وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

ایرنا باید حافظ و مدافع آرمان ها و شعارهای نظام جمهوری اسلامی ایران باشد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خبرگزاری رسمی کشور باید بر اساس هدفگذاری که شده در جهت آرمان های بلند کشور حرکت کرده و خنثی نباشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی واطلاع رسانی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ، علی جنتی روزیکشنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اظهار داشت: بدون شک اصحاب رسانه با اهمیت اطلاع رسانی آشنا بوده و هر چه می گذرد نقش خبر رسانی و اطلاع رسانی در ساخت افکار عمومی بیشتر احساس می شود.  
به گفته وی طبیعتا کار خبررسانی و الاع رسانی کاری حرفه ای است که با توجه به فناوری های روز، اطلاعات و اخبار منتشره روزانه در جهان نیاز به آموزش کارکنان رسانه ها در سطوح عالی دارد.  
جنتی افزود: در ایران اگر می خواهیم همراه کاروان رسانه های خبری باشیم و اطلاعات را روزآمد داشته باشیم نیاز است که هر چه بیشتر مجهز به فناوری های روز ارتباطی و آموزش های حرفه ای شویم.  
وی تصریح کرد که متاسفانه غلط نویسی و غلط گویی در بسیاری از رسانه ها امری شایع است که هر چه می گذرد به جای رفع نواقص گاه عقب گرد هم داریم.  
وزیر ارشاد تاکید کرد: باید با کسب سواد حرفه ای بتوانیم همپای رسانه های دنیا نقش موثر خود را در اطلاع رسانی و خبر رسانی ایفا کنیم.  
وی در ادامه به قدمت و پیشینه 80 ساله خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این رسانه خبری رسمی کشور در طول این هشت دهه تحولات فراوانی را شاهد بوده و اخبار، گزارش ها، تفسیر ها و تحلیل ها به همراه تصاویر بسیار جامع و خوبی را ثبت کرده است.  
جنتی به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه خبرگزاری نبض نظام است و کارکنان آن سربازان خط مقدم نظام هستند اشاره کرد و گفت: ایرنا باید با دقیق نویسی، صحیح نویسی و امانت داری اخبار را بدون کم وکاست در اختیار مردم جامعه قرار دهد.  
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به برخی از وظایف ایرنا اشاره کرد و اظهار داشت: سرعت انعکاس اخبار و گزارش ها یکی از اصولی است که در این خبرگزاری باید به آن توجه شود.  
وی بر آموزش کارکنان و همچنین افرادی که تازه وارد این رسانه می شوند، تقویت دانشکده خبر و نیروهای کارآمد در زمینه اطلاع رسانی و خبر رسانی تاکید کرد.  
جنتی با گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: ایرنا نقش بی بدیلی در انعکاس رشادت ها، ایثارگری ها و شهادت طلبی رزمندگان اسلام در طول هشت سال دفاع مقدس ایفا کرد.  
به گفته وزیر ارشاد از افتخارات ایرنا این است که شهدای فراوانی در دوران های مختلف به نظام تقدیم کرده است.  
جنتی همچنین با بیان اینکه عموم کارگزاران خبری باید به جلب اعتماد مخاطبان توجه داشته باشند، گفت: بر این باوریم سرمایه هر نظامی مخاطبان و امانت داری آنها در انعکاس اخبار است.  
به گفته وی باید خبرگزاری ها در بیان اخبار از تحریف، جانبداری، هتک حرمت دیگران و احیانا خلاف گویی به شدت پرهیز کنند.  
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تدوین سند دانشگاه اسلامی خبر داد و گفت: این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و به پیشنهاد وزارت بهداشت، مسائل خاص این وزارتخانه را پیگیری می‌کند.  
وی در ادامه سخنان خوداظهار داشت: شاید مناسب نباشد در این مکان از صدا و سیما غیبت کنیم اما باید گفت که برخی از خبرهای تنظیمی صدا و سیما و برخی از خبرخوان‌ها را که می‌بینم دچار تأسف می‌شوم.  
وی به قدمت و سابقه ایرنا اشاره کرد و گفت: پس از انقلاب این خبرگزاری نامش را به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) تغییر داد و در قالب یک خبرگزاری امروز سخنگوی خبری نظام محسوب می‌شود.  
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : وظیفه خبرگزاری ایرنا، اطلاع رسانی، تولید خبر، پردازش و تحلیل خبر است البته نظرسنجی و افکار سنجی نیز از دیگر وظایف این خبرگزاری است که می‌تواند مورد نیاز دولتمردان نیز باشد.  
به گفته جنتی، ارائه و انعکاس واقعیت‌های تلخ و شیرین موجود جامعه جزء وظایف اصلی خبرگزاری‌ها است.  
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود با تاکید بر مقابله با تهاجم رسانه‌ای بیگانه اظهارداشت: از دیگر وظایفی که امروزه رسانه‌ها باید با جد با آن روبرو شوند مقابله با تهاجم رسانه‌ای بیگانه‌ است اما شبکه‌های ماهواره‌ای به طور دائم بمباران خبری می‌کنند و تلاش می‌کنند چهره شفاف و روشن جمهوری اسلامی ایران را دگرگون جلوه دهند.  
جنتی با تاکید بر استفاده از ابزار و امکانات جدید در تهیه و تولید اخبار اظهار داشت: همکاری با سایر خبرگزاری‌ها جزء مواردی است که باید مورد توجه قرار داد.  
رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور همچنین با اشاره به صدور مجوز برای خبرگزاری‌ها اظهار داشت: بدون شک، وزارت ارشاد در صدد ایجاد ضوابط متقن برای صدور مجوز به خبرگزاری‌ها است و هرگز بدون ضابطه در زمینه صدور مجوز برای خبرگزاریها و سایت های خبری اقدام نخواهد کرد.  
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رقابت را پدیده ای میمون و مبارک دانست و تاکید کرد: باید سعی شود تا ضمن همکاری با رقبا از روشهای نوین آنان نیز استفاده شود چرا که با این هم‌افزایی می‌توانیم راحت‌تر به اهداف خود برسیم.  
به گفته وی نباید به دنبال حذف رقبا باشیم بلکه باید با همکاری و تعامل سازنده و هم افزایی کارها را به پیش ببریم.  
جنتی خاطرنشان کرد: سرعت انعکاس اخبار و گزارش‌ها یکی از اصلی‌ترین امور است و این امر موجب می‌شود بتوانیم با سرعت به حوادث و رویدادهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دست پیدا کرده و با اطلاع رسانی دقیق، جامع و به موقع، مردم و جامعه را در جریان رخدادها به صورت لحظه به لحظه قرار داد.  
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر ارائه آموزش‌ و تقویت دانشکده خبر اظهار داشت: پرداختن به این دو مسئله جزء وظایف اصلی ایرنا است که باید با جدیت به آن پرداخته شود.  
وی روزآمدن کردن خبرگزاری را مورد تاکید قرار داد و گفت: خوشبختانه خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با داشتن عناصر کارآمد و فعال دوره های درخشانی را تاکنون سپری کرده است.  
جنتی همچنین تقویت و گسترش دفاتر نمایندگیهای خبرگزاری‌ها در خارج از کشور به ویژه از نظر کیفی را مورد تاکید قرار داد.  
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه تصریح کرد که این وزارتخانه هم باید تلاش کند تا موانع و نیازهای مادی سرراه خبرگزاری را مرتفع کند تا کارکنان خبرگزاری بدون دغدغه به کار و فعالیت خود ادامه دهند.  
در ادامه این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با قدردانی از مجید امیدی شهرکی مدیر عامل پیشین ایرنا گفت: وی در مدت تصدی براین رسانه تلاش صادقانه ای را برای سربلندی نظام انجام داده است.  
وی همچنین از محمد خدادی مدیر عامل جدید این رسانه به عنوان چهره ای آشنا به کار خبری یاد کرد و برای وی در این سمت آرزوی موفقیت کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار