ميدل ايست آنلاين ؛

بهبود روابط ايران – امريكا می تواند به آرامش خاورمیانه بیانجامد

ميدل ايست آنلاين در تحليلي نوشت بهبود روابط ايران و امريكا مي تواند منجر به فرو كش كردن تنش ها و مناقشات در سراسر منطقه خاورميانه شود.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از ميدل ايست آنلاين ، ميدل ايست آنلاين در مقاله اي تحت عنوان "فرصت خيره كننده سران ايران-امريكا" به قلم رمي خوري تحليلگر برجسته فلسطيني -اردني  از بهبود احتمالي رابطه تهران-واشنگتن استقبال كرد و آن را به سود كل منطقه خاورميانه دانست كه پايان مناقشات را در پي خواهد داشت.
 خوري ،مدیر مؤسسه عصام فارس برای سیاست عمومی و امور بین الملل در دانشگاه آمریکایی بیروت در اين تحليل مي نويسد:احتمالات مثبتي كه از دل نشانه هاي فزاينده رابطه مستقيم ايران-امريكا سرچشمه مي گيرد بسيار خيره كننده و تاريخي هستند. در طول تاريخ معاصر به ندرت منطقه خاورميانه چنين لحظه ي اميدبخشي را تجربه كرده است. لحظه اي كه يك تغيير ديپلماتيك بزرگ در روابط سازنده ايران-امريكا مي تواند بر ده ها مناقشه  در منطقه تاثير مثبت بگذارد. 
براي من سئوال اين نيست كه چه چيزي باعث تغيير رویکرد دو كشور به سوي موضع ديپلماتيك آشتي جويانه شده است.سئوال من اين است كه چرا اين اتفاق سال ها قبل رخ نداد و چرا هيچ يك از دو طرف جديت طرف مقابل در مورد تعامل سازنده و حل كننده  تنش هاي  ميان خود و ديگر متحدانشان را نديدند و باور نكردند.
مسئله بعد یعنی متحدان بسيار مهم است زيرا ايالات متحده و ايران در واقع تهديدات واقعي دو جانبه  معدودي دارند كه باعث رفتار تهاجمي در مقابل هم مي شود. موضع امريكا در قبال ايران را نگراني هاي اسرائيل ،عربستان سعودي و ديگر متحداني كه از ايران بنا به دلايلي ترس دارند مشخص مي كنند.از طرف ديگر دليل مخالفت ايران با سياست هاي خاورميانه اي امريكا نوع موضع امريكا در قبال متحدان ايران يعني سوريه و حزب الله است كه اين مواضع نيز به نوبه خود به وسيله نگراني هاي اسرائيل و عربستان سعودي شكل مي گيرد. از آنجايي كه روابط تيره ايران –امريكا می تواند بر مناقشات  در سراسر خاورميانه (عراق،لبنان،سوريه،اسرائيل-فلسطين،يمن و ديگر كشور ها) تاثیر گذارد ، بر عكس،بهبود روابط ايران-امريكا نيز مي تواند اين تنش ها را كاهش دهد.
 اين امر(پايان مناقشات) هدفي فوري است كه بايد پيگيري شود و اين كار شدني است زيرا مسائل موجود به آساني قابل حل هستند. تنش هاي ميان ايران- امريكا ،لفاظي هاي تهاجمي،تحريم ها و تهديدات برمذاکرات و واقعیت برنامه هسته اي ايران سايه افكنده است.در واقع برنامه صلح آمیز هسته ای ایران بهانه اي است كه امريكا ،اسرائيل و عربستان سعودي  و ديگران در تلاش براي مهار نقش ايران در منطقه از آن استفاده مي كنند..سال هاست كه جهان متوجه شده است توافقنامه اي در مورد صنعت هسته اي ايران ميتواند حاصل شود كه به ايران امكان مي دهد حق خود را در غني سازي كامل اورانيوم براي اهداف صلح آميز عملي كند و در عين حال به نظارت ها و پادمان هاي بين المللي در برابر توليد بمب اتم وفادار باشد.(همان نظارت هاي بين المللي كه اسرائيل هنوز هم از پذيرش آن خودداري مي كند.الزام شديد امريكا براي اجراي نرم هاي بين المللي در مورد تسليحات كشتار جمعي كه ما اخيرا در سوريه شاهد آن بوديم براي اسرائيل به كار گرفته نمي شود.) کمااینکه پیش از این نیز ایران همواره عنوان داشته که هیچگاه درصدد ساخت سلاح هسته ای نیست و همواره امکان نظارت های بین المللی را فراهم آورده است . 
بسياري در اسرائيل و امريكا مدعی هستند که اين گفته ايران را باور ندارند. سالها تحريم و تهديد امريكايي-اسرائيلي عليه ايران در پيشرفت و توسعه صنعت هسته اي ايران تغييري ايجاد نكرد. از طرف ديگر سالها اصرار ايران براي اين كه با احترام و برابري ديپلماتيكي-حقوقي با او رفتار شود فشارهاي جهاني بر تهران را نه تنها كم نكرد بلكه آنها را تشديد كرد.
اكنون باید به جاي درشتگويي و تهديد و تحریم صحبت از احترام متقابل به عنوان اصل اساسي برخورد  باشد .
 ميدل ايست آنلاين ادامه مي دهد ،دلايل تغيير در لحن و سياست هاي مذاكره اي هرچه كه باشد اين امر اكنون براي موفقيت شكل گيري روابط جديد ايران- امريكا كه مي تواند بر بسياري از مناقشات منطقه اي تاثير مستقيم،مثبت،بسيار زياد و سريع داشته باشد خيلي مهم است. توقع اينكه ايران و امريكا در مسائل گسترده اي مانند توانمندي هسته اي ،تحريم ،سوريه،لبنان،اسرائيل-فلسطين، و ديگر مسائل مربوطه به طور همزمان به توافق دست يابند بيشتر از اين كه غیرواقعگرايانه است. اما می توان امیدوار بود که ابتكارات كاهش درگيري ها  به دنبال توافق روسيه-امريكا در مورد تسليحات شيميايي سوريه ممكن است به نزديكي امريكا –ايران و به دنبال آن عادي شدن روابط ايران-عربستان  بیانجامد كه اوضاع را در لبنان،عراق و فلسطين به شدت بهبود خواهد داد.
اين تحليل در پايان توصيه مي كند، ما بايد از تحريك و سوزن زدن به طرف مقابل به خاطر سياستهاي گذشته اش پرهيز كنيم. به نظر مي رسد در حالي كه سیاستمداران دو طرف رويكرد بهتري را امتحان مي كنند كه ممكن است نتيجه برد-برد را رقم بزند جنگ طلبان ترسو و متعصب در هر دو طرف و در رياض و اسرائيل به حاشيه رانده شوند.
برچسب ها: بین الملل ، ایران ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار