سینمای ایران هستند.
 
وي از سال ۶۴ با فيلم «جدال‌» به‌طور رسمي به جمع بازيگران سينماي ايران وارد شده و پله‌هاي ترقي را يكي يكي طي كرده است. او سينما را از نوجواني شناخته و به‌دليل آن استعداد ژنتيك كه دارد، توانسته سير تكاملي را به‌خوبي طي كند. او يك روزه هنرپيشه نشده است؛ از عروسك گرداني شروع كرد، به نقش‌هاي كوتاه رسيد و اين مراحل را يك به يك طي كرد و يك اساس و بنيان براي خود در بازيگري گذاشت. تفاوت معتمدآريا با ديگر بازيگران اين است كه هر لحظه حاضر است در هر نقش متفاوتي ظاهر شود؛ درنقش‌هاي كمدي، سالارانه و نقش‌هاي متفاوت ديگر.

معتمد آريا اهل تكرار نيست. براي او هنر حرف اول را مي‌زند و هرگز به سينما به‌عنوان يك فعاليت صرفا تجاري نگاه نكرده است. او در يكي از مصاحبه‌هايش گفته بود: «من آدم قائم به ذاتى در كاركردن هستم و از اين‌كه نقش تكرارى را بازى كنم هميشه خوددارى كرده‌ام. در هر فيلمى كه بازى كردم بعد از آن اكثر سناريوهايى كه به من دادند تكرار همان نقشم در آن فيلم بوده، فقط يا رنگ و لعاب يا اسمش تغيير كرده و من هرگز در بدترين شرايط روحى، مالى و هر چيزى كه فكرش را بكنيد حاضر نشدم خودم را در يك بخش جزئى هم تكرار كنم.
 
افتخارات معتمد آريا كم نيست. او را نبايد تنها يك هنرمند كار كشته بدانيم؛ معتمد آريا در كنار فعاليت‌هاي هنري‌اش، ‌دستي هم در امور خيريه دارد. او در سال 86 به‌عنوان «نخستين سفير مهرآفرين» معرفي شد.

 
براي معتمدآريا همه چيز در قالب تيمش تعريف مي‌شود. او به‌دنبال اثبات برتري‌اش نيست و سعي مي‌كند با هم‌تيمي‌هايش همراه شود و به جاي اثبات بالاتر بودنش كار تيم را بالاتر ببرد.

او كه 30 سال با سينماي ايران زندگي كرده و هرگز خودش را از اين مسير جدا ندانسته است، انتقادهايي هم به نسل جديد سينما وارد مي‌كند.







6 دوره نامزدي سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن براي فيلم هاي  (زندگی)، (روسری آبی) (ریحانه) (گیلانه) (دختر شیرینی فروش)  و (جهیزیه برای رباب) در كارنامه خود دارد همچنين 4 دوره برنده ي سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول و مكمل زن (همسر)،(هنرپیشه)، (مسافران) و (برهوت) بوده است.

برنده جایزه هانری لانگ لوا (بخش بازیگر زن) از جشنواره بین‌المللی فیلم ونسن فرانسه  
برنده جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره بین‌المللی فیلم مونترال کانادا(اینجا بدون من)
برنده جایزه ۳۰ سال فعالیت در سینما از جشن منتقدین ونویسندگان ایران.

دریافت جایزه چهارمین فستیوال سالانه خانه دوست کجاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران  
 
انتهاي پيام/ص

برچسب ها: فیلم ، سینما ، معتمدآریا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار