ترجمه های عربی وکردی خاطرات رسمی جلال طالباني منتشر شد

ترجمه های عربی وکردی خاطرات رسمی جلال طالباني؛ چهره‌ نامي كردستان عراق و رئيس جمهور اين كشور، در كتابي با عنوان «پس از شصت سال» نوشته عرفان قانعي فرد از سوي انتشارات دارالعرفا به بازار كتاب عرضه شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ ترجمه های عربی وکردی خاطرات رسمی جلال طالباني؛  چهره‌ نامي كردستان عراق و رئيس جمهور اين كشور، در كتابي با عنوان «پس از شصت سال» نوشته عرفان قانعي فرد از سوي انتشارات دارالعرفا به بازار كتاب عرضه شد.

 كتاب ياد شده كه از آن به عنوان جلد نسخت از مجموعه‌اي سه جلدي ياد مي‌شود، حاصل بيش از سه سال پژوهش ميداني و كتابخانه‌اي و گفت‌وگو با شخصيت‌هاي موثر و دوستان سياسي و شخصي جلال طالباني است كه مولف كتاب انجام داده است. جلد دوم كتاب هم به خاطرات و حوادث سال‌‍‌‌هاي 1967-2005 را در بر مي‌گيرد.

عرفان قانعي فرد، مولف كتاب، در مقدمه آورده است كه براي تدوين اين اثر علاوه بر سركشي به كتابخانه‌هاي تهران و سوريه وواشنگتن و عراق نزديك به 17 كشور جهان  و ديدن كوهي از اسناد ، با بيش از 500 تن از موافقان و مخالفان جلال طالباني ديدار و گفت وگو كرده و حاصل آن را در جاي جاي كتاب مورد بهره برداري قرار داده است، كاري كه پيش از اين ويليام شوكراس در كتاب آخرين سفر شاه انجام دادو بعدها علي رهنما در كتاب زندگي نامه دكتر علي شريعتي و چند سال قبل هم عباس ميلاني در كتاب معماي هويدا كه تمامي اين آثار به زبان انگليسي نوشته شده و بعدها برگردان فارسي شدند. مولف سعي كرده است، براي تك تك نوشته‌هايش سندهاي كتابخانه‌اي يا گفت وگو با شخص ارائه كند.در انتهاي جلد اول كتاب اسامي 76 شخصيتي كه از گفت‌وگوهاي آنها در كتاب بهره برده شده آمده است. در كنار آن ارائه فهرستي دقيق از 160 منبع انگليسي،75 منبع عربي،82 منبع كردي و 163 منبع فارسي به همراه ده‌ها روزنامه و مجله فارسي و انگليسي و سا يت‌ها اينترنتي آمده است كه از پژوهش گسترده و طاقت سوز مولف براي رفتن به عمق رخدادهايي كه در زندگي و زيست سياسي و شخصي طالباني تاثير گذار بوده اند ، خبر مي‌دهد. آشنايي مولف با زبان‌ها عربي، فارسي وكردي وانگليسي كمك موثري در فهم و دروني كردن اين اسناد و نوشته‌هاو در نهايت تزريق آن به متن كتاب كرده است.

پس از اعلام رسمی در رسانه های حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق ، مبنی بر انتشار کتاب ، در یادداشتی به نوشته دكتر كمال فواد و ماموستاعمر ناظم دباغ( ناظران پروژه) بر این کتاب هم چنین آمده است که علاوه بر منابع ومآخذ موجود و اسناد رسمي و معتبر، از سه نوع روايت ونگاه مختلف مورد قياس و سنجش قرار گرفته است كه در روش شناسي تاريخ نگاري نوين- به صورت شفاهي- امري مرسوم است: از نگاه 149 نفر از دوستان،همشهريان، همكاران يا رقباي حزبي، از نگاه 96 نفر از چهره‌هاي سياسي مشهور جهان معاصر،  واز نگاه 186 نفر از روشنفكران، استادان دانشگاه و روزنامه نگاران كه همه اين‌ تلاش‌ها سبب شده است تا تصويري همه جانبه و به قول نوينسده، كمتر صفر و صدي از طالباني به دست داده شود.

جلد اول زندگي و  خاطرات جلال طالباني كه دوران 1933 تا 1966 را در بر مي‌گيرد، در هفت فصل تدوين شده است. اثري كه نوينسده براي نگارش آن از مشورت یکی از استادان شناخته شده  سیاست و تاريخ در دانشگاه‌هاي امريكا بهره برده. دكتر نادر انتصار مشاور تدوین این کتاب پژوهشی بوده است. در فصل اول دوران تولد و كودكي وي(سال‌هاي دهه 40 ميلادي) مورد بحث وبررسي قرار مي‌گيرد و در فصل دوم كه با عنوان گذر از مكتب نخست نامگذاري شده است، سالهاي 40 تا 47 ميلادي و زندگي و زيست طالباني در اين دوران مورد مداقه قرار گرفته است.

در جست و جوي انديشه دگر عنوان فصل سوم كتاب است كه به آغاز فعاليت سياسي طالباني مي‌پردازد. در فصل چهارم كه با عنوان«اميد صوفي و كاشانه پير» تدوين شده، سه سال از فعاليت‌هاي جدي تر وي مورد بررسي و تحليل قرار گرفته است. فصل های 5 و 6 با عناوين، «حكايت در گرداب هائل» و«فرداي پيشگاه حقيقت» تحولات زندگي طالباني در سال‌هاي 1958 تا 1963 را مورد ارزيابي قرار داده است. آخرين فصل كتاب با عنوان «عهد ابراهيم در آتش» تحولات سال‌هاي 1964 تا 1966 را مورد بررسي قرار داده است. نويسنده سعي كرده است در خلال تمامي اين فصول علاوه بر پرداختن به زندگي شخصي و حرفه‌اي( سياسي) طالباني و از قبل روايات وپاسخ‌هاي وي، در نگاهي مختصر و مفيد و تحقيقي، خلاصه‌اي از تاريخ معاصر كردستان  و رويدادهاي مهم عراق و خاورميانه را مورد اشاره قرار دهد تا از اين طريق خواننده را با بسترهاي مهمترين رخدادهاي دوران كاري طالباني آشنا سازد. 80 تصوير از شخصيت‌ها و رخدادهاي تاثير گذار بر زندگي طالباني به همراه 50 تصوير از مقاطع مختلف زندگي اين چهره نامي عرصه سياسي و اجتماعي وفرهنگي عراق از ديگر ويژگي‌هاي اين كتاب است.

جلد اول آن به زبان فارسی توسط نشر علم در اردیبهشت 1388 منتشر شد که 3 بار به چاپ رسید و جلال طالبانی در پیامی اختصاصی ان را به روشنفکران و اهل قلم شرکت کننده در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اهدا کرد. پیام وی که از شبکه های خبری عراق و ایران منتشر شد، اظهار داشته بود « برای افتتاح این نمایشگاه مهم و تأثیرگذار که آثار همه نویسندگان، محققان، مترجمان، شاعران و اهل فرهنگ ایران در آن فضای خجسته عرضه شده است، به شما صمیمانه تبریک می‌گویم.  هر چند خواسته قلبی‌ام حضور در این نمایشگاه بود اما به علت مشغله زیاد، سعادت زیارت آثار شما و زحمت و کوشش شما در عرصه فرهنگی و دیدار با اهل قلم ایران نصیبم نشد.  من هم به نوبه خود کتاب خاطراتم (پس از 60 سال) را در این نمایشگاه عرضه کرده‌ام که یادگار و هدیه‌ای کوچک به اهل فرهنگ و تاریخ است. به امید موفقیت و پیروزی شما در این شغل شریف که مرز و زمان و مکان نمی‌شناسد و چراغی است برای روشن کردن فکر و اندیشه بشریت.»

همچنین در 10 خرداد 1389، جلسه سخنراني و نقد «کتاب خاطرات جلال طالباني» رئيس جمهور عراق نوشته و تحقيق «عرفان قانعي فرد»، با حضور شخصيت هاي برجسته دانشگاهي و محققين تاريخ معاصر در مرکز همایش های سازمان اسناد کتابخانه ملی برگزار شد که صادق زیبا کلام استاد دانشگاه تهران، در این باره بعدها نوشت که « کتاب خاطرات طالبانی، گنجینه ای برای علاقه مندان به تاریخ کردستان است ». 

ترجمه های عربی و کردی كتاب پس از شصت سال؛ زندگي و خاطرات رسمی جلال طالباني(جلد اول) نوشته عرفان قانعي فرد/ در  قطع وزيري، گالينگور، 1056 صفحه همراه با تصاوير قدیمی توسط موسسه العرفای لبنان منتشر شده است. 

انتهاي پيام/ص
 

برچسب ها: ترجمه ، کتاب ، ادبیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.