جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری برگزار می شود

جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری همزمان با برپایی سومین کنفرانس بین المللی و هفتمین کنفرانس ملی مدیریت فن آوری طی روزهای 19 و 20 آذر ماه امسال در جزیره کیش برگزار می شود.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛دکتر بهزاد سلطانی، مشاور معاون علمی، فناوری ریاست جمهوری با اعلام این خبر گفت: افزایش توانایی های ملی در خلق ثروت و ارتقای جایگاه بین المللی در اثر توسعه فناوری و نوآوری از اهداف کلان برپایی این جایزه است.

وی خاطر نشان ساخت: افزایش رقابت پذیری بنگاه ها و سازمان ها بر اساس توسعه فناوری و نوآوری از دستاوردهای کلان این جایزه خواهد بود.

دکتر سلطانی با اشاره به اینکه امروزه فناوری و نوآوری نقش چشمگیری در رقابت پذیری بنگاه های اقتصادی ایفا کرده، کلید مزیت رقابتی در بازارهای جهانی و خلق ثروت ملی به شمار می رود و در سال های اخیر در سند چشم انداز و کلیه اسناد بالادستی و سیاست های کلی کشور نیز مورد توجه و تاکید روز افزون قرار گرفته است، تصریح کرد: بر این اساس، انجمن مدیریت فناوری ایران در راستای سیاست های کلان خود مبنی بر ارتقای نظام مدیریت فناوری و نوآوری در بنگاه های اقتصادی نسبت به طراحی و اجرای این جایزه اقدام کرده است.

وی ادامه داد: شرط حضور در فرآیند این جایزه برای کلیه شرکت های تولیدی و خدماتی، تجاری سازی حداقل یک محصول یا خدمت فناورانه است.

سلطانی با اشاره به اینکه شرکت هایی که در جایزه شرکت می کنند، طی چند مرحله مورد ارزیابی قرار می گیرند، خاطر نشان ساخت: در نهایت شرکت ها و سازمان های برتر توسط هیات داوران جایزه انتخاب می شوند.

وی گفت: مجموعه ای از معیارهای خرد و کلان مدیریت فناوری به عنوان معیارهای ارزیابی و نحوه انتخاب برترین ها انتخاب شده اند که با توجه به فرایندها و دستاوردهای شرکت ها طراحی شده است.

رییس کمیته راهبردی جایزه ملی مدیریت فناوری افزود: ارزیابی شرکت ها و بنگاه های مختلف در دو بخش توانمندسازهای مدیریت فناوری و نتایج مدیریت فناوری صورت می پذیرد.

وی ادامه داد: در بخش توانمندسازهای مدیریت فناوری، شناسایی، انتخاب، اکتساب و بهره داری از فناوری در کنار حفاظت از فناوری و یادگیری فناورانه، مورد ارزیابی قرار می گیرند.

سلطانی یادآور شد: در بخش نتایج مدیریت فناوری، تعداد نوآورهای ناشی از فعالیت های فناورانه، صادرات فناوری، میزان فروش اطلاعات و دانش فنی، ارزش دارایی ها و سرمایه فکری، تعداد محصول تجاری سازی شده و ... ارزیابی خواهد شد.

وی اظهار داشت: انتظار می رود، ایجاد محرک و شتاب بخشی به حرکت بنگاه ها و سازمان ها در مسیر توسعه فناوری و نوآوری به عنوان خروجی کلان این جایزه حاصل شود.

به گفته مشاور معاون علمی، فناوری ریاست جمهوری، انجمن مدیریت فناوری ایران با توجه به بیش از یک دهه فعالیت موثر خود در عرصه مدیریت فناوری ایران بر پایه مطالعات گسترده علمی و بررسی تجربیات موفق ملی و بین المللی، اقدام به طراحی و اجرای این جایزه کرده تا ضمن ارزیابی توانمندی ها و عملکرد فناورانه و نوآورانه بنگاه ها به الگوسازی و ارتقای توانایی های بنگاه ها و در نهایت توانایی های ملی در توسعه فناوری و نوآوری کمک شود.

وی ادامه داد: این انجمن در راستای سیاست های کلان خود مبنی بر ارتقای نظام مدیریت فناوری و نوآوری در بنگاه ها، نسبت به برگزاری اولین جایزه ملی مدیریت فناوری در سال 1391 اقدام کرد که با توجه به بازخورد دریافت شده از خبرگان مدیریت فناوری و بنگاه های مورد ارزیابی در دوره اول، تحقیقات موثری توسط یک گروه مطالعاتی به انجام رسید و ویرایش جدید مدل در سال 1392 با تغییر نام و اضافه شدن بحث نوآوری به آن تحت عنوان " جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری " و به منظور تهیه الگوی مناسب با هدف ارزیابی تمامی بنگاه ها در سطوح مختلف تهیه شده است.
گفتنی است، مدل جایزه تلفیقی از مدل های تعالی سازمانی، مدل های پیمایشی نوآوری و مدل های مدیریت فناوری است.

دکتر محمدرضا آراستی، رییس کمیته علمی سومین کنفرانس بین المللی و هفتمین کنفرانس ملی مدیریت فناوری نیز گفت: این کنفرانس با تمرکز به بنگاه های بزرگ در بخش های انرژی، خودرو، هوایی و هوا- فضا و اطلاعات و ارتباطات برگزار می شود.

وی افزود: نخستین بخش، بخش انرژی است که شامل حوزه های نفت، گاز، پتروشیمی و نیرو بوده و توسعه فناوری در این بخش و الزامات آن مورد بررسی قرار می گیرد.

آراستی تصریح کرد: بخش دوم، بخش خودرو است که با مشارکت بنگاه های بزرگ خودروساز در کشور به توسعه فناوری در این بنگاه ها و ضرورت توانمندی شبکه های تامین و همکار آن ها به تناسب بنگاه های مادر خواهد پرداخت.

وی با اشاره به اینکه بخش هوایی و هوافضا سومین بخش این کنفرانس را تشکیل می دهد که با مشارکت مجموعه های هوایی و هوافضایی کشور به بحث پیرامون تجربه های توسعه فناوری در این بخش خواهد پرداخت، گفت: بخش اطلاعات و ارتباطات به عنوان چهارمین بخش این کنفرانس انتخاب شده که به عنوان یک بخش خدماتی و با همکاری بنگاه های بزرگ کشور در این بخش به ملاحظات توسعه فناوری در بخش خدمات اطلاعات و ارتباطات خواهد پرداخت.

رییس کمیته علمی سومین کنفرانس بین المللی و هفتمین کنفرانس ملی مدیریت فناوری اظهار داشت: در این کنفرانس هر یک از این بخش ها در قالب پانلی تخصصی و با مشارکت بنگاه ها و بازیگران اصلی این بخش ها پوشش داده خواهند شد.

انتهاي پيام/


برچسب ها: کیفیت ، مدیریت ، نواوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار