روزنامه فايننشال تايمز نوشت: باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا در يک تماس تلفني تاريخي با دکتر حسن روحاني همتاي ايراني خود به گفتگو پرداخت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اين روزنامه در شماره امروز خود در اينترنت در مقاله اي به قلم "جف داير" نوشت: تماس تلفني روز جمعه اوباما با روحاني نخستين گفتگوي تلفني روساي جمهور دو کشور از سال 1979 بود که در پايان يک هفته ديپلماسي پر تب و تاب بر سر برنامه هسته اي ايران انجام گرفت.

اين مکالمه کوتاه، که هنگام عزيمت روحاني به فرودگاه نيويورک برقرار شد ، پس از آن بود که روز پنجشنبه اعلام شد مذاکرات مفصل با ايران درباره فعاليت هاي هسته اي اين کشور پانزدهم اکتبر آغاز خواهد شد. 

اوباما روز جمعه در کاخ سفيد گفت: من معتقدم ما مي توانيم به يک راه حل جامع دست يابيم.

وي افزود: همين که اين نخستين گفتگو ميان يک رئيس جمهور از آمريکا و يک رئيس جمهور از ايران از سال 1979 تاکنون بود نشان دهنده بي اعتمادي عميقي است که ميان دو کشور وجود دارد ، اما اين گفتگو همچنين نشان دهنده چشم انداز عبور از اين تاريخ دشوار است.

اين تماس تلفني نقطه اوج يک هفته تماس ها و برخوردهاي ديپلماتيک بي سابقه بود که به صورت بالقوه مي تواند به مبنايي براي يک نزديکي جامع تر ميان دو کشوري تبديل شود که از زمان انقلاب اسلامي 1970 از هم دور بوده اند. 

يک مقام ارشد دولت اوباما گفت روساي جمهور دو کشور "درک مشترکي از فوريت" گفتگوهاي هسته اي آينده داشتند و معتقد بودند دستيابي به يک توافق مي تواند در را به روي روابطي عميق تر بگشايد.

جان کري، وزير امور خارجه آمريکا، روز پنجشنبه با محمد جواد ظريف همتاي ايراني خود ديدار کرد. 

چند ساعت پس از گفتگوي تلفني جمعه ، پنج عضو دائم شوراي امنيت بر سر قطعنامه جديدي به توافق رسيدند که از سوريه مي خواهد سلاح هاي شيميايي خود را واگذار کند اما در آن اين تهديد وجود ندارد که اگر دمشق به قطعنامه عمل نکند به صورت خودکار مجازات خواهد شد. اين قطعنامه جمعه شب با راي موافق همه اعضاي شوراي امنيت به تصويب رسيد.

در همين حال ، ماه آينده مذاکرات مفصل در ژنو آغاز خواهد شد. فايننشال تايمز نوشت: هدف از اين مذاکرات يافتن راه حلي است که به ايران اجازه دهد برنامه هسته اي براي توليد انرژي را ادامه دهد و در عين حال محدوديت هايي را نيز اعمال کند. 

اوباما روز جمعه گفت: ما مسئوليت داريم ديپلماسي را پيگيري کنيم و ما با روي کار آمدن رئيس جمهوري جديد در تهران فرصتي منحصر به فرد براي پيشرفت به دست آورده ايم.  

دکتر روحاني روز جمعه گفت اميدوار است در کوتاه مدت نتايج ملموسي به دست آيد.

قطعنامه سوريه پس از دو هفته مذاکرات دشوار ميان آمريکا و روسيه حاصل شد. روسيه اعلام کرده بود به هيچ قطعنامه اي که در آن گفته شده باشد در صورت خودداري سوريه  از واگذاري سلاح هاي شيميايي خود از نيروي نظامي عليه اين کشور استفاده خواهد شد ، ‌راي نخواهد داد. ناظران بين المللي ممکن است از روز سه شنبه براي شروع بازرسي ها وارد سوريه شوند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار