مسمومیت با مونو اکسید کربن

یکی از مواردی که می تواند منجر به مسمومیت تنفسی گردد گاز مونو اکسید کربن ( co ) است . گاز مونو اکسید کربن بی رنگ و بی بو است و در اثر احتراق ناقص مواد سوختی تولید می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران به نقل از اورژانس تهران، مکش نامناسب يا عدم مکش لوله‌هاي بخاري گازي يا نفتي،  سوختن ناقص نفت بخاري،  بد كار كردن شومينه گازي يا سوختن ناقص شومينه‌هايي که سوخت آنها چوب است،  سوختن ناقص زغال (در منقل‌هايي که براي کرسي استفاده مي‌شود)،  بد كار كردن اجاق خوراک‌پزي،  سوختن ناقص يا نامناسب آبگرمکن  ژنراتورهاي خانگي و در جا کار کردن خودرو در پارکينگ دربسته ، از دلایل  عمده مسمومیت با گاز مونواکسید کربن می باشد .
پيشگيري از مسموميت با گاز مونواكسيد كربن امري ضروري است كه در اين راستا استفاده از از وسايل گرمايشي استاندارد ، اطمينان از مکش کامل و مناسب لوله‌هاي بخاري‌ها، بازبيني صحت كار وسايل گرمايشي و باز بودن مسير دودكش توصيه مي شود. ستفاده از بخاری ،آب گرمکن ، اجاق گازهای غیر استاندارد منجربه مسموميت با مونواكسيد كربن مي شود. عدم استفاده از وسايل گازسوز و گرمايشي بدون دودكش ، كنترل دودكش وسايل گرمايشي قبل از استفاده،‌ اطمينان حاصل كردن از باز بودن مسير دودكش ،   استفده از دودكش‌ بخاری  كوتاه‌تر و مستقيم از ديگر موارد پيشگيري از مسموميت با مونواكسيد كربن است . همچنين محل اتصالات دودكش بايد محكم باشد تا دود كش از جاي خود بيرون نيايد.دودكش‌هاي‌ بالاي پشت‌بام بايد داراي كلاهك مخصوص باشند و حداقل 75 سانتي‌متر از سطح پشت بام بالاتر باشند.
همچنين در فصل زمستان همه روزنه‌های جریان هوا ‌را در منزل يا محيط كار را نبايد مسدود كرد. و در صورت امكان از يك شناساگر گاز منو اكسيد كربن در منزل استفاده نمود. عدم  نصب آبگرمکن در حمام ، عدم سوزاندن چوب یا ذغال درون خانه ،چادر و محیط سربسته نيز در پيشگيري از مسموميت با مونواكسيد كربن موثر خواهد بود.
از نشانه‌هاي   مسمومیت با گاز مونواکسید کربن می توان به   سردرد، سرگيجه، استفراغ، كاهش سطح هوشياري و نهايتا اغما و مرگ اشاره کرد .
اولين و مهم‌ترين اقدام براي نجات فردي که دچار مسموميت با مونوكسيد كربن و ساير انواع گازگرفتگي شده، رساندن اکسيژن (هواي تازه) به او است؛ به همين دليل به محض مشاهده فردي که دچار گازگرفتگي شده، بايد پنجره‌ها را باز کنيد تا هواي تازه سريعا وارد اتاق شود و در صورت امکان، فرد گازگرفته را به پنجره نزديک کنيد. منبع نشت گاز را شناسايي و  قطع کنيد و سريعا با اورژانس115  تماس بگيريد.
بلافاصله دستمال مرطوبي جلوي دهان و بيني‌مان بگيريد تا دچار گازگرفتگي نشويد،  منبع نشت گاز را شناسايي و  قطع کنيد. تا رسيدن اورژانس هيچ خوراکي يا نوشيدني‌اي به فرد گاز گرفته ندهيد؛ چون به دليل حالت تهوع احتمال خفگي بيشتر مي‌شود، به زنان باردار، کودکان و سالمندان زودتر از بقيه آسيب‌ديده‌ها کمک کنيد.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار