در گفتگوی ویژه خبری:

ديناروند: موج جديد كاهش قيمت داروهاي بيماران خاص ادامه دارد/ ادیب‌نیا: فرانشیز داروها متغیر شود

موج جدید کاهش قیمت داروها شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری و با حضور رسول دیناوردند رئیس سازمان غذا و دارو و هدایت‌الله ادیب نیا معاون درمان سازمان تامین اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، موج جدید کاهش قیمت داروها شب گذشته (28 مهر ماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو و هدایت‌الله ادیب نیا معاون درمان سازمان تامین اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دیناروند در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه در خصوص موج جدید کاهش قیمت داروها گفت: موج جدید کاهش قیمت داروها به آن شدتی که در تیتر خبرها مطرح شده نیست.  
 
*34 قلم دارو به فهرست قبلی بیماران صعب العلاج اضافه شد

وی با اشاره به این که ظرف یکی دو روز آینده تعداد داروهایی که به تفاهم با سازمان‌های بیمه‌گر درآمده اعلام خواهد شد افزود: 34 قلم دارو به فهرست قبلی بیماران صعب العلاج اضافه شده است به گونه‌ای که برخی دیگر از کاستی‌هایی که در ابتدای برنامه وجود داشت را مشاهده نخواهیم کرد.  
 
رئیس سازمان غذا و دارو با بیان این که سازمان‌های بیمه گر از آمادگی لازم برای وارد کردن لیست جدید قیمت‌ها را در سایتشان را نیز دارند افزود: انشالله بیماران سریع تر از دفعات قبل از این حمایت‌ها برخوردار خواهند شد.  
 
دینارورد در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا این 34 قلم داروی جدید می‌تواند منشا موج جدیدی برای بیماران محسوب شود ادامه داد: برای بیمارانی که از این داروها استفاده می‌کنند حتما می‌تواند خبر خوشی باشد.  
 
وی با اشاره به این که یکی از داروهای اصلی بیماران پیوندی ماکروفنولید است گفت: این دارو سال‌هاست که جزو برند اصلی داروهای بیماران صعب العلاج محسوب می‌شود که خوشبختانه در ایران تولید می‌شود.  
 
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به سازوکارهای سازمان‌های بیمه‌گر افزود: مبنای عمل سازمان‌های بیمه‌گر در این است که اگر قیمت تولید دارو داخل ارزان باشد قیمت پایین‌تر را مورد محاسبه خود قرار دهند.  
 
وی با اشاره به این که سازمان‌های بیمه‌گر نمی‌توانند داروهای گران قیمت را معیار عمل خود قرار دهند اظهار داشت: "سلسف" داروی گران قیمتی برای بیماران پیوندی بود که در فهرست قبلی حمایت سازمان‌های بیمه گر لحاظ نشده بود اما خوشبختانه اینک در لیست جدید داروهای تحت پوشش قرار گرفته به گونه‌ای که دیگر بیماران نیازی به پرداخت مابه التفاوت ندارد.  
 
*ظرف دو روز آینده فهرست جدید قیمت داروها ابلاغ خواهد شد


دیناروند بااشاره به این که بیماران پیوندی برای هر کپسول مبلغی حدود 1500 تومان پرداخت می‌کردند اما اکنون این مبلغ به حدود 200 تومان رسیده است گفت: انشالله ظرف دو روز آینده فهرست جدید قیمت داروها ابلاغ خواهد شد و ما نیز شاهد کاهش قیمت جدی در داروی بیماران پیوندی که تعداد آنان هم کمک نیست خواهیم بود.  
 
وی با اشاره به این که بیش از 90 درصد بیماران پیوندی از داروی سلسف استفاده می‌کنند خاطر نشان ساخت: قرار گرفتن این دارو در فهرست جدید خبر خوشی برای این دسته از بیماران به شمار می‌رود.  
 
رئیس سازمان غذا و دارو با بیان این که قیمت داروهای همه بیماران متابولیک به نصف خواهد رسید گفت: تعدادی از داروهای بیماران سرطانی که در فهرست قبلی جا مانده بود در لیست جدید قرار خواهد گرفت به گونه‌ای که قیمت آن‌ها هم به نصف خواهد رسید.  
 
*قیمت انسولین مورد پوشش 90 درصدی بیمه قرار گرفت

وی با اشاره به تغییر نرخ ارز و تاثیر آن در قیمت داروها تصريح كرد: قیمت انسولین مورد پوشش 90 درصدی قرار گرفت که این اقدام حرکت بسیار مثبتی در جهت بهبود وضعیت بیماران محسوب می‌شود.  
 
دیناروند در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا اعتبار در نظر گرفته جوابگوی لیست جدید را می‌دهد افزود: ما نمی‌خواهیم بار بیش از حد را به سازمان‌های بیمه‌گر اضافه کنیم زیرا محاسباتی که به عمل آوردیم براساس اعتبار تخصیص یافته است.  
 
*1200 میلیارد تومان اعتبار برای بیمه‌ها در نظر گرفته شده است


رئیس سازمان غذا و دارو با بیان این که امسال 1200 میلیارد تومان اعتبار برای بیمه‌ها در نظر گرفته شده است ادامه داد: 400 میلیارد تومان از این مبلغ پرداخت شده و 800 میلیارد تومان بعدی هم در ادامه پرداخت خواهد شد.  
 
وی با بیان این که براساس اعتبارات دولت تخصیص این مبالغ با گذشت زمان تکمیل می‌شود تصریح کرد: انشالله پرداختی‌های ما به بیمه‌ها تا دی و بهمن ماه سال جاری تکمیل خواهد شد البته پرداخت بعدی در آبان ماه خواهد بود.  
 
دیناروند گفت: بخشی از این اعتبارات مربوط به بیماران خاص و صعب العلاج است و بخشی دیگر نیز مرتبط با همه داروهای تحت بیمه است.  
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به این که بار مالی که بیمه‌ها وارد شده از بابت همه داروها است خاطر نشان ساخت: افزایش قیمت داروها عمومی بوده است.  
 
دیناروند با اشاره به این که حدود 1/3 اعتباری را که به بیمه‌ها اختصاص یافته است مربوط به داروهای بیمارهای خاص و صعب العلاج است بیان کرد: داروهای بیماران خاص و صعب العلاج بسیار گران قیمت است.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه در طرح جدید چه اقداماتی در خصوص تغییر نرخ ارز برخی از داروها انجام داده‌اید گفت: در فهرست جدید تمرکز ما بر روی بیمارانی است که هزینه‌های داروهای آن‌ها بسیار زیاد است. 

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان این که همه داروهای بیماران متابولیک وارد فهرست جدید شده است تصريح كرد: بیماران متابولیک شامل بیمارانی می‌شود که دارای نقایص ژنتیک هستند و اگر این داروهای گران قیمت را تهیه نکنند حیاتشان به خطر می‌افتد.  
 
دیناروند تصریح کرد: بخش عظم هزینه دارو این بخش از بیماران از طریق یارانه پرداخت می‌شود اما با این وجود قیمت داروهایی که وارد داروخانه می‌شود برای بیماران خاص و صعب العلاج بسیار سنگین است.  
 
وی با اشاره به این که تمام داروهای بیماران متابولیک وارد فهرست جدید شده است اظهار داشت: کسانی که مشمول حمایت می‌شوند می‌توانند از مسیر بیمه عبور کنند.  
 
*داروهای ضد سرطان هم مورد پوشش بیمه قرار گرفت 


رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به این که حدود 10 الی 15 قلم داروی ضد سرطانی وجود دارد که در فهرست بیمه نبود گفت: خوشبختانه این دسته از داروها هم نیز مورد پوشش بیمه قرار گرفته است به گونه‌ای که 50 درصد هزینه‌ها از طریق سازو کاری که با بیمه به تفاهم رسیده‌ایم مورد پوشش قرار می‌گیرد و 50 درصد مابقی را هم باید بیمار پرداخت کند.  
 
دیناروند با اشاره به این که دو سه قلم از داروهای بیماران هپاتیت c و بیماران مزمن در فهرست جدید قرار گرفته است گفت: به فهرست جدید چند قلم از داروهای متفرقه هم نیز اضافه شده است.  
 
رئیس سازمان غذا و دارو با بیان این که در مجلس مصوبه‌ای برای تعریف بیماران خاص وجود دارد افزود: برخی از بیماری‌ها ممکن است از نظر مردم صعب العلاج فرض شود اما جزو تعریف ما نیستند.  
 
وی با بیان این که بیماری صعب العلاج بیماری است که درمان آن‌ها طولانی مدت، سخت و مزمن است اظهار داشت: ممکن است برخی بیماران قلبی و عروقی را جزو بیماری‌های صعب العلاج فرض کنند اما باید گفت داروی این دسته از بیماران گران قیمت نیست.
 
رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوال دیگری در خصوص جلسه شورای عالی بیمه با وزارت‌خانه‌های رفاه و بهداشت گفت: در جلسه روز گذشته تعداد زیادی از داروهایی که تحت پوشش بیمه قرار ندارند مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت.  
 
دیناروند با اشاره به این که باید بخش زیادی از هزینه داروهای مورد پوشش بیمه‌ها برای تعداد کمی از بیماران صرف شود افزود: برای فرد معمولی که در سال دو سه بار نیاز به نسخه پزشک دارد پرداخت مبلغ 10،‌15 تومان زیاد نیست اما برای بیماران خاص و صعب العلاج که هر ماه باید هزینه بسیار زیادی را صرف خرید داروهای گران قیمت کنند بسیار کمر شکن است.  
 
*تمرکز بیمه باید بر روی بیماران خاص و ویژه باشد 

وی با اشاره به این که تمرکز بیمه باید بر روی بیماران ویژه و خاص باشد ادامه داد: باید سازمان‌های بیمه گر حمایت خود را بر روی بیمارانی که مجبور به دریافت داروهای گران قیمت هستند متمرکز کنند.  

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به این که ممکن است با کمبود دارو در داروخانه‌ها مواجه باشیم گفت: هنوز کمبود دارویی برطرف نشده و ممکن است در یک نقطه خاصی داروی بیماران وجود نداشته باشد و متاسفانه آن‌ها دچار زحمت شده باشد.

در ادامه گفتگوي ويژه خبري هدایت‌الله ادیب نیا معاون درمان سازمان تامین اجتماعی در ادامه در پاسخ به سوال اول مجری برنامه در خصوص کاهش قیمت داروها گفت: تعدادی از داروهای گران قیمت که جزو داروهای برند محسوب می‌شدند اینک در لیست جدید مورد پوشش بیمه قرار گرفته است.
 
وی با اشاره به این که امیدواریم مبلغ یارانه اختصاص یافته جوابگوی لیست جدید باشد افزود: لیست جدید تکمیل شده فهرست قبلی داروهای تحت پوشش بیمه است.
 
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: انشالله مشکل بسیاری از بیماران صعب العلاج،‌ سرطانی و خاص با اقدامات به عمل آمده حل خواهد شد.
 
*4 هزار و 290 میلیارد تومان بودجه برای درمان بیمه شدگان تخصیص یافت

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه از دیدگاه جنابعالی کم و کیف میان سازمان تامین اجتماعی و وزارت بهداشت و درمان چیست خاطر نشان ساخت: حدود 4 هزار و 290 میلیارد تومان بودجه برای درمان بیمه شدگان در سال جاری در نظر گرفته شده است.

ادیب‌نیا با اشاره به اینکه حدود هزار و صد و یا دویست میلیارد تومان از این بودجه برای تامین داروها تخصیص یافته است افزود حدود 750 الی 800 میلیارد تومان دیگر برای داروهای نسخ سرپایی تعلق گرفته شده و همچنین نزدیک به 300 الی 350 میلیارد تومان هم نیز برای داروهای سرپایی اختصاص یافته است.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه باید داروها گران‌قیمت بیماران سرطانی، صعب‌العلاج در پرتال سازمان از سوی داروخانه‌ها ثبت شود ادامه داد، حدود 9/2 درصد از این داروها در فرصت سازمان ثبت می‌شود به طوری که این میزان حدود 48 درصد از هزینه‌های دارویی سازمان تامین اجتماعی به حساب می‌آید.

* باید برای راحتی زندگی بیماران صعب‌العلاج تلاش کنیم

وی با اشاره به اینکه باید برای راحتی زندگی بیماران صعب‌العلاج و خاص تلاش کنیم تا آنها متحمل رنج بسیاری نشوند خاطرنشان ساخت: باید تلاش کنیم با اقدامات ما این دسته از بیماران از پس هزینه‌های درمانشان برآیند.

ادیب‌نیا با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید گام‌های بسیار خوبی در این حوزه برداشته شده است انشاءالله راهگشا خواهد بود اظهار داشت: در سنوات عادی و مراحل بعدی قدم‌های بیشتری در این رابطه برداشته خواهد شد.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه در دولت قبلی تفاهم‌نامه‌ای میان وزرای مربوطه به عمل آمده بود اما به مرحله اجرا درنیامد گفت: خوشبختانه در دولت تدبیر و امید تفاهم‌نامه‌ای میزان وزرای مربوطه به امضا رسید و سپس مورد ابلاغ و عملیاتی شدن قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه ما داروخانه‌ها را امین خود می‌دانیم و به آنها اعتماد داریم گفت: اقدامات بسیار خوبی برای تعیین نسخ بیمه شدگان صورت گرفته است.

ادیب‌نیا با اشاره به بازدید خود از داروخانه 13 آبان که بزرگترین داروخانه حاوی داروهای بیماران خاص برای بیمه‌شدگان است اظهار داشت: خوشبختانه بیمه‌شدگان از اقدامات به عمل آمده راضی بودند.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه وضعیت کمبود دارو در کشور چگونه است؟ گفت: اقدامات بسیار زیادی در راستای بهبود کمبود دارو از سوی وزارت بهداشت به عمل آمده است.

* باید از تولیدات داخلی حمایت کرد

وی با اشاره به اینکه باید از تولید داخلی کشور حمایت کنیم ادامه داد: اگر همه داروهای خارجی را بیمه زیر پوشش خود قرار دهدا دیگر کسی به فکر تولید نمی‌افتد.

ادیب‌نیا با بیان اینکه داروهای داخلی از استانداردها و کیفیت‌های لازم برخوردار هستند تصريح كرد: خوشبختانه از هفتم مهر تاکنون قدم‌های بسیار خوبی در حوزه دارو برداشته شده است.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: مسوولین وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت و درمان و سازمان های بیمه‌گر و تامین اجتماعی به دنبال کم دغدغه‌های مردم هستند،‌ زیرا رسالت سازمان تامین اجتماعی در این است که ما برای افرادی که هزینه‌های زیادی را برای درمان بیماری‌شان متحمل می‌شوند کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه باید فرانشیز برخی از داروها را متغیر کنیم،‌ خاطرنشان كرد: این اقدام نیاز به کار کارشناسی دارد به گونه‌ای که باید افزایش قیمت داروها را مورد بررسی قرار دهیم تا مشکلات این حوزه برطرف شود.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۲۸ مهر ۱۳۹۲
لطفا یه فكری براي بیماران als هم بکنیددارو بسیارگران معادل حقوق یک بازنشسته برای یک ماه هیچ گونه امید به درمانی هم نیست
آخرین اخبار