جوكار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

مذاكرات ژنو بهترين فرصت "راستي‌آزمايي" آمريكا/ "غني‌سازي" قابل معامله نيست

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: هدف آمريكا از تلاش براي ايجاد رابطه با جمهوري اسلامي ايران دوستي نبوده بلكه به خاطر اين است كه نتوانسته با ايران مقابله كند بنابراين اين جا بحث خواستن و يا نخواستن نيست بلكه بحث توانستن و يا نتوانستن مطرح است.

محمد صالح جوكار با اشاره به روابط جديد ايران و آمريكا كه در پي سفر رئيس‌جمهور به مقر سازمان ملل متحد در نيويورك شروع شده است، به خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران گفت: وقتي رئيس‌جمهور ايالت متحده آمريكا در سازمان ملل اعلام كند به دنبال براندازي نظام جمهوري اسلامي ايران نيست،  يك نتيجه داشته و قابل تامل است.
 
وي افزود: اين كه آمريكا "بخواهد يا نخواهد" به دنبال براندازي نظام جمهوري اسلامي ايران باشد يك بحثي است و اين كه "بتواند يا نتواند" چنين كاري را انجام دهد يك بحث ديگر.  
 
جوكار تصريح كرد: آمريكا در طول انقلاب اسلامي همواره سعي در براندازي نظام داشته و توطئه‌هاي زيادي را برنامه‌ريزي كرد اما هيچ كدام از آن‌ها به نتيجه نرسيد و برعكس اين اقدامات باعث شد تا روز به روز قدرت ايران افزايش پيدا كند.  
 
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تصريح كرد: هدف آمريكا از تلاش براي ايجاد رابطه با جمهوري اسلامي ايران دوستي نبوده بلكه به خاطر اين است كه نتوانسته با ايران مقابله كند بنابراين اين جا بحث خواستن و يا نخواستن نيست بلكه بحث توانستن و يا نتوانستن مطرح است.
 
وي در ادامه اظهار داشت: آمريكا در پي حوادث اخير بين‌المللي و منطقه‌اي از جمله موضوع سوريه به اين نتيجه رسيد كه جايگاه خودش به خطر مي‌افتد بنابراين دست ياري به سوي ايران دراز كرده است.  
 
نماينده يزد و صدوق ادامه داد: البته اين اتفاقات و خوش و بش‌ها در گفتار بوده و بايد در عمل شاهد اين موضوعات باشيم كه رفع تحريم‌ها يكي از مصاديق حسن نيت آمريكا است.   
 
وي به نكته ديگري در تغيير موضع آمريكا در خصوص جمهوري اسلامي ايران اشاره كرد و گفت: مقام معظم رهبري اعلام كردند كه سلاح‌هاي هسته‌اي و استفاده به اين سمت حرام است كه ابتدا آمريكايي‌ها و غرب اين موضوع را قبول نداشتند و بالاخره اين موضوع را پذيرفتند كه اين موضوع نيز مي‌تواند تاثيرگذار باشد.  
 
جوكار از چند صدايي آمريكا نيز انتقاد كرد و گفت: البته در خود آمريكا چند صدايي وجود دارد و همان گونه كه رئيس‌جمهور محترم در نيويورك گفتند تا زماني كه مشخص نشود كدام صدا قابل اعتماد است، بحث پيچيده خواهد بود.
 
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در ادامه به دور بعدي مذاكره ايران و 1+5 كه 23 و 24 مهر ماه در ژنو برگزار خواهد شد، اشاره و در خصوص سرانجام غني‌سازي گفت: غني‌سازي يك حق اصولي مردم جمهوري اسلامي ايران بوده و هيچ كس نمي‌تواند بر سر غني‌سازي معامله كند.
 
وي تصريح كرد: آمريكا نيز مي‌داند كه غني‌سازي قابل معامله نيست.
 
نماينده يزد و صدوق اظهار داشت: البته مباحثي در خصوص ميزان غني‌سازي مطرح شده است كه در دور قبلي مذاكرات ايران و 1+5 نيز مطرح بود.
 
جوكار اظهار داشت: دور بعدي مذاكرات ايران و 1+5 "راستي‌آزمايي" اظهارات آمريكا در خصوص جمهوري اسلامي ايران خواهد بود.
 
وي ادامه داد: تاكنون مباحث مطرح شده در حد حرف بوده و براي عملي كردن آن دور بعدي مذاكرات 1+5 بهترين فرصت خواهد بود.

اضافه می‌شود، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در صدر هیئتی بلند پایه، دوشنبه هفته گذشته به منظور شرکت در شصت و هشتمین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد تهران را به مقصد نیویورک مقر این سازمان ترک کرد.

در جریان سفر رئیس جمهور کشورمان به آمریکا پس از 35 سال روسای جمهور دو کشور به صورت تلفنی با هم گفتگو کردند  و همچنین برای اولین بار نیز وزرای امور خارجه ایران و آمریکا بر سر یک میز مذاکره نشستند.

در این سفر دو نماینده مجلس نیز رئیس جمهور را همراهی کردند.

رئیس جمهور پس از 5 روز حضور در نیویورک امروز وارد تهران شد.

انتهاي‌پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار