گلوبال ريسرچ:

افول جهاني آمريکا و درخواست‌ها براي ساخت اقتصاد جهاني بدون "دلار"

با ادامه تعطيلي دولت آمريکا و ورشکستگي صندوق بين المللي پول، دولت چين پيشنهاد داده که "جايگزيني براي دلار آمريکا که اکنون بازار جهاني را به تصرف خود درآورده است؛ مشخص شود تا جامعه بين المللي قادر باشد برای همیشه از تشدید بحران سیاسی داخلی ایالات متحده مصون بماند".

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پايگاه تحليلي "گلوبال ريسرچ"، اگر چين بر پيشنهاد خود مصمم باشد و جامعه جهاني نيز در چنين اقدام انقلابي سهيم شوند تا انتقال ذخيره ازري را عملي نمايند؛ تمام تئوري هاي جادويي درخت پول  به دست تاريخ سپرده خواهند شد.

چين تنها بزرگترين دارنده مجوز وزارت خزانه داري آمريکا و دومين کشوري است که گردش مالي آن  درصندوق ذخيره فدرال آمريکا ماهيانه به 85 ميليارد دلار مي رسد. اما اهداف چين از ارائه چنين پيشنهادي چه مي تواند باشد:
اصلاح سيستم مالي جهاني بايد شامل معرفي ارز انتقالي بين المللي جديدي براي جايگزيني با دلار بشد.
جامعه جهاني مي تواند دائما از تشديد بحران هاي سياسي داخلي آمريکا در امان باشد.
بن بست مالي آمريکا بهانه خوبي براي ساخت "جهاني غير- آمريکايي" است.
بن بست کنوني بسيار ي از ذخاير دلار ملت ها را به خطر انداخته و جامعه جهاني را در تقلاي نجات قرار داده است.
ديگر نقاط عطف که پايه و اساس دنياي غير امريکايي را تشکيل مي دهند شامل احترام به تماميت، به رسميت شناختن اقتدار سازمان ملل در به عهده گرفتن مسائل  مهم جهاني و در اختيار دادن بازارهاي اقتصادي درحال توسعه و شکوفا  بيشتر به موسسات ارشد مالي بين المللي مي شود.

البته اگر روزي فرا برسد که دلار آمريکا ديگر ارز انتقالي محسوب نشود بايد از آمريکاي ابر قدرت و يا هر قدرت يا مقامي که تنها بر دلار تکيه دارد خداحافظي کرد.

 
سايت خبري "شين هوا" مي نويسد:
شکست مالي آمريکا جهان غير آمريکايي را تضمين مي کند
در اين حال که سياستمداران دو جزب کنگره  آمريکا هنوز در حال کشمکش با کاخ سفيد هستند احتمالا زمان مناسبي براي جهانيان است تا جهاني بدون آمريکا را بسازند. 

آمريکا از جنگ جهاني دوم که به عنوان بزرگترين ملت قدرتمند جهان معرفي شد، با تحميل قانون پس از جنگ ، بهبود شرايط اروپا و حمايت از تغيير رژيم در ملت هايي که سر سازگاري با دولت آمريکا را نداشتند؛ براي بناي امپراتوري جهاني تلاش نمود.

با چنين قدرت اقتصادي و نظامي،‌ آمريکا اعلام کرد که براي حمايت از هر نقطه از جهان تمايل دارد و در تمام مسائل ديگر کشور ها و مناطق خارج از مرزهاي خود مداخله نمود.

در اين حال دولت آمريکا با تمام قوا خود را پايبند به تمام اصول اخلاقي نشان داد در حاليکه پنهاني به اموري همچون شکنجه زندانيان، کشتار مردم بي گناه در حملات نظامي و جاسوسي رهبران کشورها مشغول بود.

آمريکا درعوض احساس مسئوليت کردن به قدرت خود در جهان، از مقام قدرت خود سو استفاده نموده و ناآرامي هاي بيشتري را به وسيله تغيير خطرات مالي خارجي، برانگيختن تنش هاي منطقه اي در بحبوحه منازعات داخلي و آغاز جنگ هاي بدون ضمانت تحت پوشش هاي دورغين در جهان به وجود آورد.

در نتيجه جهان همچنان به سختي در بحران اقتصادي دست و پا مي زند که بايد از نخبگان وال استريت ممنون بود.  دراين حين بمب گذاري ها و کشتار به برنامه روزانه مردم عراق مبدل شده کشوري که به ادعاي آمريکا و با کمک اين ابر قدرت از حکمراني ظالمانه صدام آزاد و رها گشته است!!!

در نهايت پيشنهاد چين شامل اصلاحاتي کليدي در اقتصاد جهاني خواهد شد. آغازي که ارز انتقالي بين المللي جديدي را خلق خواهد کرد تا جايگزين دلار سلطه گر آمريکا شود تا بدين وسيله جامعه جهاني دائما از بحران هاي روز افزون سياست هاي داخلي آمريکا در امان باشد.
برچسب ها: افول ، دلار ، آمریکا ، چین ، ورشکسته ، china ، dollar
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار