یاسوج/

توسعه صنعت گردشگري، راهكار شكوفايي اقتصاد بدون نفت

صنعت گردشگري از جمله بخشهاي اقتصادي است كه سالانه ميلياردها دلار براي كشورهاي پيشرو در زمينه جذب گردشگر خارجي درآمدزايي دارد اما اين بخش مهم اقتصادي در سبد توليد درآمد ناخالص داخلي ايران كمرنگ باقي مانده است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج ؛ طبق آمار سازمان جهاني گردشگري تعداد گردشگران بين المللي در سال 2012 به حدود يك ميليارد نفر و گردش مالي آن به حدود يك هزارو 100 ميليارد دلار رسيد و از هر 12 تا 15 شاغل در دنيا يك شغل به گردشگري اختصاص داشته است.
براساس اين آمار، بخش گردشگري با داشتن ظرفيت حدود 6 تا 8 درصد نيروي كار حدود 30 درصد از كل صادرات خدمات و 6 درصد از توليد ناخالص داخلي اقتصاد جهاني را به خود اختصاص داده است.
اين در حالي است كه 60 درصد اقتصاد ايران متكي به درآمد نفت است و برون رفت از اين وضعيت برنامه ريزي براي شكوفايي ظرفيت هاي اقتصادي ديگر بخشها از جمله گردشگري را در شرايط كنوني دوچندان كرده است.
براساس آمار در سال 2011 آمريكا 116 ميلياردر دلار، اسپانيا 60 ميليارد دلار، فرانسه 54ميليارد دلار و چين 49 ميليارد دلار درآمدزايي از بخش گردشگري و ورود مسافر داشته اند .
اهميت بخش گردشگري وجذب د تورهاي خارجي به كشورها نقش موثري در توليد ناخالص برخي كشورها دارد تا جايي كه براساس آمار جهاني 11درصد توليد داخلي اسپانيا در سال 2011 از بخش گردشگري تامين شده است.
نگاهي اجمالي به جايگاه اقتصادي بخش گردشگري در اقتصاد جهاني و از طرفي ظرفيت هاي غني سرزمين كهن و با تمدن ديرينه ايران با داشتن هزاران آثار تاريخي و فرهنگي كم نظير در مقياس جهاني مي طلبد به اين بخش توجه بيشتري صورت گيرد.
براساس برخي آمار، ميزان ورود مسافر خارجي به ايران اسلامي در سال حدود سه ميليون نفر اعلام شده است كه با توجه به ايجاد اشتغال به ازاي 6 تا 8 مسافر خارجي براي يك نفر ايران سهم اندكي از درآمد ناخالص و اشتغال اين بخش را به خود اختصاص داده است.
استان كهگيلويه وبويراحمد با داشتن دو هزار و 630 اثر تاريخي و 300 تفرجگاه در مواهب طبيعي سرزمين چهار فصل كهگيلويه وبويراحمد با رنگين كماني از تلاقي آب،سبزه ،جنگل كوهوديگر مواهب طبيعي زيبايكي از قطب هاي گردشگري حوزه زاگرس است كه مي تواند مقصد خوبي براي گردشگران خارجي باشد.
با وجود اين همه زيبايي، هفته گردشگري 5 تا 11مهر فرصتي شد تا خبرنگار اشگاه خبرنگاران یاسوج افق توسعه گردشگري كهگيلويه وبويراحمد را كه هم اكنون با فقر زيرساخت ها مواجه است ، از مسوولان جويا شود.
اين آمار درحالي است كه سهم اين استان از ورود گردشگران خارجي اندك است به گونه اي كه ميزان ورود گردشگران خارجي در سال 91 به كهگيلويه وبويراحمد حدود يكهزار و 500نفر اعلام شده است.
اندك بودن سهم كهگيلويه وبويراحمداز گردشگران خارجي در حالي است كه اين استان به لحاظ موقعيت جغرافيايي و داشتن پتانسيل هاي مختلف طبيعي و فرهنگي مي تواند تورهاي گردشگري مختلفي راجذب كند.
نزديكي با بنادرجنوب كشور و مجاورت با سه استان بزرگ فارس،اصفهان ، خوزستان و داشتن شرايط ويژه براي جذب تورهاي گردشگري تخصصي از جمله ورزش مفرح كوه پيمايي ،تور تحقيقاتي در زمينه گياه پزشكي به كهگيلويه وبويراحمد شرايط ويژه اي داده است.
سرپرست معاون گردشگري و سرمايه گذاري اداره كل ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري كهگيلويه وبويراحمد برغم افزايش ورود گردشگرداخلي به استان اما تعداد گردشگران خارجي استان محدود است.
اميد صفايي از ورود و يكهزار و 500 گردشگر خارجي در استان در سال 91 خبر داد و گفت: اين آمار در حالي است كه اين استان ظرفيت هاي خوبي براي افزايش ورود گردشگرخارجي دارد.
وي گفت: فعاليت هفت آژانس مسافرتي ويژه بخش سير و سياحت ، وجود 12 واحد مهمانپديز ،هتل و هتل آپارتمان و 307تخت اقامتي در استان ظرفيت خوبي براي جذب مسافران خارجي است.
براساس آمار سازمان گردشگري جهاني ميزان توليد درآمد ناخالص ايران از ورود گردشگر خارجي 30 درصد كمتر از مقياس جهاني است./س
برچسب ها: توسعه ، صنعت ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.