اجلاس اتحاديه اروپا در بروکسل تحت الشعاع جاسوسي هاي امريکا

در پی انتشار گزارش هایی مبنی بر شنود مکالمات تلفنی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان توسط آمریکا، به نظر می رسد جنجال فزاینده بر سر برنامه جاسوسی آمریکا ، بر مذاکرات اجلاس دو روزه اتحادیه اروپا که از امروز ( پنجشنبه ) در بروکسل برگزار می شود، سایه افکنده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری فرانسه ، سران اتحادیه اروپا همچنین باید به بحران پیچیده مهاجرت در پی غرق صدها مهاجر در آب های ایتالیا و مالت که این ماه رخ داد، رسیدگی کنند. مسئله غرق این مهاجران که قصد داشتند خود را به قاره اروپا برسانند، از مسائل دیگری که در کانون توجه در آستانه اجلاس اتحادیه اروپا قرار گرفته است. 
قرار است شرکت کنندگان در اجلاس اتحادیه اروپا به طور عمده درباره افزایش اشتغال زایی و رشد اقتصادی دو رقمی تبادل نظر کنند. اما احتمال می رود این مذاکرات تحت الشعاع خشم فزاینده درباره برنامه جاسوسی آمریکا در اروپا قرار گیرد.
پس از آنکه آلمان اطلاعاتی درباره شنود مکالمات تلفن همراه مرکل توسط دستگاه اطلاعاتی آمریکا دریافت کرد، صدراعظم آلمان دیشب در تماسی تلفنی خواستار پاسخ باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در این خصوص شد. 
این در حالی است که اوباما دوشنبه نیز با فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه تلفنی صحبت کرد و به وی درباره گزارش ها مبنی بر اینکه آمریکا مکالمات تلفنی میلیون ها نفر را در فرانسه شنود کرده است، توضیح داد. 
سخنگوی صدراعظم آلمان در بیانیه ای اعلام کرد مرکل خواستار  توضیح فوری و جامع  آمریکا درباره لطمه زدن جدی به اعتماد فی مابین شد.
روزنامه محافظه کار دی ولت آلمان جاسوسی آمریکا را  مشتی بر چهره نهادهای اطلاعاتی آلمان  توصیف کرد و روزنامه سودویچه زایتونگ گزارشی با این تیتر منتشر کرد : " بدترین توهین قابل تصور "
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد اوباما به مرکل اطمینان داده است آمریکا مکالمات وی را شنود نکرده است و در آینده نیز چنین کاری نخواهد کرد. 
افشای احتمال جاسوسی آمریکا از مکالمات تلفنی افراد از جمله مرکل در اروپا فشارها بر سران اتحادیه اروپا را برای ارائه قوانین جدید حفاظت از اطلاعات شخصی تشدید خواهد کرد؛ طرحی که بنا به اعلام مقامات فرانسه، توسط اولاند در اجلاس ارائه خواهد شد.
با وجود خشم آلمان و فرانسه از نقض حریم خصوصی در این کشورها، کشورهای بحران زده اقتصادی جنوب اروپا مصمم هستند در اجلاس اتحادیه اروپا توجه عمده خود را به سیل مهاجرت از شمال آفریقا و منطقه خاورمیانه به اروپا معطوف کنند که به گفته آنان، این کشورها باید به تنهایی از این مشکل برآیند و کمکی از سوی کشورهای دیگر اروپایی در این باره صورت نمی گیرد. 
مرگ بیش از 400 مهاجر در پی غرق دو کشتی نزدیک جزیره لامپدوسای ایتالیا در این ماه - مهاجرانی که قصد داشتند وارد اروپا شوند- موجب درخواست های گسترده برای اقدامی به منظور جلوگیری از سیل مهاجرت های غیرقانونی در دریای مدیترانه و ،به گفته لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، تبدیل شدن این دریا به  گورستانی سرگشاده شده است.
انریکو لتا، نخست وزیر ایتالیا به تازگی از سران اروپا خواسته است آژانس مرزی اتحادیه اروپا موسوم به فرانتکس را تقویت، و برنامه شناسایی کشتی های آسیب دیده حامل مهاجران با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین و ماهواره موسوم به یوروسور Eurosur را اجرا کنند. 
بر اساس گزارشها، فرانتکس در دو سال اخیر جان دست کم 16 هزار نفر را در دریای مدیترانه نجات داده است، اما بودجه این نهاد به علت تدابیر ریاضتی ناشی از بحران اقتصادی در اروپا، از 11 میلیون یورو( 162 میلیون دلار) در سال 2011 به 85 میلیون یورو در سال 2013 کاهش یافته است. 
جوزف موسکات، نخست وزیر مالت و ماریانو راخوی، همتای اسپانیایی وی نیز از درخواست لتا برای تقبل بخشی از این فشار از سوی اتحادیه اروپا حمایت کرده اند. 
بنا بر اعلام ایتالیا، شمار مهاجران غیرقانونی در این کشور امسال چهار برابر شده و به 30 هزار نفر رسیده است. این در حالی است که اسپانیا می گوید با توجه به اینکه شمار زیادی آفریقایی- سه هزار نفر- امسال تلاش کرده اند از شمال مغرب وارد اسپانیا شوند، شمار مهاجران در این کشور دو برابر شده است.
به گفته تحلیلگران اکنون زمان دشواری برای اتحادیه اروپاست تا سیاستی مشترکی درباره چگونگی پاسخ مشترک به آوارگان جنگی و مهاجرانی که به دنبال زندگی بهتر روانه اروپا می شوند، تعریف کرد. 
ایو پاسکو، تحلیلگر مؤسسه مطالعاتی  مرکز سیاست اروپا گفت :  سالانه افراد بسیار زیادی در مرزهای خارجی اتحادیه اروپا جان خود را از دست می دهند.
وی گفت با توجه به افزایش بی سابقه ورود آوارگان سوری به اروپا ،  سران اتحادیه اروپا دیگر نمی توانند از پاسخ به سوال ها طفره رفتند.
مقاماتی که به رم اعزام شده اند، قرار است ایده های اولیه خود را به موقع در اجلاس اتحادیه اروپا ارائه کنند. 
اما با وجود فشارها برای اقدام ملموس، دیپلمات ها پیش بینی می کنند کاری بیشتر از توافق بر سر بررسی اقدامات محدود « کوتاه مدت » صورت نخواهد گرفت . 
یکی از نمایندگان اتحادیه اروپا گفت موضوع مهاجرت در آستانه انتخابات پارلمان اروپا در ماه مه ، بویژه برای گروه های راست افراطی یک مسئله مهم سیاسی محسوب می شود. 
وی که خواست نامش فاش نشود افزود :  کسانی چون حزب استقلال انگلیس و مارین لو پن،‌سیاستمدار فرانسوی موضوع مهاجرت را به مسئله ای بزرگ برای اتحادیه اروپا تبدیل کرده اند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار