طي 4 سال گذشته صورت گرفت،

رشد سرانه مصرف تخم مرغ با ترويج فرهنگ مصرف در کشور

تخم مرغ يکي از با کيفيت ترين غذاهاي پروتئيني که نقش عمده اي در جبران کمبود مواد پروتئيني در سبد کالاي خانوار و رفع سوء تغذيه موجود در گروهاي سني مختلف جوامع را دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران تخم مرغ يکي از کاملترين، ارزانترين و فراوان ترين غذاهاي پروتئيني است که جايگاه ويژه اي را در تغذيه اقشار مختلف جامعه مي تواند داشته باشد و لي به دلايل غير علمي و باورهاي اشتباه از مصرف مناسب اين فراورده مقوي خودداري مي شود.

اگر چه عمده چربي تخم مرغ در زرده موجود  است  از نوع غير اشباع  مانند چربي هاي گياهي، کلسترول تخم مرغ نقشي تاثير گذار در افزايش کلسترول خون ندارد اما متاسفانه توصيه به کم خوردن تخم مرغ توسط برخي از پزشکان و کارشناسان تغذيه موجب بي بهره ماندن جامعه جوان و در حال رشد از ويژگي هاي اصلي اين ماده غذايي مي شود.

لازم به ذکر است گرچه تخم مرغ بر اساس تورم و گران شدن مواد اوليه مصرفي مانند ساير کالاهاي غذايي افزايش قيمت داشته اما در مقايسه با ساده ترين و کم خاصيت ترين ماده ي غذايي موجود در سبد معمول غذايي مردم حتي براي قشر متوسط همچنان از قيمت مناسبي برخوردار است.

 همچنين در حداقل 6 ماه از سال تخم مرغ به نرخ زيان شديد مرغ دار خريداري مي شود که علي رغم اينکه مي بايست در 6 ماه بعدي با افزايش قيمت عادلانه اين زيان جبران شود متاسفانه با ورود ستاد تنظيم بازار به کنترل قيمت در زمان افزايش قيمت مجددا تخم مرغ به قيمت واقعي به فروش نمي رسد.

اين در حالي است که در بازار مصرف تلقي از گراني بي رويه ي تخم مرغ به صورتي است که يا مرغ دار سود نمي کند و يا با سود بسيار اندک جبران زيان ها و بدهي هاي انباشته شده خود را نمي تواند داشته باشد بنابر اين مي بايست ستاد تنظيم بازار قيمت تخم مرغ را در طول 12 ماه سال براي مصرف کننده داراي ثبات منطقي کند. که متاسفانه در طي اين 34 سال گذشته هيچ گاه مسئولين براي واقعي و ثابت کردن قيمت تخم مرغ اقدامي جدي انجام نداده اند.

به گفته فرزاد طلا کش دبير ستاد کشوري ترويج مصرف تخم مرغ با اقدامات صورت گرفته طي 4 سال گذشته سرانه مصرف تخم مرغ در کشور از 160 عدد به 191 عدد در سال رسيده است که مي توان جشن بسيار کوچکي براي آشتي ملي با تخم مرغ برپا کرد ولي به دليل جوان بودن کشور و مشکلات اقتصادي دسترسي کافي به ساير منابع پروتئيني دامي هنوز بايد روي مصرف تخم مرغ اقدامات بسيار بيشتري انجام شود.

يکي از مهم ترين شاخص هاي توسعه در هر جامعه اي بحث بلند قد شدن کودکان است و بنابر اعلام دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت حداقل 5/12 درصد کودکان و نوجوانان ما به دليل عدم مصرف کافي پروتئين دچار کوتاهي قد هستند.

بنابر اهميت نقش تخم مرغ به عنوان يکي از با کيفيت ترين غذاهاي پروتئيني که مي تواند نقش بسيار مهمي در رفع سوء تغذيه موجود جامعه بويژه در گروهاي نوزادان و کودکان و زنان باردار و شير ده داشته باشد همينطور علي رغم جايگاه ايران به عنوان مقام دهم توليد تخم مرغ در جهان متاسفانه سرانه مصرف اين محصول همچنان بسيار پايين بوده و نه تنها توليد کنندگان اين محصول با مشکلات متعددي مواجه اند تخم مرغ را نيز با قيمت بسيار پايين تر از قيمت تمام شده به فروش مي رساند.

به منظور ترويج مصرف تخم مرغ و بهبود وضعيت اين پروتئين اقتصادي و با کيفيت در سفره غذايي مردم لازم است تا اقداماتي در جهت تغيير فرهنگ مصرف در جامعه از سنين پايين تر اغاز شود.

گزارشي از زينب عبدي


انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Netherlands
آرمان
۱۳:۳۲ ۲۵ مهر ۱۳۹۲
ارزون بشه فرهنگش خودبه خود جا می افته
آخرین اخبار