سایه _ روشن بازگشایی مأمن تفکرات مختلف سياسي/

روزهای خوش سیاست در انتظار روشنایی چراغ خانه احزاب

اکنون فضای سیاسی کشور به مدد مطرح‌شدن شعار اعتدال قدری تلطیف شده و فعالان سیاسی اندیشه بازگشایی خانه‌ای را دارند، که زمانی مأمن تفکرات مختلف جریانات سیاسی بود.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، وقتي از "عبدالرضا رحماني‌فضلي"، وزيرکشور در حاشيه جلسه هيات دولت پرسيده شد «با توجه به نوع نگاهتان به احزاب آيا خانه احزاب به از سرگيري رسمي فعاليت خود اميد داشته باشد» پاسخ داد که «ان شاالله"، قرار است طوري عمل شود تا ديگر کسي فعاليت اين تشکل صنفي را غيرقانوني نداند.».

اکنون فضای سیاسی کشور به مدد مطرح‌شدن شعار اعتدال قدری تلطیف شده و فعالان سیاسی اندیشه بازگشایی خانه‌ای را دارند، که زمانی مأمن تفکرات مختلف جریانات سیاسی بود،‌ این تنها کارکرد این تشکل نبود چراکه برخی از جریانات به اعتقاد "حمیدرضا ترقی" عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه هدف دیگری در آن دنبال کردند و این خانه در انحصار برخی جریانات تندرو اصلاح‌طلب قرار گرفت.(اینجا)

اکنون جریانات عمده سیاسی کشور امیدوارانه در سایه، روشن بازگشایی این نهاد مدنی هستند، هرچند در گوشه و کنار سیاست عده‌ای  موضع مخالف و برخی از بزرگان قدیمی این خانه همچون "اسدالله بادامچیان" در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران نظری بینابین دارند.(اینجا)

"جمشید ایرانی"دبیرکل جبهه اعتدالگرایان، در گفتگو با خبرنگار ما از درخواست يک سوم بازرسان خانه احزاب براي برگزاري نشست خبر داد، و گفت: طی جلساتی که با مدیرکل سیاسی وقت با وزارت کشور داشتیم آقای پور‌موسوی مطرح کردند که اگر پیگیر موضوعات مربوط به خانه احزاب باشید امکانات فیزیکی را برای ادامه فعالیت به شما باز می‌گردانیم.(اینجا)

یکی از نهادهایی که در دوران اصلاحات مورد توجه ویژه قرار گرفت اما با روی کار‌ آمدن دولت نهم ‌آرام‌آرام به حاشیه رفت و کم‌کم فعالیت‌هایش متوقف شد، خانه احزاب بود. خانه احزاب ایران در دولت اول اصلاحات تاسیس شد و به‌عنوان یک نهاد غیردولتی برای ایجاد وفاق بین احزاب و گروه‌های سیاسی آغاز به‌کار کرد.

 اولین مجمع عمومی خانه احزاب در سال1379 در سالن اجتماعات وزارت کشور برگزار شد و " موسوی‌تبریزی"، دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم به عنوان رئیس شورای مرکزی خانه احزاب انتخاب شد، اما در دومین مجمع عمومی خانه احزاب در سال82 "حسن غفوری‌فرد"، که در سال 80 کاندیدای ریاست‌جمهوری بود و سابقه عضویت در شورای مرکزی موتلفه اسلامی را دارد به‌عنوان رئیس شورای مرکزی انتخاب شد

سومین مجمع عمومی خانه احزاب در سال 84 تشکیل شد و بار دیگر اصلاح‌طلبان توانستند ریاست این تشکیلات سیاسی را به دست بگیرند و "موسوی‌تبریزی" بار دیگر به‌عنوان رئیس شورای مرکزی خانه احزاب انتخاب شد.

در شورای چهارم نیز این انتخاب تکرار شد اما با تشکیل پنجمین مجمع عمومی در تاریخ شانزدهم مهر سال 88 ‌و انتخاب "حسین کاشفی" به‌جای "موسوی‌تبریزی" که دیگر علاقه‌ای به ریاست خانه احزاب نداشت، فصل جدید این نهاد مدنی شروع شد. پیروزی اصلاح‌طلبان و انتخاب کاشفی که عضو یکی از احزاب سیاسی منتقد بود، نقطه شروع رفتارهایی شد که به توقف فعالیت خانه احزاب انجامید.

 وزارت کشور انتخابات مجمع عمومی پنجم را زیر سوال برد و دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب اعلام کرد که این کمیسیون، مجمع عمومی خانه احزاب را به رسمیت نمی‌شناسد، چند ماه پس از آخرین جلسه مجمع عمومی خانه احزاب، به‌دلیل عدم تمدید پروانه این تشکل سیاسی و به حد نصاب نرسیدن مجمع عمومی آن، فعالیت‌های خانه احزاب به محاق رفت.

در همین رابطه "حسین کاشفی" در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها گفت: خانه احزاب تعطیل نبوده که بخواهد بازگشایی شود، جلسات خانه احزاب برگزار می‌شود، ولی ما از وزارت کشور خواسته‌هایی داریم.

کاشفی با بیان اینکه "خانه احزاب متعلق به همه احزاب از جمله اصلاح‌طلب و اصولگراست"، اظهار کرد: متأسفانه برخی می‌گویند که خانه احزاب جایگاه اصلاح‌طلبان شده است در حالی که اینطور نیست و کسی نمی‌تواند یک مورد نشان دهد و بگوید که برخلاف نظرات مجمع عمومی و اعضای شورای مرکزی تصمیمی گرفته شده است و اصلاً باید گفت که خانه احزاب جای فعالیت سیاسی نیست بلکه یک نهاد مدنی و صنفی برای پیگیری مطالبات احزاب است.

کاشفی اضافه کرد: ما در دولت قبل می‌توانستیم به دادگاه شکایت کنیم اما این کار را نکردیم. آنها حق مصادره نهاد مدنی را نداشتند و اصلاً خود این موضوع بیانگر توسعه نیافتگی و مورد توجه نبودن جایگاه نهادهای مدنی و احزاب در کشور بود. حال، انتظار ما از دولت جدید این است که طبق قانون، تحزب جایگاه خود را پیدا کند. در همین راستا منتظریم وزارت کشور اسناد و مدارک تصاحب شده را در اختیار خانه احزاب قرار دهد تا بتوانیم مجمع عمومی‌مان را برگزار کنیم.

وی با ابراز خوش‌بینی نسبت به دیدگاه دولت تدبیر و امید در قبال احزاب گفت: ما معتقدیم که در این دولت گوش شنوا وجود دارد و خوش‌بین هستیم که این بستر فراهم خواهد شد تا آنچه مورد انتظار ماست، در مورد خانه احزاب اجرایی شود.

این روزها اگر گذری به سایت‌های خبری انداخته باشید، موضع موافق فعالان سیاسی عمده کشور رادرمورد بازگشایی مجدد خانه احزاب مشاهده می‌کنید.

به همین منظور "مجید محتشمی" سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها،  آمادگی جبهه اصلاح‌طلبان را برای انجام مذاکره و گفتگو با سایر احزاب پیرامون فعال کردن خانه احزاب اعلام کرد و گفت: امیدواریم شرایط مناسبی برای بازگشایی خانه احزاب ایجاد شود.

به نظر می‌رسد زمزمه‌های این بازگشایی شوق زیادی میان اکثر احزاب کشور ایجاد کرده و فعالان سیاسی اعم از اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقل برای بازگشایی آن تلاش می‌کنند.

"ابولقاسم رئوفیان" سخنگوی جبهه ایستادگی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، از فراهم شدن زمینه‌ لازم برای رایزنی با وزارت کشور در این خصوص خبر داد و گفت: نقشه جدید خانه احزاب طرح کلی موضوع است؛ آنچه که مسلم است این است که ما به گونه‌ای نسبت به برگزاری مجمع عمومی و انتخاب اعضای شورای مرکزی اقدام کنیم تا خانه احزاب به معنای واقعی آن تشکیل شود. (اینجا)

با این حال بعد از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، احیای خانه احزاب بار دیگر در دستور کار احزاب کشور قرار گرفت. احزاب اصلاح‌طلب که در چهار دوره از پنج دوره فعالیت خانه احزاب اکثریت کرسی‌های آن را در دست داشتند، خیلی زود از بازگشایی خانه احزاب استقبال کردند. در این میان احزاب میانه‌رو نیز همواره از ضرورت بازگشایی خانه احزاب سخن به میان ‌آوردند. از "اميرعلي اميري"، رئيس شوراي مركزي حزب توسعه و عدالت تا "حجت‌الاسلام يدا... حبيبي"، دبیرکل جبهه ایستادگی در اظهارنظرات خود از اهمیت این نهاد صنفی صحبت می‌کردند.

"عبدالرضا رحماني فضلي" شفافيت بخشيدن به فعاليت احزاب و گروه‌هاي سياسي، قاعده‌مند کردن و مسوليت‌پذير ساختن نخبگان و نيروهاي سياسي و نظارت مستمر بر فعاليت آنها در چارچوب قانون را از اولويت‌ها و راهبردهاي اجرايي وزارت کشور دانسته و برپشتيباني از فعاليت احزاب قانوني و تشکل‌هاي سياسي داراي شناسنامه در راستاي افزايش نقش آنها در اداره جامعه تأکيدکرده است؛ به هر ترتيب خانه‌اي که روزي براي تعامل بيشتر احزاب و گروه‌هاي سياسي فعاليت داشت، امروز منتظر نوع ِ نگاه شخص وزيرکشور است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار