به مناسبت هفته جهاني کودک؛

مهدکودک دانشگاه شخصيت پروري

انسان موجودی اجتماعی است، از زمان تولد تا واپسین دم حیات نیازمند دیگران است. در جامعه زندگی می کند، از آن تأثیر می پذیرد و بر آن تأثیر می گذارد. کانون خانواده، نخستین نهاد اجتماعی است که کودک در آن پرورش می یابد و می آموزد که چگونه رفتار اجتماعی داشته باشد. در محیط های اجتماعی نظیر مهدکودک، نهادهای دیگری به جز خانواده در آموزش هنجارها و ارزش ها به فرزندان دخالت دارند و با افزایش سن کودک به مرور از نقش خانواده ها کاسته و بر نقش این کانون ها در الگو دهی به شخصیت کودک افزوده می شود. مهدکودک ، برای بچه ها عموماً جذابیتی بیش از خانه و خانواده دارد و نیز نقشی بسیار اساسی و مهم در تربیت کودکان ایفا می کند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، در دوره های گذشته خبری از مهد کودک نبود و بیشتر خانواده ها فرزندشان را خود بزرگ می کردند و کودکان از 7 سالگی وارد جامعه می شدند اما امروزه به دلیل مختلف از جمله اشتغال بانوان بسیاری از خانواده ها کودکانشان را از سنین پایین تری به مهد کودک می آورند و باعث آشنایی فرزندان با جامعه می شوند.

تأثیرپذیری کودکان در مهد به مراتب بیشتر از خانه و خانواده است. اگر مربیان، افرادی آموزش دیده، کارآمد و متخصص در زمینه تربیت کودکان باشند خواهند توانست به بهترین شکل ممکن کودکان را تربیت کنند. بسیاری از کودکان با رشد روز افزون تعداد مادران شاغل، بیش از نیمی از روز خود را در مهدها سپری می کنند و رفتارها، ارزش ها و الگوهای بسیاری را از این مکان ها کسب می کنند، حال این مربیان و مسئولان مهدها هستند که باید با بهره گیری از شیوه های مثبت و کارآمد، در ساختن نسل بعدی کمر همت ببندند.

فاطمه ناصری مدیر مهد کودک گفت: بسیاری از مادران امروزه نمی توانند بصورت انفرادی با کودکان خود کار کنند به همین دلیل آنان را در مهدهای کودک ثبت نام می کنند که این گونه افراد بیشتر خانه دار هستند، و یکی دیگر از دلایل مراجعه کودکان به مهد نبود فضای بازی در خانه است؛ چرا که امروزه اغلب منازل مسکونی تبدیل به آپارتمان و مجتمع شدند که فضای حیاط و بازی کودکان از آنان گرفته شده است پس والدین فرزندانشان را به مهد کودک می آورند تا آنان هم آموزش ببینند و هم سرگرم شوند.

وی ادامه داد: با توجه به نقش اساسی بازی های کودکی در شکل گیری شخصیتی کودکان و تأثیر پذیری آنان در جامعه در سنین نوجوانی، بزرگسالی و بهره گیری از وسایل بازی های دسته جمعی و انفرادی، بازی های فکری و جسمانی، بازدیدهای گروهی از مراکز دینی ـ علمی و ... همچنین گردش های علمی و تفریحی در دستور کار مهد قرار دارد که به صورت زمان بندی شده کودکان از آن بهره خواهند گرفت.

وی اظهارکرد:کودکانی که در مهم حضور پیدا می کنند بهتر از سایر کودکان هستند زیرا هم اجتماعی تر می شوند و هم از روابط عمومی بالاتری برخوردار خواهند شد، که در این مهد کودک کودکان از 3 سال تا 6 سال وجود دارد که برای آشنایی آنان با رفتارهای اجتماعی کلاس های مختلف و متنوعی برگزار می شود، که از جمله آنها می توان به برپایی اردوهای آموزشی و تفریحی همچون پارک ترافیک، باغ وحش ، مکان های زیارتی شهر، قلعه سحر آمیز و ... اشاره کرد. همچنین آموزش های قرآنی مهد طبق اصول روش قرآنی مکتب الرضا است که علوم، ریاضی، قرآن به کودکان آموزش داده می شود.

دوست دارم بزرگ شدم دکتر بشم

«بهمن شايان» 7 ساله از حضور در مهد کودک گفت: من خیلی خوشحال هستم که به مهد می آیم چون در این جا خیلی چیزها یاد گرفتم با کتاب آسمانی مان قرآن آشنا شدم و سوره های کوچک مثل حمد، اخلاص، ناس، فلق و ... را یاد گرفتمف حتی الآن می توانم شعر بخوانم. کار دستی را دوست دارم چون یاد می گیرم وسایل مختلفی درست کنم و آنان را در خانه ام انجام دهم. من دوست دارم بزرگ شدم ، دکتر شوم تا بتوانم تمام مریض ها را خوب کنم.

علاقه زياد به نقاشی دارم

«زهرا بابايي» 5 ساله نير گفت: مهد کودک را به خاطر انجام دادن کارهای گروهی مثل بازی و کاردستی دوست دارم، من دوست دارم مهدکودک باشم چون می خواهم با دوستان بازی کنم. دوست دارم بزرگ شدم پلیس شوم تا آدم های بد را بگیرم و به زندان بیاندازم، من نقاشی کردن را خیلی دوست دارم.

در جمع بودن را دوست دارم

«زهرا چرخی» 6 ساله نيز در اين باره گفت: دوست دارم بزرگ شدم معلم شوم تا به کودکان قرآن را آموزش دهم و آنانرا با سواد کنم. من مهد کودک را دوست دارم چون با هم سن و سال های خودم در آنجا بازی می کنم و کاردستی درست می کنم و دیگر مانند خانه مان تنها نیستم و دوست های زیادی دارم./م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.