همدان/

گردوی تویسرکان ، محصول درجه یک جهانی

گردو محصول با ارزشی است که طلای سبز نامیده می شود وجایگاه صادراتی خاصی دارد .

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ به اعتقاد کارشناسان، می توان از گردوبه عنوان راهی برای افزایش درآمد ارزی غیرنفتی استفاده کرد.
مدرس علوم باغبانی دانشگاه تهران در این زمینه معتقد است : باید محصولاتی که می توانند درآمد ارزی غیرنفتی را افزایش دهند بیشتر کشت کنیم ، 80 درصد این محصولات در باغبانی است.
کوروش وحدتی می افزاید‌ : بنابراین دولت باید از بخش باغبانی حمایت جدی کند تا بتوانیم درآمد ارزی غیر نفتی برای کشور داشته باشیم.
استان همدان یکی از مهم ترین استانهای تولید گردو در کشور است و هر ساله مقدار قابل توجهی گردو در این استان برداشت می شود.
قائم مقام جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه سطح زیرکشت باغ های گردوی استان بیش از 18هزار هکتار است می گوید : استان همدان باتولید سالانه 57 هزار و700تن گردو رتبه نخست تولید گردو را در بین استانهای کشور و ازنظر سطح زیر کشت بعد ازاستان کرمان در رتبه دوم کشور قرار دارد.
آقای ابراهیمی از تولید 15 درصد گردوی کشور در استان همدان خبرمی دهد و می افزاید : 30 درصد تولیدگردوی استان مربوط به شهرستان تویسرکان است و گردوی این شهرستان گردوی درجه یک جهان از نظر کیفیت است. .
فرماندار تویسرکان هم می افزاید : متوسط برداشت سالانه گردو از باغ های شهرستان تویسرکان 14 هزار تن است که سالانه حدود600 میلیارد ریال درآمد حاصل از فروش این محصول برای مردم این شهرستان است.
آقای شرکایی سطح زیرکشت باغ های گردوی شهرستان تویسرکان را بیش از 5 هزار و120هکتار بیان کرد وافزود : گردوی شهرستان تویسرکان ازنظر کیفیت وتولید رتبه اول کشوری و از نظر سطح زیر کشت در رتبه دوم کشور جای دارد.
وی میانگین برداشت گردو در هرهکتار از باغ های کشور را 2 هزار و379کیلوگرم عنوان کرد وگفت : متوسط برداشت گردو در استان همدان در هر هکتار 3 هزار و100کیلوگرم است که این رقم درشهرستان تویسرکان 3 هزار و500 کیلوگرم تا 4 هزار کیلوگرم در هکتار است.
قائم مقام جهاد کشاورزی استان همدان اصلاح باغ های گردوی تویسرکان درسالهای اخیر ، استفاده از رقم مرغوب گردو باعنوان گردوی تویسرکانی برای بذر، تشویق باغداران این شهرستان به استفاده بهینه از آب و روش های مکانیزه را در افزایش تولید گردوی شهرستان تویسرکان موثر می داند.
البته کشاورزان استان همدان در تولید این محصول با مشکلاتی هم روبرو هستند که توجه به آنها خواهد توانست در افزایش تولید این محصول موثر واقع شود
مدیر زراعت و باغبانی جهادکشاورزی استان همدان اساسی‌ترین مشکل گردو را سرمای زودرس در همدان اعلام می کند که باعث خشک شدن نیمی از پیوند‌ها می شود که برای حل این مشکل پیوند‌های سال نخست زندگی نهال در گلخانه نگهداری می شود.
حجت الله شهبازی همچنین نبود فرآوری مناسب این محصول و واحد‌هایی مجهز به سامانه ‌های پیشرفته ‌ برای بسته ‌بندی ، واردات بی رویه محصولات مشابه از کشورهای اوکراین و چین ، نبود سرمایه گذاری مناسب در بخشهای خصوصی ، بی رغبتی باغداران به بیمه ، نبود بسته بندی جذاب ، فروش گردو به صورت فله وکمبود تبلیغات مصرف این محصول را از مشکلات فرآروی طلای سبز ایران بیان می کند.
تعدادی از کشاورزان شهرستان تویسرکان نیز سرما ، کمبود آب و تعرفه بالای بیمه گردو را از مهم ترین مشکلات خود بیان کردند.
البته با انجام کارهایی همچون برگزاری جشنواره ملی گردو در تویسرکان و معرفی بهترین گردوی کشور که ازنظر تولید رتبه نخست کشور را بخود اختصاص داده است می توان با جمع آوری نظرات کارشناسان این امر بیشتر از این نعمت الهی بهره برد./س
برچسب ها: گردو ، تویسرکان ، جهانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.