کمک آلمان به عملیاتهای هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در پاکستان

سازمان عفو بین الملل در جدیدترین گزارش خود انتقاد شدیدی را به عملیات پهپادهای آمریکایی وارد کرده و خاطر نشان کرد که آلمان نیز به عملیاتهای هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در پاکستان کمکهای اطلاعاتی می کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از روزنامه دی ولت ، سازمان عفو بین الملل با استناد به اطلاعاتی که افسران بازنشسته اطلاعاتی پاکستان داده اند این خبر را اعلام کرده است. بر این اساس سازمانهای اطلاعات و امنیت در آلمان و دیگر کشورهای اروپایی با آمریکا و برنامه های پهپادهای این کشور در پاکستان همکاری می کرده اند. ظاهرا آلمان به سازمان سیای آمریکا اطلاعاتی از جمله شماره تلفن همراه قربانیان این عملیاتها را می داده است.
در گزارش سازمان عفو بین الملل که روز گذشته منتشر شده همچنین آمده است که ایالات متحده بارها و بارها در عملیات هواپیماهای بدون سرنشین خود در پاکستان قوانین حقوق بشر را نقض کرده است. برخی از این عملیاتها را می توان البته به عنوان جنایت جنگی ارزیابی کرد.
"ورنا هارپ" از کارشناسان بخش آلمانی سازمان عفو بین الملل هم این انتقاد را به این عملیاتها وارد کرده است که آنها یک مجوز برای کشتار است که استانداردها و قوانین حقوق بشر را کاملا تکذیب می کند.
در این گزارش سازمان عفو بین الملل 45 نمونه از عملیاتهای هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در فاصله زمانی بین ژانویه 2012 و آگوست 2013 در شمال وزیرستان پاکستان مورد ارزیابی قرار گرفته است. این منطقه در مرزبین افغانستان و پاکستان بوده و به عنوان محل عقب نشینی نیروهای القاعده و تروریستهای طالبان اعتبار دارد.
بر اساس بررسی های سازمان عفو بین الملل بخصوص غیر نظامیان قربانی عملیاتهای هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در این منطقه می شوند.
کارشناسان حقوق بشر از آمریکا درخواست می کنند که به شکایاتی که درباره این عملیاتها می شود رسیدگی کرده و مسئولین و مجرمین را به پای میز محاکمه بکشاند.
"ورنا هارپ" بر این عقیده است که دولت آمریکا مسئولیت این گونه عملیاتها را بر عهده نمی گیرد. این به مفهوم این است که قربانیان و بازماندگان آنها نمی توانند به حق و حقوق خود برسند. اعلام رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه شفاف سازی درباره عملیت هواپیماهای بدون سرنشین را در پیش می گیرد تا به حال تنها به صورت یک وعده تو خالی باقی مانده است.
برچسب ها: بین الملل ، آلمان ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار