ديدار وزراي خارجه گروه 1+5 با نمايندگان جمهوري اسلامي ايران پنجشنبه اين هفته برگزار مي شود. به همين بهانه در گزارش زير ده سال مذاکرات هسته‌اي ايران با گروه 1+5 ارائه شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از بي بي سي؛ 
1- توافق سعدآباد
اولین مذاکره هسته‌اي با سه کشور اروپایی، تهران (سعدآباد)، ۲۹ مهر ۱۳۸۲ انجام شد.
در ۲۹ مهر ۱۳۸۲ برابر با ۲۱ اکتبر ۲۰۰۳، در نشست مشترک وزاری خارجه سه کشور اروپایی و هیئت ایرانی که در کاخ سعدآباد تهران برگزار شد، طی بیانیه ای اعلام شد که ایران پروتکل الحاقی معاهده منع گسترش سلاح های اتمی را اجرا و به صورت داوطلبانه گازدهی به سانترفیوژهای مرکز غنی سازی نطنز را با هدف اعتماد سازی معلق می کند.
ایران با اجرای پروتکل الحاقی، بازدید گسترده بازرسان آژانس انرژی اتمی از تأسیسات اتمی خود را مهیا کرد.
آلمان متعهد شد که مانع ارسال پرونده ایران به شورای امنیت شود و انگليس و فرانسه نیز متعهد شدند تا از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل جلوگیری و در صورت ارسال بررسی آن را وتو کنند.
حسن روحانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی ایران ریاست مذاکرات را از سوی ایران بر عهده داشت.
ریاست هیئت اروپایی را هم دومینیک دو ویلپن،جک استراو و یوشکا فیشر وزرای خارجه سه کشور فرانسه، انگليس و آلمان بر عهده داشتند.


2-توافق بروکسل
این توافق‌نامه در ۴ اسفند ماه ۱۳۸۲ برابر با ۲۳ فوریه ۲۰۰۴ به امضا رسید و ایران متعهد شد ساخت و آزمایش سانتریفیوژهای مورد نیاز برای غنی‌سازی و ساخت قطعات یدکی سانتریفیوژهای موجود را به طور داوطلبانه تعلیق کند.
در این مذاکرات ریاست هیئت ایرانی بر عهده حسن روحانی و ریاست هیئت اروپایی بر عهده خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود و وزرای حاضر در مذاکرات سعدآباد هم او را همراهی می کردند. توافق‌نامه توسط مدیران ارشد چهار کشور (نه دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و سه وزیر اروپایی) امضا شده است.


3-توافق پاريس
این توافق‌نامه در ۱۴ نوامبر ۲۰۰۴ برابر با ۲۴ آبان ۱۳۸۳ در پاریس بین ایران و سه کشور فرانسه، انگليس و آلمان به امضا رسید.
به موجب این توافق ایران به عنوان اقدامی داوطلبانه در جهت اعتمادسازی پذیرفت که کلیه فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی و بازفرآوری مانند ساخت، تولید، نصب، آزمایش، مونتاژ و راه‌اندازی سانتریفیوژهای گازی، و فعالیت‌های مربوط به جداسازی پلوتونیم را متوقف کند و در عوض اتحادیه اروپا برای پذیرش ایران در سازمان تجارت جهانی تلاش کند.
منظور از تعلیق داوطلبانه این است که این اقدام به منزله تعهد حقوقی برای ایران نیست و صرفا اقدامی کوتاه مدت با هدف اعتمادسازی و رفع نگرانی از برنامه اتمی اش است.
نماینده مذاکره‌کننده ایران سیروس ناصری و محمدجواد ظریف به همراه سفیران وقت ایران در پاریس، لندن و برلین بودند. سه وزیر خارجه حاضر در مذاکرات سعدآباد هم نماینده انگليس، فرانسه و آلمان بودند.
توافق‌نامه پاریس هم توسط مدیران ارشد چهار کشور (نه دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و سه وزیر اروپایی) امضا شده است.



4- مذاکرات مادريد
این مذاکرات روز سی ام مه ۲۰۰۷ (۱۰ خرداد ۱۳۸۶) در مادرید پایتخت اسپانیا میان علی لاریجانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی و خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام شد.
تازه ترین تلاش دیپلماتیک ایران و قدرت های عمده جهان با تعهد طرفین برای ادامه این تلاش ها در اسپانیا پایان یافت.
خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به نمایندگی از سوی اعضای دائم شورای امنیت و آلمان با ایران گفتگو می کرد پس از گفت و گوهای تازه خود با علی لاریجانی نماینده ایران در مادرید پایتخت اسپانیا گفت "پیشرفت هایی" در مورد برخی مسائل مهم حاصل شده است.
وی گفت " در مورد برخی مسائل مهم پیشرفت هایی کردیم."
گفت و گوهای پنجشنبه شب دو مقام چهار ساعت به طول انجامید و هر دو آنها پس از بیرون آمدن از جلسه گفتند قصد دارند دو هفته دیگر این گفت و گوها را ادامه دهند.
جزئیات این گفت و گوها طبق روال گذشته فاش نشده با این حال آسوشیتدپرس به نقل از هر دو طرف گزارش داد که تمرکز اصلی بر "مسائل برجسته با آژانس بین المللی انرژی اتمی" بوده است.
علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پس از پایان جلسه از "برخی ایده های مفید که دو طرف معرفی کردند" صحبت کرد و به برخی "وجوه مشترک" اشاره کرد. خاویر سولانا نیز گفت آنها "تبادلی فکری در مورد چگونگی جلو بردن فرآیند" داشته اند و از "فضای خوب" گفت و گوها سخن به میان آورد.
لاریجانی پس از پایان این مذاکره گفت مذاکره با سولانا یک گام بسوی حل مسئله اتمی ایران بوده است.
لاریجانی در این مصاحبه گفت که ایران ظرفیت اتمی خود را به دست آورده و آماده ‌است تا با مذاکراتی "سازنده"، برای حل اختلافاتی که بر سر فعالیت اتمی خود با قدرتهای جهان دارد به تفاهم و توافق برسد.



5- مذاکرات ليسبون
علی لاریجانی، مسئول مذاکرات اتمی ایران ۲۲ ژوئن ۲۰۰۷ (اول تیر ۱۳۸۶) در لیسبون پایتخت پرتقال با خاویر سولانا دیدار و گفت و گو کرد.  لاریجانی در آستانه گفت و گو با محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت اگر سازمان ملل ایران را با تحریم های بیشتر تهدید کند، ایران برنامه غنی سازی اورانیوم را متوقف نخواهد کرد.
لاریجانی از سازمان ملل خواست در این مورد لحن آشتی جویانه تری در پیش بگیرد.
علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس نیز در آستانه این مذاکرات گفت: "تعلیق غنی سازی غیرممکن است و قابل بحث نیست."
سلطانیه گفت لاریجانی و البرادعی درباره تقویت همکاری میان ایران و آژانس صحبت خواهند کرد.
لاریجانی قرار بود بعد از وین عازم لیسبون، پایتخت پرتغال شود و با خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفتگو کند.
علی لاریجانی در ملاقات قبلی خود با خاویر سولانا گفته بود ایران حاضر است برای پاسخ دادن به ابهاماتی که در زمینه فعالیت های هسته ای گذشته این کشور وجود دارد، بیشتر تلاش به خرج دهد.
اين در حالي بود که شورای امنیت سازمان ملل متحد طی چند ماه گذشته با صدور قطعنامه هایی علیه ایران، تحریم های بین المللی علیه این کشور اعمال کرده بود.



6- مذاکرات ژنو 2
این دور از مذاکرات در تیر ۱۳۸۷ در شهر ژنو انجام گرفت. روز ۱۹ ژوئيه ۲۰۰۸ جلیلی و سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ژنو با یکدیگر دیدار و درباره بسته پیشنهادی کشورهای ۱+۵ گفت و گو کردند. اعضای گروه ۱+۵ اعلام کردند که اگر ایران "پاسخ روشنی" به بسته پیشنهادی ندهد، "چاره ای جز اعمال تحریم های بیشتر ندارند."
ایران ۱۵ مرداد ۱۳۷۸ از ارسال نامه‌‌ای از سوی شورای عالی امنیت ملی ایران به خاویر سولانا خبر داد که در آن اشاره‌ای به تعلیق غنی سازی اورانیوم از طرف ایران نشد. یک مقام ناشناس شورای عالی امنیت ملی ایران به خبرگزاری‌های غربی گفت که این نامه پاسخ ایران به بسته پیشنهادی غرب نیست و "یک مقام مسئول در شورای عالی امنیت ملی" هم گزارش دا که در نامه ارسالی "متن مذاکرات تلفنی روز گذشته سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد اتمی ایران با خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به سولانا ارائه شده است."
سعید جلیلی و خاویر سولانا بعد از مذاکرات ژنو تلفنی با یکدیگر گفتگو کردند. مقام های ایرانی اعلام کرده اند که که در این گفت وگو بحثی از "تعلیق در برابر تعلیق" به میان نیامده است.
در پی گفتگوی تلفنی خاویر سولانا و جلیلی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که ایران پذیرفته است که تا پایان روز سه شنبه پاسخ خود را به بسته پیشنهادی گروه ۱+۵ ارائه کند.
دیپلمات‌های انگليسي تاکید کرده بودند که اگر ایران تا پایان روز ۱۵ مرداد (پنجم اوت) پاسخ ساده و مثبتی به بسته پیشنهادی شش قدرت جهانی ندهد، راهی جر تشدید تحریم های اقتصادی ایران در سازمان ملل باقی نمی‌ماند.
پیش از این در فوریه ۲۰۰۷ دیپلمات های غربی گفته بودند که سوئیس به ایران طرحی را پیشنهاد داده که شامل استفاده از گاز خنثی به جای هگزافلوراید اورانیوم در سانتریفوژهای ایرانی یا به کار گیری آن ها در خلاء، در طول مذاکرات با ایران است. به این ترتیب فعالیت سانتریفوژها برای رضایت ایران ادامه می یابد و در عین حال غنی سازی اورانیوم نیز برای جلب اعتماد غرب برای مدتی صورت نمی گیرد.

 
7- مذاکرات ژنو2
این دور از مذاکرات در مهر ۱۳۸۸ در شهر ژنو انجام گرفت. ایران در مذاکره با همین گروه ۱+۵ بر سر مبادله بخش اعظم اورانیوم غنی شده ایران با سوخت اتمی راکتور پژوهشی تهران به توافق کلی دست یافتند.
این مذاکرات به سرپرستی سعید جلیلی از سوی ایران و خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی ۱+۵ انجام شد.


8-مذاکرات تهران
صبح روز دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ (۱۷ مه ۲۰۱۰)، لولا دا سیلوا و محمود احمدی نژاد، روسای جمهور وقت ایران و برزیل، و رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، مذاکرات سه جانبه خود را "در خصوص مبادله سوخت" در محل اجلاس سران در تهران آغاز کردند.
ساعاتی بعد رامین مهمانپرست، سخنگوی وقت وزارت امور خارجه ایران، گفت که در نشست سه جانبه وزیران خارجه سه کشور ایران، ترکیه و برزیل توافق شد که ترکیه محل مبادله سوخت هسته ای ایران باشد.
نمایندگان این گروه پائیز با نمایندگان ایران در وین ملاقات کردند تا پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی اتمی برای خارج کردن یک هزار و دویست کیلوگرم اورانیوم غنی شده از ایران در مقابل ارسال یکصد و بیست کیلوگرم سوخت مورد استفاده در رآکتور تحقیقات پزشکی تهران را مورد بررسی قرار دهند.
هر سه کشور حق ایران و سایر کشورهای امضا کننده پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای در برخورداری از فن آوری چرخه سوخت اتمی را قبول کرده اند و وزیر خارجه ترکیه هم گفته است اورانیوم ارسالی از ایران تا زمان مبادله، به منزله امانت مردم ایران در خاک ترکیه خواهد بود.
مهمانپرست گفت که "ظرف یک هفته، نامه مبادله سوخت به آژانس بین المللی انرژی اتمی نوشته می شود" که به منزله توافق ایران با خروج بخش عمده ذخیره اورانیوم غنی شده از کشور است.
به گفته وي، "وقتی موافقت نهایی بین ایران و گروه وین به امضا برسد، میزان ۱۲۰۰ کیلوگرم سوخت ما با نظارت ایران و آژانس در ترکیه نگهداری می شود" و وي افزود که ایران به غنی سازی اورانیوم تا حد ۲۰ درصد ادامه می دهد هر چند مشخص نکرد که این عملیات صرفا در مقیاس آزمایشگاهی صورت می گیرد یا جنبه صنعتی خواهد داشت.
اما در نهايت، با تصویب تحریم های تازه علیه ایران، توافق تهران درباره تبادل سوخت اتمی هرگز به مرحله اجرا درنیامد.
 

 
9-مذاکرات ژنو3
مذاکرات گروه پنج به علاوه‌ یک با ایران، پس از یک سال وقفه، در آذر ۱۳۸۹در ژنو از سر گرفته شد. این مذاکرات به سرپرستی سعید جلیلی از سوی ایران و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی ۱+۵ انجام شد.
در جریان این گفت و گوها دو طرف توافق کردند که دور بعدی مذاکرات حدود یک ماه بعد در استانبول برگزار شود.
کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت که نمایندگان قدرت های جهانی با ایران به توافق رسیده اند که در استانبول در مورد "پیشنهادات عملی و راه های همکاری برای یافتن راه حلی" گفت و گو کنند.
جلیلی هم پس از پایان مذاکرات در ژنو، در جمع خبرنگاران گفت: "ما گفت و گو را در چارچوب راهبرد دو مسیره (تنبیه و تشویق) نمی پذیریم و آن را نفی می کنیم. این سئوال اساسی ای بود که ما داشتیم و در این گفت و گوها نیز آن را مطرح کردیم. آنها گفتند که می خواهند برای همکاری گفت و گو کنند."
اشتون در پایان مذاکرات گفت: "نزدیک دو روز مذاکره جدی و با جزئیات داشتیم که بر موضوع برنامه اتمی ایران و ضرورت پایبندی این کشور به الزامات بین المللی متمرکز بود."



10- مذاکرات استانبول 1
گفتگوهای دو روزه ایران و گروه ۱+۵ در بهمن ۱۳۸۹ در شهر استانبول ترکیه برگزار شد. در آغاز دومین روز از گفت و گوها، نمایندگان اعضای گروه وین متشکل از فرانسه، روسیه و آمریکا و آژانس بین المللی انرژی اتمی، جهت هماهنگی بیشتر برای ادامه گفت و گوها با ایران، با هم دیدار کردند.
کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که از سوی گروه ۵+۱ با ایران مذاکره می کند یک کنفرانس خبری گفت: "ایران برای لغو تحریم های بین المللی و نیز برای ادامه چرخه سوخت اتمی شرایطی تعیین کرد، اما ما نتوانستیم این شرایط را قبول کنیم."
در همین حال، سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران در کنفرانس مطبوعاتی پس از پایان گفتگوهای استانبول، از امکان شکل گیری همکاری هسته ای بین ملت های جهان صحبت کرد و گفت که ایران آماده همکاری در عرصه های مشترک است.



11- مذاکرات استانبول 2
ایران و گروه ۱+۵ برای دومین بار در شهر استانبول ترکیه درباره مذاکرات برنامه اتمی ایران مذاکره کردند. این مذاکرات در روز شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۱ (۱۴ آوریل ۲۰۱۲) انجام شد.
سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از روند "موفقیت آمیز" مذاکرات ابراز رضایت کرده و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکرات هسته ای با ایران را مفید و سودمند توصیف کرد.
اشتون گفت که دور بعدی مذاکرات در ۲۳ ماه می (سوم خرداد) در بغداد برگزار می شود.
اشتون با تاکید بر این نکته که گفتگوهای من با جلیلی بسیار صریح بود، گفت که جلیلی موافقت کرد دور بعدی دیدارها با هدف "پیشرفت واقعی" در روند مذاکرات انجام شود و البته موفقیت آمیز بودن این روند نیاز به ثبات قدم دارد.
سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و سرپرست گروه مذاکره کننده هسته ای ایران در کنفرانس مطبوعاتی ضمن ابراز رضایت از مذاکرات گفت این طور نبود که ما نقاط اختلاف نداشتیم اما نکاتی که مورد توافق قرار گرفت قابل توجه بود.
جلیلی گفت که رفتار آینده باید مبتنی بر جلب اعتماد ایران باشد و ما توافق کردیم که با رویکرد "مثبت و سازنده" مذاکرات را ادامه بدهیم.
دور اول مذاکرات ایران با کشورهای عضو گروه پنج بعلاوه یازده ساعت ادامه داشت. این مذاکرات در ۲ نوبت صبح و عصر دنبال شد و بنابر گزارشها، دیدارهای جداگانه ای نیز بین مذاکره کنندگان ایران و مقامات برخی اعضای گروه پنج بعلاوه یک صورت گرفت.

 


12-مذاکرات بغداد
صبح روز پنجشنبه، سوم خرداد (۲۳ مه)، جلسه عمومی مذاکرات اتمی ایران و اعضای هیات های اعزامی گروه ۱+۵ در مهمانسرای دولتی عراق برگزار شد و در پایان جلسه عمومی، کاترین اشتون و سعید جلیلی، سرپرستان مذاکرات دو طرف، خصوصی گفتگو کردند.
به دلیل گردوغبار شدید محلی در بغداد، فرود هواپیمای اعضای گروه پنج بعلاوه یک با مشکلاتی رو به رو شده بود.
منابع خبری در اواخر روز اول مذاکرات اعلام کرده بودند که مذاکرات به دلیل دوری مواضع دو طرف و همچنین "طوفان شن" در عراق، که باعث شده هیئت‌های مذاکره‌کننده نتوانند به کشورهای خود بازگردند، به درازا کشیده است.
برخی خبرگزاری ها به نقل از منابع اتحادیه اروپا گزارش کرده اند که گروه ۱+۵ پیشنهادی شامل یک رشته امتیازات در برابر موافقت ایران با توقف تولید اورانیوم با خلوص متوسط را ارائه داده بود.
ظاهرا در جلسه روز اول گروه ۱+۵ "یک بسته پییشنهادی" را برای حل بحران اتمی جمهوری اسلامی ارائه داد که نمایندگان این کشور "نظرات صریح و روشن" خود را در مورد این بسته پیشنهادی به کاترین اشتون ارائه کرد که "وی آمادگی لازم برای پاسخگویی نداشت."
پیشتر هم گزارش هایی در مورد ارائه بسته پیشنهادی جدیدی از سوی کشورهای گروه ۱+۵ انتشار یافته بود و در مقابل، برخی منابع داخلی از بسته پیشنهادی متقابل هیات ایرانی نیز خبر داده بودند.
بسته پیشنهادی ايران "جامع" و شامل مسایل مختلف اتمی و غیراتمی و موضوعات منطقه ای بود و "بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی برخلاف بسته پیشنهادی ۱+۵ که جزئی نگر بوده، کاملا جامع محسوب ميشد."
کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در کنفرانسی خبری که پس از پایان مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۵+۱ انجام گرفت، اعلام کردند که این مذاکرات از ۱۷ تا ۱۹ ژوئن در مسکو ادامه می‌یابد.
هر دوی آنها، که به طور جداگانه در کنفرانس خبری حضور یافتند، بر "پیشرفت گام به گام مذاکرات" تاکید کردند.
اشتون گفت که در دو روز گذشته با همکاران ایرانی‌اش "گفتگوهایی جدی" داشته است.او تاکید کرد که گروه ۱+۵ بر حل سریع نگرانی‌هایی که درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد مصمم است.
سعید جلیلی نیز گفت این مذاکرات فضای خوبی بود که "دو طرف مسایل مورد نظر خود را شفاف و صریح بیان کنند".
به گفته اشتون، ایران در این مذاکرات یک طرح پنج ماده‌ای ارائه و بر حق خود برای غنی‌سازی اورانیوم پافشاری کرد، در مقابل ۵+۱ نیز نگرانی‌های خود، به ویژه درباره غنی‌سازی ۲۰ درصدی را به ایران منتقل کرده‌اند.
جلیلی گفت جمهوری اسلامی استثنا نیست و مانند هر عضو دیگر ان‌پی‌تی به تعهدات خود عمل می‌کند، همان قدر که خواهان خلع سلاح هسته‌ای است، از استیفای حقوق هسته‌ای اعضا، از جمله داشتن چرخه سوخت هسته‌ای، نیز دفاع می‌کند و حال که موفق به غنی‌سازی ۲۰درصدی اورانیوم شده است، هرگونه همکاری را در چارچوب به رسمیت شناختن این حق ممکن می‌داند.
اشتون نیز گفت که ایران پذیرفته است درباره غنی‌سازی ۲۰درصد صحبت کند.
رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته بود که هیات ایرانی به گروه ۱+۵ پیشنهاد کرده مذاکرات از طریق تلویزیون به طور مستقیم پخش شود.


13- مذاکرات مسکو
این دور از مذاکرات در ۲۹ خرداد ۱۳۹۱ در شهرمسکو انجام گرفت و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از گروه ۱+۵ و سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به نمایندگی از کشورش در این گفت و گو ها حاضر شدند.
علی باقری، معاون سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی ایران در پایان نخستین روز گفت‌وگوهای اتمی این کشور با نمایندگان گروه ۱+۵ در مسکو، گفت که ایران پیشنهادهایی به گروه ۱+۵ ارائه کرده و این گروه تا فردا (سه شنبه، ۳۰ خرداد) برای فکر کردن بر روی این پیشنهادها فرصت خواسته است.
ایران در دور نخست مذاکرات، محورهای بسته پیشنهادی خود را به طور تفصیلی برای اعضای ۱+۵ تشریح کرد.
باقری گفت: "ایران در جلسه صبح بر اساس توافقات استانبول-۲ و گفت‌وگوی معاونان در ژنو، چارچوب جامعی را به طور دقیق ارائه کرد. این چارچوب در بغداد ارائه شده بود، اما در مسکو به طور تفصیلی و دقیق ارائه شد که شامل پنج محور اصلی" بود.
به گفته او این محورها شامل "اصول راهنمای مورد توافق دو طرف، اهداف، موضوعات، ساختار شکلی فرآیند گفت‌وگوها و گام‌های متقابل دو طرف که باید برداشته شود" بود.
سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رئیس هیات مذاکره‌کننده ۱+۵ نیز در حاشیه این گفت‌وگوها به خبرنگاران گفت که طرف‌های مذاکره با ایران، همچنان به دنبال تحقق خواسته‌های پیشین خود، از جمله توقف غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد و تعطیلی تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم فردو در نزدیکی قم است.
در پایان روز نخست مذاکرات سرگئی ریابکوف، معاون وزارت خارجه روسیه گفته است که بزرگترین مانعی که در مسیر این مذاکرات قرار دارد، مواضع طرفین در قبال همدیگر است که بسیار پیچیده و ترمیم آن دشوار است.
یک عضو هیات مذاکره کننده ایران گفت آمادگی نداشتن تیم مذاکره کننده ۱+۵ برای انجام مذاکرات کارشناسی و توافق بر روی دستور کار پیش از مذاکرات مسکو، پیشرفت در این مذاکرات را با تردید روبرو کرده است.
گزارش شده است که لغو این تحریم‌ها از اصلی ترین درخواست‌های ایران در گفت‌وگو با نمایندگان ۱+۵ است.
اشتون در پایان مذاکرات مسکو گفت که در جریان این مذاکرات، "پاسخ جدی" را از ایران دریافت کردیم و جهت صحیح حرکت ترسیم شد تا کارشناسان، در مورد جزئیات مسایل فنی گفت و گو کنند.
اشتون گفت انتخاب با ایران است و ما انتظار داریم که این کشور تمایل خود را برای (حل مسائل) از طریق دیپلماسی نشان دهد.
اشتون همچنین گفت که "مذاکرات مسکو، دشوار، مفصل و رک و راستی بوده است."
سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد ایران نیز با جدی خواندن مذاکرات گفت در این مذاکرات، سیاست‌های ایران را تببین کرده و تاکید کرده که غنی سازی حق مسلم ایران است.
او گفت بهانه‌ای برای توقف فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران وجود ندارد.
جلیلی گفت "ما اعلام کردیم که اگر گفتگو ها بخواهد موفق باشد و باید جلسات کارشناسی تشکیل شود و این جلسات می تواند دیدگاه ایران و ۶ کشور را به همدیگر نزدیک کند."


14-مذاکرات آلماتي 1
این مذاکرات پس از وقفه ای هشت ماهه، روز سه شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۱ (۲۶ فوریه۲۰۱۳) در آلماتی، پایتخت سابق و بزرگترین شهر قزاقستان آغاز شد.
سرپرستی هیات مذاکره کنندگان گروه ۱+۵ را کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجه و سیاست امنیتی، و سرپرستی هیات ایرانی را سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی بر عهده داشتند.
عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه، و علی باقری، معاون سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی، از جمله اعضای هیات ایرانی هستند و وندی شرمن، معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا، سایمون گس، سفیر سابق انگليس در ایران، ما ژائوشو، دستیار وزیر خارجه چین، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، ژاک اودیبر، مدیرکل وزارت خارجه فرانسه، و هانس دیتر لوکاس، از مقامات ارشد وزارت خارجه آلمان به نمایندگی از سوی کشورهای گروه ۱+۵ در این اجلاس شرکت کردند.
اعضای گروه ۱+۵ تلاش کردند ایران را به توقف تولید و ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی متقاعد کنند. آنها همچنین از ایران خواستند تاسیسات غنی سازی فردو در نزدیکی قم را تعطیل کند. قدرت‌های جهانی در ازای آن پیشنهاد کردند که از میزان تحریم های اقتصادی اعمال شده علیه ایران بکاهند.
جزئیات چندانی از مذاکرات آلماتی منتشر نشد اما گفته مي شود، سرپرست مذاکرات اتمی ایران گفت که در جلسه روز اول نشست آلماتی، گروه ۱+۵ پیشنهاداتی را مطرح کرد که شامل پاسخ به پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران در اجلاس ماه ژوئن در مسکو بود.
جلیلی واکنش گروه ۱+۵ را مثبت تر از گذشته ارزیابی کرده و گفته است: "اگر این نشانه تغییر راهبر باشد، و آنها بر مبنای راهبرد صحیح بخواهند مذاکرات را دنبال کنند، این نقطه عطفی در مذاکرات است.
سعید جلیلی در بررسی تحولاتی که در فاصله بین مذاکرات مسکو و اجلاس آلماتی روی داده، گفت که "واقعیت نشان می دهد که همه افکار عمومی جهان و کسانی که مدعی تحریم های فلج کننده بودند و بیشترین فشارها را علیه ملت ما اعمال کردند، دریافتند که این فشارها نتیجه ای ندارد." به گفته وی، به همین دلیل هم طرف مقابل کوشیده است تا دیدگاه های خود را به نظرات ایران نزدیک کند.
جلیلی در پاسخ به سئوالی در مورد بستن سایت غنی سازی فردو، گفت فردو یک سایت قانونی و کاملا شناخته شده برای آژانس بین المللی انرژی اتمی است که زیر نظر آن قرار دارد و بسته شدن آن هیچ توجیهی ندارد.
جلیلی گفت که "هر پیشنهادی که برای همکاری، شفاف سازی و اعتماد سازی مطرح می شود باید بر مبنای پذیرفته شدن حقوق جمهوری اسلامی ایران از جمله حق غنی سازی اورانیوم باشد و موضوعات مختلف می تواند در این چارچوب مورد بررسی قرار گیرد."
به گفته جلیلی، تصمیم به غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصدی به این دلیل اتخاذ شد که طرف مقابل در جریان مذاکرات ژنو در سه سال پیش، حاضر به تحویل این نوع سوخت مورد نیاز ایران نشد و در نتیجه، جمهوری اسلامی ایران خود در این زمینه اقدام کرد.
ساعتی پس از پایان مذاکرات اتمی دو روزه ایران و گروه پنج بعلاوه یک در قزاقستان، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران در جمع خبرنگاران در تهران به آن واکنش نشان داد و گفت ر پاسخ به سئوالی درباره توافق ایران و پنج بعلاوه یک برای دور بعدی مذاکرات در شهر آلماتی قزاقستان گفته است "چه اشکالی دارد این توافق خوب است به هر حال مذاکره بهتر از دعوا است."


15- مذاکرات آلماتي 2
این دور از مذاکرات در ۱۶ فروردین ۱۳۹۲ برای دومین بار در آلماتی، بزرگترین شهر قزاقستان انجام شد و سعید جلیلی دبیرشورای عالی امنیت ملی ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سرپرستی مذاکرات را از سوی دو طرف بر عهده داشتند.
این آخرین مذاکرات اتمی ایران با گروه ۱+۵ در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد و به سرپرستی جلیلی بود.
یک دیپلمات غربی در محل مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در آلماتی، در قزاقستان مدعي شد که نمایندگان ایران پاسخی روشن و قطعی به پیشنهاد قدرتهای بزرگ برای حل و فصل مناقشه هسته ای میان دو طرف نداده اند.
ایران در ابتدای مذاکرات گفت که برنامه های مشخصی را ارائه کرده است.
سعید جلیلی، سرپرست هیات مذاکره کننده ایران با دفاع از مواضع کشورش گفته است که حق ایران برای غنی سازی اورانیوم باید به رسمیت شناخته شود.
در پایان نشست پیش از ظهر این مذاکرات، علی باقری، معاون بین الملل شورای عالی امنیت ملی گفت که ایران پیشنهادهای جامع خود را به طرف مقابل ارائه کرده است.
در پایان مذاکرات این دوره، ایران اعلام کرد که با وجود اختلاف ها، پیشرفت هایی حاصل شد.
سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده ارشد اتمی ایران هم در پایان روز دوم مذاکرات در جمع خبرنگاران گفت که غنی سازی اورانیوم جزوی از حقوق ملت ایران است و به رسمیت شناخت حقوق ایران بر اساس معاهده منع گسترش سلاح های اتمی می تواند مبنای همکاری های اعتماد ساز قرار گیرد.
نمایندگان ایران پیشنهادهای مشخص و مهمی به کشورهای غربی ارائه کرده اند.


گفتني است، قرار است وزراي خارجه گروه 1+5 با نمايندگان جمهوري اسلامي ايران پنجشنبه اين هفته ديدار و در خصوص برنامه هسته اي ايران گفتگو کنند.

برچسب ها: آژانس ، بین الملل ، اشتون ، ظریف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار