در نشست تشريح برنامه‌هاي محرم شبكه‌هاي سيما عنوان شد

مستند "زخم‌هاي شانه پيامبر(ص)" در دهه اول محرم

شبكه‌هاي سيما در ايام محرم و صفر با مستندها و فيلم‌هاي زيادي از جمله مستند "زخم‌هاي شانه پيامبر(ص)" ميهمان خانه دل مخاطبان مي‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه راديو وتلويزيون باشگاه خبرنگاران حاضر در نشست ويژه برنامه‌هاي محرم شبكه هاي سيما در سالن شبكه قرآن حسن گروسي مدير شبكه قرآن و رئيس شوراي معارف سيما با اشاراه به راهبردهاي اصلي حاكم بر برنامه‌سازي معاونت سيما در محرم 92 گفت: معرفي و تبيين نهضت عاشورا در تربيت جامعه و متجلي ساختن ارزش‌هاي اخلاقي و انساني آن، معرفي مولفه‌هاي فرهنگي زندگي حسيني والگوهاي عاشورايي،  تاكيد ويژه بر تربيت نسل عاشورايي و توجه خاص به كودك و نوجوان، بررسي عبرت‌هاي قيام عاشورا، اشاعه ارزش‌ها و عوامل زمينه ساز بروز انقلاب فرهنگي عاشورا و تبيين شاخصه‌هاي حماسه سياسي در حماسه حسيني جز راهبردهاي اصلي حاكم بر برنامه سازي سيماست.

وي ادامه داد: پرداختن به نقش تربيت انسان در شكل گيري جامعه، پرداختن به شيوه هاي تربيتي و ارشادي امام حسين (ع) ، بررسي ويژگي‌هاي شخصيتي امام حسين (ع) بنا بر ضرورت هاي جامعه و تحليل روش‌هاي مورد استفاده امام حسين (ع) از شروع حركت تا روز عاشورا از ديگر اهداف كاربردي برنامه سازان است.

گروسي با اشاره به تحليل برنامه هاي ايام محرم تصريح كرد: تحليل روش‌هاي مورد استفاده امام حسين (ع) از شروع حركت تا روز عاشورا، تحليل محتواي سخنراني‌هاي امام حسين (ع) در طول مسير مدينه تا كربلا، تحليل نگاه امام حسين (ع) به موضوع مرگ و زندگي و جايگاه اين نگاه در تربيت انسان، تبيين نقش و جايگاه معلم، رهبر و امام در تربيت، به ويژه در قيام عاشورا، تاثير ايجاد روحيه حماسي در شكوفايي جامعه بشري، تبيين راز ماندگاري قيام امام حسين (ع) و بررسي شيوه‌هاي فرزند پروري امام حسين (ع) و ارتباط با خانواده  و ارتباط با خانواده از ديگر اهداف و راهبردهاي  اصلي حاكم بر برنامه سازي معاونت سيما است.

رئيس شبكه قرآن با اشاره به رويكردهاي ديگر سيما در برنامه سازي اظهار داشت: تقويت روحيه ايثار، استقامت، فداكاري و شجاعت، تشويق جامعه به حساسيت در برابر وقايع پيراموني و كل جامعه بشري و تقويت روحيه همدلي با نهضت هاي آزادي بخش و عدالت طلبانه به ويژه جهان اسلام و تقويت روحيه اميد به آينده اي روشن و رسيدن به عدالت و آرامش واقعي و در نهايت طرح نظريه مهدويت و تببيين وظايف منتظران جز بخش‌هاي مهم برنامه‌هاي ماه محرم و صفر است.

*معرفي و شناساندن حيات يافته گان قيام حسيني

رئيس شوراي معارف سيما با اشاره به تقويت روحيه اميد به آينده‌اي روشن و رسيدن به عدالت و آرامش واقعي و در نهايت طرح نظريه مهدويت و تبيين وظايف منتظران ابراز داشت.

معرفي شخصيت‌هاي منفي كربلا به منظور بررسي و تببين عواقب قرار نگرفتن در مسير تربيت صحيح و پيروي نكردن از رهبر، تبيين نقش زنان و مادران در نهضت امام حسين (ع) توجه ويژه به نقش  عبادت به ويژه نماز در انسان سازي ، توجه به نقش برپايي عزاداري در بقا و حفظ ارزش‌هاي نهضت عاشورا تا به امروز از ديگر اهداف برنامه سازان است.

*انقلاب اسلامي ايران، نمونه‌اي از تحقق انقلاب فرهنگي عاشوراست

گروسي افزود: تحليل و تبيين سير تاريخي حركت سيد الشهدا (ع) ، فرهنگ سازي در زمينه عزاداري سنتي به دور از تحريفات، همراه شدن شور و شعور حسيني در عزاداري بر حضرت سيد الشهدا (ع) ، تبيين موضوع پرورش امام حسين (ع) در دامان حضرت رسول اكرم (ص) و تبيين موضوع همگرايي نهضت امام حسين (ع) و معارف سيما از جمله نكاتي است كه مخاطبان در برنامه هاي سيما شاهد آن خواهند بود.

*معرفي پيامدهاي قيام عاشورا در عرصه فرهنگسازي

گروسي با اشاره به ديگر راهبردهاي اصلي حاكم بر برنامه سازي معاونت سيما در محرم 92 تصريح كرد: آسيب‌شناسي فرهنگي و اجتماعي جامعه زمان امام حسين (ع) و مقايسه آن با برخي عناصر فرهنگي و اجتماعي امروز، توجه ويژه به الگودهي به كودكان با محوريت شخصيت حضرت علي اصغر (ع)، توجه ويژه به الگودهي به نوجوانان با محوريت شخصيت حضرت قاسم و حضرت عبدالله بن الحسن (ع) و فرهنگ سازي در مورد توليد محصولات متعارف فرهنگي و هشدار در مورد محصولات نامتعارف در اين زمينه از ديگر راهبردهاي اصلي در برنامه سازي دست اندركاران سيما است.


*معرفي چهره‌هاي جديد در قالب كارشناس برنامه و سخنران

گروسي با اشاره به ساختارهاي منتنوع در برنامه‌هاي گفتگو محور گفت: توجه ويژه به ساختارهاي متنوع همانند برنامه هاي گفتگو محور ، تركيبي ،‌ميان برنامه ، كليپ، مشاعره، مسابقه و.. جهت انتقال پيام بسيار حائز اهميت است.

وي تصريح كرد: راه اندازي نهضت مستندسازي در كشور و بهره گيري از ظرفيت  استانهاي مختلف در اين عرصه، معرفي چهره‌هاي جديد در قالب كارشناس برنامه و سخنران و توجه ويژه به ارتقاي كيفي  توليد، ميان برنامه هاي با مدت زمان كوتاه از ديگر اهداف برنامه سازان در ايام ماه محرم و صفر است.

گروسي تصريح كرد: بهره گيري هدفمند از سخنراني‌ها و محتواي فاخر مجالس عزاداري، توجه ويژه به عزاداري سنتي بر پايه معرفت ديني همراه با شور حسيني و تاكيد ويژه بر پيوست پژوهشي برنامه‌ها در ‌فرآيند توليد  از جمله اهداف برنامه‌هاي ماه محرم و صفر است.

*معرفي مولفه‌هاي فرهنگي زندگي حسيني و الگوهاي عاشورايي

در ادامه اين گزارش رئيس شبكه قرآن با اشاره به تقسيم بندي سياستهاي برنامه اي براساس راهبردهاي اصلي گفت: معرفي و تبيين عاشورا در تربيت جامعه و  متجلي ساختن ارزش‌هاي اخلاقي و انساني آن، معرفي مولفه‌هاي فرهنگي زندگي حسيني و الگوهاي عاشورايي، تاكيد ويژه بر تربيت نسل عاشورايي و توجه خاص به كودك و نوجوان، بررسي عبرت‌هاي قيام عاشورا، اشاعه ارزش‌ها و عوامل زمينه ساز بروز انقلاب فرهنگي عاشورا و تبيين شاخصه‌هاي حماسه سياسي در حماسه حسيني جزء تقسيم بندي‌هاي برنامه‌اي در ايام محرم است.

*تبيين  ارزش‌هاي الهي رسالت اصلي شبكه‌هاست

وي با اشاره به ويژه برنامه هاي  مختلف  شبكه‌هاي سيما و رسالت اصلي اين شبكه‌ها اظهار داشت: شبكه يك سيما با تببين ارزش‌هاي الهي و نظام تربيتي فرهنگ عاشورا، شبكه دو سيما با بررسي ابعاد مختل خانواده موفق ديني همراه با ارايه الگوي مناسب به كودك و نوجوان ، شبكه سه سيما با بررسي نقش ايمان و اعتقاد در جوانان و گرايش آنها به آزادگي و عدالت طلبي و تاثير فرهنگ حسيني در زندگي جوانان، شبكه 4 سيما با تبيين ويژگي‌هاي انسان كامل و مولفه‌هاي تربيتي آن ، شبكه تهران با تبيين فرهنگ حسيني، فرهنگ دوري از عافيت طلبي و دنيا خواهي، شبكه قرآن با تبيين فرهنگ حسيني ، جلوه حقيقي قرآن كريم و معارف اسلامي، شبكه جهاني جام جم با نگاه جهاني به قيام و فرهنگ انسان ساز عاشورا به استقبال ايام ماه محرم و صفر مي‌روند.


*ده برنامه 60 دقيقه‌اي  با محوريت محرم و دهه عاشورا

گروسي با اشاره به بعضي از مستندهاي شاخص و فيلم‌هاي سينمايي شبكه‌هاي سيما گفت: مستند "زخم‌هاي شاخه پيامبر (ص)"  و پخش فيلم‌هاي سينمايي به مدت ده شب به همراه فيلم تلويزيوني روز سرنوشت روي آنتن شبكه يك سيما مي‌رود.

وي با اشاره به برخي از برنامه‌هاي شبكه 2 سيما گفت: برنامه‌هاي "بچه‌هاي مسجد" ، "كوي محبت" ، "مستند نخ"، "مستند عباس مي آيد" در كنار عزاداري پرشور استان‌ها تقديم مخاطبان مي شود.

گروسي با اشاره به برخي برنامه‌هاي شبكه 3 سيما گفت: به برنامه‌هايي چون بي تاب، مصباح، در پي كاروان، زمزمه عشق، سفير هدايت ودر كنارا ين برنامه ها فاخرترين و برجسته ترين سخنراني‌ها و مداحي‌ها روي آنتن شبكه 3 سيما مي‌رود.

رئيس شوراي معارف سيما افزود: در ماه محرم و صفر مداحي‌هايي به صورت خاص و گلچين شده از تمامي شبكه‌هاي سيما روي آنتن مي‌رود و شبكه هاي ديگر نيز مي‌توانند از آنها در جهت پخش نيز بهره مند شوند.

*انعكاس عزاداري ايرانيان مقيم خارج از كشور

رئيس شبكه قرآن با اشاره به  انعكاس عزاداري ايرانيان خارج از كشور گفت: مستند آداب و رسوم مردم ايران در كنار انعكاس عزاداري ايرانيان در خارج از كشور و نيز عزاداري خارجي‌ها از آنتن شبكه‌هاي متفاوت سيما تقديم مخاطبان مي‌شود.

وي با اشاره به ويژه برنامه‌هاي شبكه قرآن تصريح كرد: در ايام ماه محرم و صفر بهترين عزاداري‌ها ، بهترين سخنراني‌ها، بهترين جلسه‌هاي قرآني مربوط به سيد الشهدا (ع) و پاسخ به شبهات از ويژه برنامه‌هاي اين شبكه تلويزيوني خواهد بود.


الهه عليزاده

برچسب ها: برنامه ، شبکه محرم ، مستند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار