اسناد جدید گویای شکنجه های بی رحمانه در گوانتامو است

اسنادي که به تازگي از حالت محرمانه خارج شده است، برخي روشهاي خشن را براي در هم شکستن روحيه زندانيان و پايان دادن به اعتصاب غذاي زندانيان فاش مي سازد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، به نوشته شماره امروز روزنامه گاردين در اينترنت: متن گفتگوي چند تن از زندانيان گوانتانامو با وکلاي شان که به تازگي منتشر شده،‌ حاکي از آن است که ارتش آمريکا به طور سري از انواع روشها از جمله حبس انفرادي، براي در هم شکستن اراده اعتصاب کنندگان در زندان گوانتانامو استفاده کرده است.
يکي از زندانيان گفت، شاکر آمر آخرين زنداني انگليسي در اردوگاه گوانتانامو به نحوي بدست مقامات زندان اذيت و تحقير شد که ادامه اعتصاب غذاي اعتراض آميز براي آن زنداني چهل و چهارساله غيرممکن شد.
ارتش آمريکا اخيرا از خاتمه اعتصاب غذاي جمعي شش ماهه در زندان گوانتانامو خبر داد. اما گروههاي حقوق بشر مي گويند، چنين ادعاهايي واقعيت ندارد چون هنوز روزانه به حداقل شانزده زنداني به زور غذا خورانده مي شود و دو زنداني در بيمارستانند.
به گفته يکي از زندانيان به نام ابو وائل که يک تبعه سوري بود،‌  نيروي واکنش شديد در گوانتانامو که جوخه نظامي ضد شورش در آن اردوگاه است، طي مدتي که شاکر آمر در اعتصاب غذا به سر مي برد، با هدف در هم شکستن عزم وي روزي چند بار به سلولش هجوم مي بردند. 
ابو وائيل که مانند آمر يازده سال در گوانتانامو زنداني بود،‌ توضيح داد که چگونه يکبار او را به درمانگاه بردند و همه لباسهايش را پاره کردند و او را ساعتها فقط با لباس زير رها و مسخره کردند.
به گفته وي، ماموران زندان معترضان را از آب و غذا و دارو محروم مي کردند و سپس به بهانه آب و غذا به سلولهاي آنها هجوم مي بردند.
يک زنداني الجزايري به نام احمد بلباچه گفت، مقامات زندان براي مجازات اعتصاب غذا کنندگان همه وسايل آنها مثل عينک، مسواک و همه مايحتاج ديگر را ضبط مي کردند. 
يک زنداني يمني به نام سمير مخبل نيز از تاثير حبس انفرادي زندانيان در شکستن اعتصاب غذاي آنها سخن گفت که بيش از دويست روز طول کشيد و با جلب توجه بين المللي باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا را بر آن داشت تا دوباره از تصميم به تعطيلي اين زندان سخن بگويد.
وي در تشريح روشهاي ديگر براي وادار کردن زندانيان به شکستن اعتصاب غذا توضيح داد که چگونه دماي هواي داخل سلولها را به نحو آزاردهنده اي دستکاري مي کردند و تجسس سلولها در زماني انجام مي گرفت که خواب زندانيان مختل شود.
اظهارات بلباچه، مخبل و آمر از جمله مطالبي است که از آن در يک انيميشن به روايت ديويد موريسي و پيتر کاپالدي استفاده شده است که زندگي داخل خليج گوانتانامو را به تصوير مي کشد.  
کوري کريدر يکي از وکلاي گروه حقوق بشر رپريو مي گويد: مقامات آمريکا با افتخار خاتمه اعتصاب غذا را اعلام کردند اما نگفتند از چه روشهاي هولناکي، به گفته وکلاي من،  براي در هم شکستن روحيه اعتصاب غذا کنندگان استفاده کردند.
به گفته وي، هنوز حداقل شانزده مرد در اعتصاب غذا به سر مي برند و روزانه به زور به آنها غذا خورانده مي شود.
ديويد کامرون نخست وزير انگليس اخيرا در تلاش مستقيم با هدف آزادي شاکر آمر انگليسي در نامه اي به اوباما خواستار بازگشت وي به انگليس شد.
خودداري آمر از ملاقات با وکيلش که از ماه اوت با وي تماس تلفني هم نداشته است، براي خانواده و وکيلش اين نگراني را به وجود آورده است که نحوه رفتار با وي به نحو خطرناکي به سلامت وي لطمه زده باشد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار