مدير عامل صندوق ضمانت صادرات ايران :

بانكها سهم تسهيلات صادراتي را پرداخت كنند

مدير عامل صندوق ضمانت صادرات ايران اعلام كرد: سهم 10 درصدي تسهيلات صادراتي از مجموع تسهيلات اعطايي توسط بانكها رعايت نمي شود.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، يادداشت تفاهم همكاريهاي دوجانبه في مابين بانك تجارت و صندوق ضمانت صادرات در راستاي كمك به تامين سرمايه در گردش واحدهاي توليدي و صادراتي با حضور مديران عامل دو مجموعه به امضا رسيد.

برپايه اين گزارش ؛« طاهر شه حامد»  مديرعامل صندوق  ضمانت صادرات ايران مشكل عمده صادر كنندگان را دسترسي ناكافي به منابع مالي براي تامين سرمايه در گردش مورد نيازدانست و گفت: بر اساس مصوبه شوراي پول و اعتبار سهم 10 درصدي براي تسهيلات صادراتي بانكها از مجموع تسهيلات، تعيين شده اما در بهترين شرايط بانكها كمتر از 3 درصد مجموعه تسهيلات اعطايي خود را به بخش صادرات اختصاص داده اند.

وي در ادامه به ريسك بسيار پايين بانكها در صورت استفاده از ضمانت نامه هاي اعتباري صندوق اشاره كرد و افزود: بر اساس مصوبه ديگر شوراي مذكور كه توسط بانك مركزي نيز در سال گذشته به تمامي بانكها ابلاغ شده، بانكها در صورت استفاده از پوششهاي صندوق مي بايست براي تسهيلات ارزي تا يك درصد و براي تسهيلات ريالي تا 2 درصد تخفيف قائل شوند و اين موضوع به نفع صادر كنندگان است زيرا هم از تسهيلات ارزانتر بهره مند مي شوند و هم تركيب وثايقي كه نزد صندوق مي گذارند نسبت به سيستم بانكي مطلوب تر و سهل تر است.

شه حامد؛ گسترش تعاملات في مابين صندوق و بانكهاي كشور در سالجاري را بعنوان يكي از راهبردهاي مهم صندوق در اجراي برنامه صد روزه صندوق ضمانت صادرات ايران برشمرد .

وي در ادامه يادآور شد: علاوه بر ضمانت نامه هاي اعتباري صندوق كه به صادر كنندگان در تامين منابع مالي در مرحله قبل از حمل كمك مي كند، بانكها مي توانند از ابزارهاي تامين مالي بعد از حمل صندوق از جمله پوشش خطوط اعتباري گشايش يافته براي خريداران خارجي در قالب ضمانت نامه اعتبار خريدار و خريد دين اسناد صادراتي صندوق نيزاستفاده كنند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار