مشعل : نبرد فلسطينيان فقط با اشغالگران صهيونيستي است

رئيس دفتر سياسي جنبش حماس با مخالفت تلويحي با دخالت فلسطينيان در بحران سوريه تصريح کرد فلسطينيان تنها يک نبرد دارند و آن هم با اشغالگران صهيونيست و در داخل فلسطين است.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني الميادين، خالد مشعل در کنفرانس خبري در بيروت تنها راه بازپس گيري سرزمينهاي اشغالي و نجات شهر اشغالي قدس و مسجد الاقصي را از دست صهيونيستها گزينه مقاومت دانست. 

خالد مشعل افزود ما امروز با موضوع قضيه قدس، مسجد  الاقصي و مقدسات اسلامي و مسيحي روبرو هستيم. خطري که قدس و مسجد الاقصي را تهديد مي کند در سالها و ماههاي اخير افزايش يافته است.مشعل افزود: مي خواهم 16 موضوع را در خصوص مسئله فلسطين و قدس مطرح کنم. هشت مورد به تشخيص وضع و ارزيابي آن و هشت مورد ديگر به راهبردهايي که براي مقابله بايد در پيش گرفته شود مربوط مي شود .

مشعل افزود نخستين موضوع افزايش تلاشهاي يهودي سازي در شهر قدس و تغيير ترکيب جمعيتي آن و تغيير ظواهر اطراف مسجد الاقصي و ايجاد هويت يهودي در بخش قديمي در قدس است.وي افزود کوچ اجباري فلسطينيان ، ويرانسازي محله ها و ويرانسازي خانه ها و بيرون راندن فلسطينيان به ويژه از خانه هاي بخش قديمي قدس و مصادره خانه ها و دشوار کردن زندگي در داخل شهر قدس و  محروم کردن فلسطينيان از ورود به قدس و احداث ديوار و جدا کردن صد هزار نفر از ساکنان قدس از اقدامات اسرائيلي‌هاست.مشعل گفت درباره تلاشها جعل تاريخ و سرقت تاريخ و نشانه‌هاي قدس نيز آمار و ارقامي در اختيار داريم. 

اسرائيلي‌ها 47مورد حفاري زير مسجد الاقصي انجام داده‌اند. اسرائيلي ها به شدت در تلاشند تا بگويند يهوديان در قدس حضور تاريخي دارند.صهيونيستها اواخر سپتامبر گذشته از کشفي که آن را مهم و بزرگ توصيف کردند خبر دادند و گفتند گنجينه اي از تورات و شمعداني پيدا  شده است و بنيامين نتانياهو (نخست وزير رژيم صهيونيستي) آن را يک مدرک قوي از حضور يهوديان دانست.مشعل تصريح کرد آنها از هنگام اشغال قدس در سال 1967ميلادي اکنون از اين اکتشاف که قطعا ساختگي و جعلي است خوشحال مي شوند آنها در تلاشند ثابت کنند آنچه را که سرقت کرده اند براي آنهاست.

رئيس دفتر سياسي حماس گفت: آنان در تلاشند قدس را نه تنها از ساکنانش خالي کنند بلکه از نماد بودنش در بعد  ديني و سياسي تهي کنند و قدس را از اينکه نماينده سياسي باشد محروم کنند. تصميم آنها را در خصوص نمايندگان مجلس از قدس نگاه کنيد . آنها نمايندگان شهر قدس در مجلس را طرد کردند.تلاشهاي شديدي براي يهودي سازي قدس صورت مي گيرد.موضوع دوم که بسيار مهم است نيز مطرح کردن طرح انهدام مسجد الاقصي و ساختن معبد (سليمان) و گروههايي است که به دنبال اجراي اين طرح هستند. همه گروههاي تندرو نيز براي اجراي اين طرح فعال هستند.

آنها از زمان بن گورين (نخست وزير اسبق رژيم صهيونيستي) در اين زمينه فعاليت مي کنند. بن گورين گفته بود اسرائيل به معناي قدس و قدس به معناي معبد است. اما موضوعي که بيانگر بزرگتر شدن خطر است آن است که اين گروههاي تندرو به تازگي ائتلافي متشکل از 19 گروه تشکيل داده‌اند و اين گروهها در سياست هاي اسرائيل به ويژه از زمان آريل شارون نخست وزير اسبق اسرائيل تأثير گذار شده‌اند. گروههاي تندرويي که براي نابودي مسجد الاقصي و ساختن معبد ادعايي تلاش مي کنند  نماينده دارند. آنها در کابينه نتانياهو در سال 2009ميلادي شش نماينده در مجلس داشتند. اما خطرناکتر از اين موضوع ، انتخابات اسرائيل در اوايل سال 2013ميلادي بود که علاوه بر نمايندگان مجلس اين گروههاي تندرو پنج وزير يا معاون وزير دارند که وزير مسکن و معاون وزير خارجه و معاون وزير جنگ و معاون نخست وزير در کنست از جمله آنها هستند.

مشعل گفت آنها حضور سياسي دارند بنابراين قوانين را طرح مي کنند و به تصويب مي رسانند و به تقسيم الاقصي دعوت مي کنند بنابراين حضور سياسي آنها افزايش يافته است و در تصميم گيريها تأثير مي گذارند.موضوع سوم نيز شتاب گرفتن طرح عملي تقسيم زماني و مکاني مسجد الاقصي به صورت عملي و قانوني است. آنها براي اين منظور تلاش مي کنند همچنان که با مسجد ابراهيم همين کار را کردند.

مشعل تصريح کرد چند روز پيش شايد اين خبر را شنيديد که دهها يا بيش از صد نفر نگذاشتند اذان از مسجد ابراهيمي پخش شود آيا منتظر بمانيم همان بلا بر سر مسجد الاقصي و  قدس بيايد.مشعل گفت از نظر مکاني نيز آنها به صورت تدريجي در حال سرقت اراضي مسجد الاقصي هستند تا مسجد الاقصي در نهايت بين يهوديان و مسلمانان تقسيم شود از نظر زماني نيز آنها تقسيم کرده‌اند همچنان که در مسجد ابراهيمي همين کار را  کرده‌اند و يهوديان اين مسجد را در مناسبات خود در اختيار مي گيرند و به مسلمانان اجازه وورد داده نمي شود.

رئيس دفتر سياسي حماس گفت من معتقدم تقسيم زماني و مکاني مسجد الاقصي مقدمه ويرانسازي اين مسجد است. اين ذهنيت جنايتکارانه صهيونيستهاست که براي جناياتشان مقدمه سازي مي کنند.مشعل افزود اقدامات خطرناکي صورت مي گيرد و در عيد «عرش» در اواخر ماه گذشته ديديم که صهيونيستها طي يک هفته تجمع کردند و کوشيدند به مسجد الاقصي يورش برند و اگر پايداري فلسطينيان نبود حمله مي کردند.فلسطينيان در مسجد الاقصي اعتکاف کردند و نگذاشتند به مسجد حمله شود. فردا پنجشنبه  آنها عيدي به نام صعود به معبد سليمان دارند.

تلاشهاي تقسيم افزايش يافته است. موضوع چهارم نيز افزايش حملات به مقدسات مسيحي است. برادران مسيحي شرکاي ما در سرزمين و آرمان فلسطين و تاريخ و سرنوشت هستند. اين دشمن صهيونيستي به هيچ کس اهميت نمي دهد به مسلمانان و مسيحيان و به هيچ يک از ارزشهاي ديني و انساني اهميت نمي دهد. نمي گذارند مسيحيان به کليساهايشان بروند و عليه حضرت مسيح شعار مي نويسند همچنان که عليه حضرت محمد (ص) در ديوارها شعار نويسي مي کنند. همه ما اعم از مسلمانان و مسيحيان هدف قرار گرفته ايم.

موضوع پنجم نيز تحول منفي آمريکا در قبال قضيه قدس به ويژه در ارتباط با مسجد الاقصي ا ست. البته موضع فلسطينيان در قبال همه مسئله فلسطين، بد است  اما در گزارشهاي وزارت خارجه آمريکا تحول چشمگيري حاصل شده است. در سالهاي گذشته گزارشهاي وزارت خارجه اعلام مي شد يهوديان درباره مسجد  الاقصي ادعاهايي دارند و قدس بخشي از سرزمين اشغال شده است اما در گزارش اخير و سال گذشته يعني 2012ميلادي با عبارت « جبل هيکل ( معبد سليمان)» روبرو شديم و در اين گزارش آمده بود مقامات اسرائيلي به غير مسلمانان اجازه نمي دهند در آن نماز بگذارند و ديگر در اين گزارش اشاره نشده بود که مسلمانان ، مقدساتي دارند و قدس بخشي از سرزمين اشغالي است. ما دهها سال است که با توطئه پشت توطئه روبرو هستيم.

مشعل گفت موضوع ششم درباره وضع دردناک ما نيز مربوط به خود فلسطينيان مي شود که دچار دو دستگي شده اند. از طرف ديگر کشورهاي عربي از چند سال پيش درگير مسائل داخلي شده اند. همين يک فرصت براي دشمن بوده است تا در اجراي طرحهايش سرعت به خرج بدهد و مراحل نابودي مسجد الاقصي را طي مي کند و کاري را که ممنوع است مي خواهد انجام دهد. اسرائيلي ها از آب آلوده ماهي مي گيرند. ما فلسطينيان و اعراب درگير مسائل داخلي شده ايم.

مورد هفتم نيز که دردناک است به جرم  دانستن مقاومت در کرانه باختري و هماهنگي فزاينده امنيتي بين (تشکيلات خودگردان فلسطيني در کرانه باختري)  و دشمن صهيونيستي است. از طرف ديگر اعراب دهها سال است که گزينه نظامي را در خصوص مسئله فلسطين کنار گذاشته اند و همين باعث شده است امت اسلام عامل بازدارندگي را در مقابله با طرحهاي صهيونيستي در قبال قدس و  مسجد الاقصي از دست بدهند. اين چيز طبيعي است. خدا هم در قرآن کريم مي فرياد آنهايي که کفر ورزيدند دوست دارند شما (مسلمانان) از اسلحه و تجهيزات خود غفلت کنيد و به شما به صورت ناگهاني حمله کنند.مشعل گفت کسي که مصونيت ندارد و از او حمايت نمي شود معلوم است که دشمن صهيونيستي به او حمله مي کند. اين در حالي است که تاريخ فلسطين يک حقيقت روشن را بيان مي کند . اين حقيقت نيز آن است که آن چيزي که عامل اساسي در انقلابها و مهار طرح  صهيونيستها براي حمله زودهنگام به قدس و مسجد الاقصي بوده ، جهاد و مقاومت و انتفاضه و مبارزه بوده است.

خالد مشعل گفت از هنگام قيام حضرت موسي (ع) و انقلاب براق 1929ميلادي و پس از قتل عام مسجد الاقصي در سال 1990ميلادي در انتفاضه اول، مقاومت در ميان فلسطينيان وجود داشته است. در سال 1990ميلادي فلسطينيان حتي در سازمانهاي امنيتي فلسطيني به پا خاستند اکنون هم  اميدوارم سازمانهاي امنيتي فلسطيني (در کرانه با ختري) به ياد داشته باشند که فلسطيني هستند و مسئوليت آنها حمايت از ملت فلسطين است نه حمايت از دشمن و هماهنگي با آن.اين سرزمين براي آنها (فلسطينيان در کرانه باختري) و ماست. ما و آنان در سرزمين و مقابله با خطر اسرائيل شريک هستيم. در انتفاضه سال 2000ميلادي نيز زماني که شارون آمد و وارد مسجد الاقصي شد و ملت فلسطين و مسلمانان را تحريک کرد.

تاريخ ما نشان مي دهد عامل انتفاضه و مقاومت و قدرت يک  عامل بازدارنده است اگرچه بين ما و ا شغالگران  موازنه قدرت برقرار نيست اما مقاومت بازدارنده است و مانع مي شود اما زماني که مقاومت جرم تلقي و سلاح مقاومت مصادره و مبارزان فلسطيني بازداشت مي شوند و با دشمن هماهنگي مي شود و در سطح عربي نيز از گزينه نظامي و مقاومت خبري نيست همين باعث مي شود اسرائيل به اقدامات بيشتري دست بزند.خالد مشعل گفت آخرين موضوع از هشت موضوع نيز آن است که همه مذاکراتي که با دشمن انجام شده باعث شده است خطراتي که قدس را تهديد مي کند، بيشتر شود و موضع فلسطينيان و اعراب را در قبال قدس تضعيف مي کند.

در هر دوره از مذاکرات به جزئيات وارد مي شوند و جرائت مي کنند طرحهايي عرضه کنند که نه تنها از حق ما در زمين و امنيت و مرزها بکاهند بلکه از حقوق ما در قدس و مقدسات و حق بازگشت مي کاهند و اين در طرحهاي کمپ ديويد در سال 2000ميلادي روشن و مشخص بود اما شهيد ياسر عرفات که خدا رحمتش کند به اين وضع پايان داد و پس از هفده روز فشار به وي در دوره بيل کلينتون با سازش بر سر قدس مخالفت کرد و به همين علت نيز شهيد شد. همه رهبران فلسطيني و عرب و مسلمان بايد ايستادگي کنند تا قدس ضايع نشود.

اما مذاکرات امروز بيش از هر زمان ديگري به يک خطر حقيقي تبديل شده است. بين موضع فلسطينيان و اسرائيل شکاف زيادي وجود دارد به خصوص آن که اسرائيلي ها در سايه ا فراط گرايي نتانياهو درباره حذف حق فلسطينيان اتفاق نظر دارند. اما شرايط کنوني يعني ضعف فلسطينيان و اعراب باعث شده است که نگراني ها دو برابر شود. من به صراحت مي گويم معتقدم وضع امروز اعراب شايد اين شرايط را به وجود آورده است که برخي از اعراب جرائت کرده‌اند پوشش لازم را براي دادن امتيازات احتمالي در مذاکرات فلسطيني اسرائيلي به وجود آورند. 
برچسب ها: مشعل ، فلسطین ، اشغالگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار