اردبیل /

آغاز آمارگیری از زنبورستان‌های اردبیل

طرح آمارگیری از زنبورستان‌های استان اردبیل آغاز شد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / معاون اموردام سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه این طرح از ششم مهر آغاز شده تا دوازدهم مهر نیز ادامه خواهد داشت گفت: بر اساس آخرین آمارگیری در سال گذشته، استان اردبیل 270 هزار کلنی زنبور‌عسل دارد که از این تعداد کندو بیش از 7 هزار تن عسل برداشت شده است.

توانا افزود: میزان تولید عسل در این استان به حدی است که ما صاحب رتبه سوم کشور در تولید عسل ناب و خالص هستیم که اغلب از دامنه‌های زیبای سبلان تولید شده و روانه بازار می‌شود.

باقری کارشناس مسئول پرورش زنبورعسل جهاد کشاورزی استان اردبیل هم گفت: در ارتباط با میزان برداشت عسل از هر کندو به میزان بیست وشش کیلوگرم رتبه اول کشور را داریم که متوسط کشوری این میزان 21کیلوگرم است.

استان اردبیل در مقایسه آمار‌گیری سال 91 نسبت به سال ماقبل آن در افزایش میزان کلنی رقم صعودی 71 درصدی را شاهد بوده است.

میزان کلنی برای هر زنبور‌دار در این استان به طور متوسط هشتادکندوی زنبور عسل است.

هدف از آمارگیری که معمولاً همه ساله در مهر ماه صورت می‌گیرد به دست آوردن اطلاعات و آمار دقیق از تعداد کندوها و کلنی‌های زنبورعسل به منظور تسهیل در روند خدمت‌رسانی و توزیع نهاده‌هاست.

ساماندهی دقیق زنبورداران به ویژه زنبورداران مهاجر، بومی و غیر بومی با توجه به ظرفیت‌سنجی مزارع و مراتع استان از دیگر اهداف اجرای طرح آمارگیری زنبورستان‌ها است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.