نايب رييس كميسيون حمل و نقل ،گمرك وترانزيت اتاق تهران:

استقبال بخش خصوصي از حوزه ريلي در گرو متعادل شدن تعرفه

نايب رييس كميسيون حمل و نقل ،گمرك وترانزيت اتاق تهران با اشاره به موقعيت استراتژيك ايران در شاهراه ترانزيت دنيا گفت: تا زماني كه تعرفه‌ ها حمل و نقل در حوزه ريل با جاده متعادل نشود نمي توان به ايجاد رقابت دراين حوزه و استقبال بخش خصوصي براي حضور در آن اميدوار بود.

فاطمه مقيمي نايب رييس كميسيون حمل و نقل ،گمرك وترانزيت اتاق تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اين كه  حوزه ريل و جاده در بحث جابه جايي كالا و مسافر از جايگاه ويژه اي برخوردارند  گفت: با اين وجود هم اكنون بيشترين ميزان جابه جايي كالا و مسافر از طريق جاده انجام مي شود و اين در حالي است كه حوزه ريلي از مزاياي متعددي برخورداراست.

وي افزود: با توجه به مزاياي ياد شده بهره گيري از حوزه ريلي به جاي جاده  ،كاهش حجم ترافيك و تصادفات ، صرفه جويي زمان و سوخت و همچنين صرفه جويي ارزي  را به همراه خواهد داشت.
به گفته مقيمي  به منظور بهره گيري از حوزه ريلي براي جابه جايي بايد زيرساختهاي لازم براي اين مساله مهيا شود كه مهمترين آن ايجاد خطوط ريلي يكنواخت در داخل و خارج به خصوص كشورهاي همسايه است.

مقيمي تصريح كرد:  در حال حاضر عدم تعيين تعرفه عادلانه و   بازاريابي نا مناسب در حمل ونقل حوزه ريلي موجب شده اين حوزه سهم كمتري در جابه جايي كالا ومسافر داشته باشد.
 
  وي در ادامه فرسوده بودن ناوگان را مدنظر قرار داد و گفت: در حال حاضر متوسط عمر ناوگان در كشور 19 سال است و اين ميزان با استانداردهاي روز اروپا همخواني ندارد به عبارت ديگر كاميون هاي توليدي درايران با استاندارد يورو 3 توليد مي شود و  اين درحالي كه كاميون هاي توليدي در اروپا بر مبناي يورو 6 است.

وي افزود: مصرف بالاي سوخت ، آلودگي هوا و محيط زيست از ديگر مشكلاتي است كه بهره گيري از جاده به همراه دارد و اين درحالي است كه ناامن ترين حوزه حمل و نقل در ميان حوزه ها ،بخش جاده اي است.

وي گسترش خصوصي سازي در حوزه ريلي  را يك راهكار اصلي  براي توسعه بخش ريلي برشمرد و  تصريح كرد:  درحال حاضر شركت هاي تخصصي قابل توجهي در حوزه حمل  و نقل ريلي وجود دارد اما تا زماني كه تعرفه ها در اين حوزه با ساير حوزه ها متعادل نشود نمي توان به ايجاد رقابت دراين حوزه و استقبال بخش خصوصي براي حضور در آن اميدوار بود.

 مقيمي خاطرنشان كرد: در صورتي كه حوزه ريلي جايگزين ساير حوزه هاي حمل ونقلي از جمله جاده شود شاهد كاهش ناهنجاري ها در زمينه ايجاد آلودگي هوا و محيط زيست و صوتي خواهيم بود .

وي در ادامه ميزان حجم مسافر جابه جا شده در قطارهاي شهري را مدنظر قرار داد وگفت: طبق آمار روزانه 5.5 ميليون مسافر توسط مترو جابه جا مي شود كه تاثيرات مثبت آن را مي توان در حجم ترافيك ،كاهش آلودگي و ...مشاهده كرد.

وي با بيان اينكه شبكه حمل ونقل در كشور يك جريان حياتي براي اقتصاد است خاطرنشان كرد:حوزه ريلي و در صورت ايجاد دسترسي يكپارچه در مناطق ، افزايش سرعت و ارتقا كارآمدي حوزه ريلي مي توان شاهد  نقش استراتژيكي  حوزه ريلي در اقتصاد و  اثرگذاري مثبت آن در بخش هاي مختلف سياسي ،اقتصادي ،اجتماعي و فرهنگي بود.

مقيمي با اشاره به موقعيت جغرافياي ايران و قرار داشتن آن در شاهراه حمل و نقل دنيا خاطرنشان كرد:مقاوم سازي ،ارايه تسهيلات  و بهينه سازي در حوزه ريلي مي تواند موقعيت مناسبي براي رقابت در سطح منطقه ايجاد كند و در صورت ايجاد بستر مناسب ريلي مي توان يك مسير خوب ،سريع السير و امن براي ترانزيت ايجاد كرد .
انتهاي پيام/

برچسب ها: گمرک ، بازار ، ترانزیت ، ریل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار