نگرانی واشنگتن از تصميم ترکيه براي خريد سامانه موشکي از چين

سفیر آمریکا در ترکیه روز پنجشنبه گفت واشنگتن از تصمیم بحث انگیز آنکارا که یک شرکت چینی را برای خرید سامانه دفاع هوایی و موشکی دوربرد انتخاب کرده است، «بسیار نگران» است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ؛ فرانسیس ریکاردونه به خبرنگاران گفت :ما درباره این توافق میان ترکیه و شرکت چینی که مشمول تحریم (آمریکا) است بسیار نگرانیم.

وی افزود :«بله ، این یک تصمیم تجاری است ... این حق حاکمیتی ترکیه است که درباره خریدهای دفاعی خود یا هر چیز دیگری خودش تصمیم بگیرد. بحثی در این نیست و اختلافی میان ما وجود ندارد اما ما به شدت درباره اینکه معنای این کار برای سامانه دفاع هوایی موشکی کشورهای متحد چه خواهد بود بسیار نگرانیم.»

آنکارا ماه گذشته اعلام کرده بود با شرکت صادرات و واردات ماشین آلات دقیق چین (CPMIEC) برای این معامله -- به ارزش 4 میلیارد دلار ، سرگرم مذاکره است که به گزارش رسانه ها ، این کار موجب آزردگی متحدان ترکیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ، ناتو ، به ویژه آمریکا شده است. ریکاردونه گفت واشنگتن بحث های کارشناسی را با ترکیه شروع کرده است تا اطمینان یابد همه حقایق درباره این شرکت چینی مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت :«ما نگرانیم اما ترکیه با بررسی همه حقایق در نهایت خودش تصمیم خواهد گرفت. ما اکنون با یک مسئله در حوزه دفاع متقابل راهبردی مواجه ایم ، نه صرفا یک مسئله تجاری .»رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه روز چهارشنبه از تصمیم دولت خود برای وارد شدن به مذاکره با چین دفاع کرد اما گفت هنوز هیچ قراردادی نهایی نشده است. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار