انتقاد مقام آمريکايي از وضع نگران کننده آموزش عالي آمريکا

مسئولان آموزش عالي آمريکا مي گويند اگرچه تعطيلي دولت آمريکا تاثير مستقيمي بر آموزش عالي اين کشور ندارد اما مشکلاتي که آمريکا با آن روبرو است توسعه آموزش عالي آمريکا را در دراز مدت با تهديد هاي گسترده اي روبرو خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ جاش وينر رييس اجرايي برنامه توسعه آموزش عالي آمريکا گفت نمي توان گفت تعطيلي دولت آمريکا که در بدترين حالت حداکثر چند هفته ادامه خواهد يافت تاثير گسترده اي بر توان دولت براي برخورد با مسايل آموزش عالي خواهد داشت اما به هر حال تاثير منفي خود را خواهد گذاشت. 

وينر گفت نظام آموزش عالي آمريکا به طور کلي با مشکلات بزرگتري روبرو است و ما تقريبا هر سال با مشکل افزايش سقف بدهي دولت آمريکا، تصويب بودجه جديد نظام آموزش عالي آمريکا روبرو هستيم. اين مسئله موجب مي شود دولت آمريکا نتواند به نحو احسن براي برطرف کردن مشکلات آموزش عالي برنامه ريزي داشته باشد. آموزش عالي در آمريکا به سرعت در حال تغيير است و اين روند زماني که دولت فدرال آمريکا تعطيل مي شود، متوقف نمي شود. 

آمريکا با مشکلات عمده اي در زمينه آموزش عالي روبرو است مشکل نخست اين است که کشورهاي ديگر با سرعتي فزاينده در حال آموزش دانشجويان خود هستند ، آمريکا زماني رتبه اول جهان از نظر شمار افراد داراي آموزش عالي را در اختيار داشت با اين حال در حال حاضر رتبه اين کشور به بين چهار تا ده تنزل يافته است. اين روند هاي آموزشي، زماني که دولت آمريکا تعطيل مي شود به هيچ وجه متوقف نمي شوند. 

مدير عامل برنامه توسعه آموزش عالي آمريکا گفت مسئله دومي که نظام آموزش عالي آمريکا با آن روبرو است وام دانشجويي است. در حال حاضر ميزان بدهي پرداخت نشده دانشجويان بيش از يک تريليون دلار است اين بيشترين ميزان وام پرداخت نشده در داخل آمريکا صرف نظر از وام مسکن است. اين بدهي بيش از بدهي کارتهاي اعتباري و وام هاي خودرو است. ميزان اين وام هاي بازپرداخت نشده به سرعت در حال افزايش است و دولت فدرال بايد فکر براي مديريت اين مسئله بکند. هرچه تمرکز دولت براي برخورد با اين مشکلات بيشتر منحرف شود و زمان محدودتر باشد، تاثير منفي بيشتري شاهد خواهيم بود.

وي اضافه کرد مسئله نهايي که نظام آموزش عالي آمريکا با آن روبرو است تغييرات فناوري است. ما شاهد تغييرات متفاوت فناوريهاي نوين بر بخشهاي مختلف اقتصاد و فرهنگ آمريکا هستيم. همانگونه فناوريهاي جديد موجب تغيير در الگوهاي تجاري شده است، اين تغيير در بخش آموزش عالي نيز قابل مشاهده است. دانشجويان در حال حاضر مي تواند به صورت الکترونيکي به آموزش دسترسي داشته باشند، آنها اکنون مي توانند به آموزش در طيف گسترده از مکانهاي مختلف دسترسي داشته باشند. دانشگاهها اکنون به آموزشهايي که دانشجويان ديده اند صرفنظر از اينکه اين آموزشها در فضاي دانشگاه کسب شده است يا به طور مجازي اهميت مي دهند.

 دولت فدرال آمريکا بايد بتواند ساختارهاي کمک مالي  و ساختارهاي قانوني خود را با مشکلاتي که نظام آموزش عالي اين کشور دارد هماهنگ کند. تعطيلي آمريکا اين مسئله را نيز نمي تواند به طور مستقيم تحت تاثير قرار دهد با اين حال مسئله اي که در اينجا وجود دارد اين است که مشکلات نظام آموزش عالي آمريکا همچنان وجود دارند اما دولت آمريکا با بحرانهايي که پيش روي خود مي بيند و براي خود ايجاد مي کند زمان کمتري براي برخورد با اين مشکلات خواهد داشت. با توجه به اين مسايل وضع آموزش عالي آمريکا در دراز مدت نگران کننده است و اين مسئله زندگي دانشجوياني که همه اميد خود را براي تغيير زندگيشان در آيندها به آموزش عالي بسته اند ،  تحت تاثير قرار خواهد داد.
برچسب ها: آمریکا ، عالی ، دراز ، آموزش ، نگران ، وضع ، مقام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار