تبریز/

از غذاهای چرب و سنگین خودداری کنید

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان به حجاج هشدار داد: شرایط موجود در موسم حج همچون خشك بودن هوای عربستان، بالا بودن درجه دمای هوا، قرار گرفتن در معرض ویروس‌ها و عفونت‌ها، قرار گرفتن افراد در برابر سیستم‌های تهویه‌ای و تعریق زیاد ممكن است باعث بروز ناراحتی‌های تنفسی شود.

حامد جعفرزاده در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، در سفر حج به دلیل تجمع مردم كشورهای مختلف و وجود انواع ویروس‌ها و بیماری‌های عفونی، خطر انتقال این ویروس‌ها و عفونت‌ها به حجاج وجود دارد لذا حجاج باید حتی‌الامكان موارد بهداشتی را رعایت کنند.

وی با اشاره به هوای گرم و ظاقت فرسای عربستان و پیمودن مسافتهای طولانی در زمان انجام مناسک حج گفت: حجاج باید همیشه قمقمه آبی همراه داشته باشند و به طور مداوم آب بنوشند تا همزمان با تعریق زیادی كه دارند، كاهش آب بدن تامین شود.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان عفونت‌های ادراری یا سوزش ادرار را از مهم‌ترین مشكلاتی که بر اثر كم‌آبی ناشی از تعریق بدن رخ می دهد برشمرد و یادآور شد: ممكن است در صورت درمان نشدن حتی تا برگشت حجاج هم ادامه یابد، برای جبران كاهش آب بدن مصرف آب، مایعات و انواع نوشیدنی‌ها باید تا حد زیادی صورت گیرد.

دکتر جعفرزاده با بیان اینکه یكی از شایع‌ترین مشكلاتی كه برای مسافران اعم از حجاج پیش می‌آید، تغییرات عادات تغذیه‌ای است كه بر اثر تغییر آب و هوا رخ می‌دهد گفت: مشكلات گوارشی اعم از اسهال، نفخ، یبوست و... كه با عنوان آب به آب شدن میان مردم معروف است، می‌تواند باعث آزار افراد شود.

وی ادامه داد: اغلب اسهال‌های عفونی بر اثر ورود میكروب به دستگاه گوارش است كه معمولا بر اثر خوردن غذای فاسد یا مصرف آب آلوده ایجاد می‌شود، در این مشكل به خاطر از دست رفتن آب بدن، فرد معمولا با كم‌آبی مواجه می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان با بیان اینکه ممكن است حجاج به دلیل همراه نداشتن آب و تشنگی زیاد از منابع آبی كه در سر راه‌ها قرار داشته یا به صورت غیربهداشتی عرضه می‌شود، استفاده كنند گفت: این مساله بروز هپاتیت A را افزایش می‌دهد و هپاتیت A نیز گونه‌ای از انواع هپاتیت است كه از آب و غذای آلوده به انسان منتقل می‌شود.

وی به حجاج توصیه کرد تا از مصرف غذاهای پُرچرب و پُرکالری به ویژه پیش از پرواز پرهیز کنند، زیرا مصرف غذاهای پُرکالری می ‌تواند مشکلات گوارشی برای حجاج ایجاد کنند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان با بیان اینکه یبوست و نفخ نیز ممكن است به خاطر مصرف غذاهای چرب و سنگین و نیز عدم مصرف میوه و سبزیجات و مایعات به اندازه كافی رخ داده باشد به حجاج توصیه کرد: از خوردن غذاهای حجیم و پرچرب خودداری كرده، بیشتر سوپ و مایعات، میوه و سبزیجات میل كنند.

جعفرزاده با بیان این‌ که در مصرف مواد غذایی به ‌ویژه مواد غذایی خام مانند میوه و سبزی لازم است ابتدا از سالم بودن این مواد اطمینان حاصل شود، تصریح کرد: به حجاج توصیه می ‌شود از مصرف غذاهای نامطمئن و روباز پرهیز کنند و تا حد امکان از غذاهای پیش ‌بینی شده در کاروان‌ های ایرانی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از حجاج افراد سالمند هستند و از آنجا كه با بالا رفتن سن، قدرت بدن كاهش می‌یابد و بدن بیشتر در معرض انواع بیماری‌ها قرار می‌گیرد گفت: علاوه بر سالمندان، زنان باردار، كودكان و افرادی كه سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند هم در معرض خطر هستند.

وی یادآور شد: حجاج برای اینکه خود را از ابتلا به بیماریهای عفونی محافظت کنند، باید در استفاده مشترک از وسایلی مانند شانه، تیغ، مسواك، ناخن‌گیر و... که می‌تواند عاملی برای انتقال این بیماری‌ها باشد، خودداری کنند.

به تاکید دکتر جعفرزاده حجاج باید بكوشند اگر علائمی از سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا هرگونه عفونت تنفسی در خود مشاهده می‌كنند، حتما ماسك بزنند تا از خروج میكروب‌های ناشی از سرفه و عطسه و پخش آنها در محیط و انتقال به دیگران جلوگیری كنند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان ادامه داد: این افراد به خاطر داشته باشند كه هر 2 ساعت یكبار باید ماسك خود را عوض كنند و اگر از دستمال استفاده می‌كنند حتما پس از استفاده آن را دور بیندازند و مرتب دست‌های خود را با آب و صابون بشویند.

براساس این گزارش: پروازهای حج تمتع فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز از 14 مهر آغاز و در قالب 8 پرواز در مجموع 3 هزار و 276 حجاج از استانهای زنجان و آذربایجانشرقی تا 17 مهر به سرزمین وحی اعزام خواهند شد.

گفتنی است: امسال 2 هزار و 398 نفر در قالب 20 کاروان از آذربایجانشرقی و 878 نفر از حجاج استان زنجان نیز در قالب 7 کاروان به مکه اعزام خواهند شد/س

برچسب ها: غذاهای ، چرب ، سنگین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.