سرلشکر"صفوی" :

استراتژی آمریکا برای تشکیل خاورمیانه جدید با شکست مواجه شده است

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا گفت: استراتژی آمریکا در جنوب غرب آسیا برای تشکیل خاورمیانه جدید با شکست مواجه شده است.

به گزارش حوزه دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران،سرلشکر "سید یحیی رحیم صفوی‌" دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در همایش ملی ژئوپلیتیک جنوب غرب آسیا که از سوی دانشگاه پیام نور طالقان برگزار شد، اظهار داشت: استراتژی آمریکا در جنوب غرب آسیا برای تشکیل خاورمیانه جدید با شکست مواجه شده و ملت‌های جنوب غرب آسیا با امواج بیداری اسلامی به سمت استقلال و تغییر نظام‌های سیاسی مستبد و موروثی و وابسته به بیگانگان، به نظام‌های مردم سالار با فرهنگ بومی کشورشان که همان فرهنگ و سنت‌های اسلامی است حرکت می‌کنند.
 
وی افزود: از نظر جغرافیای سیاسی کشورهای جنوب غرب آسیا، عبارتند از پاکستان، افغانستان، ایران، ترکیه، سوریه، لبنان، فلسطین اشغالی، اردن، شش کشور شورای همکاری خلیح فارس، عراق و یمن هستند که البته برخی جغرافی‌دانان کشورهای آذر بایجان، ارمنستان و گرجستان را جزء این منطقه می‌دانند و از نظر اینجانب سه کشور فوق منطقه قفقاز هستند.
 
سرلشکر"صفوی" تصریح کرد: ژئوپلیتیک انسان‌گرا، کاربرد سیاست، قدرت و جغرافیا را در خدمت پیشرفت بشریت به سمت صلح و امنیت پایدار همراه با عدالت در مقیاس ملی، منطقه‌ای و جهانی را به رهبران سیاسی دولت‌ها و ملت‌ها نشان می‌دهد. ژئوپلیتیک انسان‌گرا به دنبال محیط زیستی عاری از سلاح‌های کشتار جمعی برای بشریت مظلوم است و خواستار انهدام و محو زرادخانه‌های اتمی در جنوب غرب آسیا، خصوصا رژیم صهیونیستی و در مقیاس جهانی است.
 
دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم‌کل قوا با اشاره به جمعیت پنجاه درصدی زیر سی سال منطقه جنوب غرب آسیا، گفت: اگر این جمعیت جوان به علم و دانش و تکنولوژی روز و فناوری‌های اطلاعات و رسانه‌ها که مسائل جهانی را به لحظه منتقل می‌کنند دسترسی پیدا کنند، خواستار مشارکت سیاسی در سرنوشت خودشان خواهند شد. کل درآمد سالانه در سال 2012 این کشورها حدود 656 میلیارد دلار و هزینه‌های آن‌ها حدود 751 میلیارد دلار است که نشان از حدود یکصد میلیار دلار تفاوت در درآمدها و هزینه‌ها دارد.
 
وی با اشاره به ذخایر اثبات شده نفت و گاز این منطقه افزود: تولید ناخالص سالانه این کشورها حدود سه هزار و سیصد و شصت میلیارد دلار بوده که بخش اصلی این درآمدها شامل درآمد نفت و گاز و می‌عانات گازی این کشورها است. سرجمع ذخایر اثبات شده نفت خام این کشورها حدود 5.876 میلیارد بشکه نفت و حدود 65 تا 67 در صد کل ذخایر نفت خام جهان و مجموع ذخایر اثبات شده گاز طبیعی کشورهای جنوب غرب آسیا حدود 56.50 تریلیون متر مکعب است که حدود 35 درصد ذخایر کل جهان است.

سرلشکر"صفوی" با بیان اهمیت موقعیت ژئوپلیتیکی جنوب غرب آسیا اظهار داشت: به ندرت می‌توان در جهان موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی همچون جنوب غرب آسیا پیدا کرد که از به‌هم پیوستگی سرزمینی و تطابق لایه‌های ژئواکونومیکی، ژئوکالچر، ژئوپلیتیک و ژئو استراتژیک مثل جنوب غرب آسیا برخوردار باشد.
 
دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم‌کل قوا با اشاره به نقش جوانان کشورهای جنوب غرب آسیا، خاطر نشان کرد: جوانان زیر سی سال کشورهای جنوب غرب آسیا که پنجاه درصد جمعیت کنونی این کشورها، یعنی 494 میلیون نفر جمعیت را تشکیل می‌دهند، با کسب دانش‌های جدید و دسترسی به تکنولوژی و علوم جدید و با معرفت اسلامی و بصیرت سیاسی و با وجود منابع غنی ذخایر نفتی و فلزی می‌توانند این منطقه را به یک قطب بزرگ قدرت تبدیل کنند و از نظر سیاسی بیگانگان و اشغالگران غربی را از کشورهای خودشان اخراج کنند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار