رئيس سازمان اطلاعات و امنيت عربستان خبر داد؛

همکاری‌هایمان با آمریکا را کم می‌کنیم

رئيس سازمان اطلاعات و امنيت عربستان اعلام کرده است که همکاري هاي خود را با آمريکا کاهش خواهد داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه وال استريت ژورنال؛ بندر بن سلطان رئيس سازمان اطلاعات و امنيت عربستان به ديپلمات‌هاي اروپايي گفته است که در نظر دارد همکاري‌هاي خود را با آمريکا در جهت تامين سلاح و ارائه آموزش‌هاي ويژه نظامي به شورشيان سوريه کاهش دهد.

رئيس سازمان اطلاعات و امنيت عربستان اعلام کرده است در راستاي اعتراض به سياست دولت آمريکا در منطقه عربستان قصد دارد همکاري خود را با آمريکا در جهت کمک به مخالفان رژيم بشار اسد رئيس جمهور سوريه کاهش دهد. 

تحليلگران سياسي معتقدند برنامه بندر بن سلطان رئيس اطلاعات و امنيت عربستان براي کاهش همکاري‌ها با آمريکا باعث افزايش تنش و اختلافات  ميان آمريکا و عربستان بر سر سياست‌هاي آمريکا درباره سوريه، ايران و مصر خواهد شد.

عربستان سعودي که از متحدان بسيار نزديک آمريکا در بين کشورهاي عرب بشمار مي‌رود در اقدام ديگري در هفته گذشته از عضويت در شوراي امنيت سازمان ملل متحد انصراف داد و تعجب بسياري از کشورهاي عضو سازمان ملل متحد را برانگيخت.

عربستان که براي عضويت در شوراي امنيت سازمان ملل متحد نزديک به يک سال تلاش مي‌کرد و خود را آماده کرده بود تا يکي از کرسي‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد را به دست آورد اعلام کرده است شوراي امنيت در حل مناقشات اسرائيل و فلسطين و همچنين بحران سوريه بي اثر و ناکاراست.

جان کري وزير امور خارجه آمريکا روز گذشته در ديدار با همتاي عربستاني خود در پاريس از وي خواست تا درباره انصراف از عضويت در شوراي امنيت سازمان ملل متحد تجديد نظر کند. در اين ديدار سعودالفيصل وزير امور خارجه عربستان هيچ اشاره‌اي به نگراني‌هاي بندر بن سلطان رئيس سازمان اطلاعات و امنيت عربستان نکرده است و اين نشان مي‌دهد که در بين مقامات بلند پايه عربستان درباره نحوه برخورد با آمريکا اختلاف نظر وجود دارد.

افزايش تنش بين عربستان و آمريکا در چند ماه اخير از زماني آغاز شد که آمريکا با کمک تسليحاتي بسيار محدودي براي شورشيان مخالف رژيم اسد موافقت نمود و باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا از تصميم خود براي حمله هوايي به سوريه و سرنگوني رژيم بشار اسد که متهم به استفاده از سلاح شيميايي در جنگ داخلي شد، رو برگرداند.

تحليلگران سياسي مي‌گويند اظهارات ملايم و متفاوت رئيس جمهور جديد ايران درباره ديپلماسي جديد ايران که باعث نرمش دولت آمريکا و مواضع جديد باراک اوباما شده است از ديگر عوامل ايجاد تنش بين آمريکا و عربستان بوده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۳۰ مهر ۱۳۹۲
امیدوارم به روزی بیفتی که آرزوی مرگ کنی . وهابی اسرائیلی کثیف- آدمکش
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۳:۰۹ ۳۰ مهر ۱۳۹۲
ازصفات رژیمهای دیکتاتوری همچون سعودی هااین است که به مردم مظلوم وبی پناهشان ستم روا میدارندوبا نهایت شدت برخورد می کننداما در مقابل ابرقدرتها خوا روذلیل میشوند چون پایگاه مردمی ندارند.به امید سرنگونی ظالمان سعودی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۳۰ مهر ۱۳۹۲
دروغگو
Iran (Islamic Republic of)
تو مو میبینی و من پیچش مو
۱۲:۲۷ ۳۰ مهر ۱۳۹۲
ای اسرائیل ای نامسلمانهای عربستانی ! بمیرید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۵۴ ۳۰ مهر ۱۳۹۲
بندر جون مگه جرئت این کارهارو هم داری که با آمریکا همکاریت رو کم کنی تو بزرگترت سگ دست آموزه آمریکا هستین.
آخرین اخبار