لوفیگارو : سقوط بی سابقه محبوبیت "اولاند"

بر اساس نظرسنجي موسسه افکار عمومي فرانسه (Ifop)، محبوبيت فرانسوا اولاند، رئيس جمهور فرانسه در نزد مردم اين کشور به بيست و سه درصد کاهش يافته است. مسئله ماليات و درگيري هاي سوريه اصلي ترين عامل نارضايتي فرانسويان بوده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه لوفیگارو ؛ اين روزنامه فرانسوي در تحليلي به قلم سولن دو رويه نوشت، شش ماه مانده به انتخابات شهرداري ها، فرانسوا اولاند در عدم محبوبيت فرو رفته و همين امر آژير هشدار را در کاخ اليزه به صدا در آورده است. بر اساس نظرسنجي موسسه افکار عمومي فرانسه محبوبيت رئيس جمهور فرانسه با پنج درصد کاهش به 23 درصد، رسيده است که پايين ترين سطح محبوبيت رئيس جمهور از زمان ورودش به کاخ اليزه محسوب مي شود. اولاند رکورد بد ديگري هم دارد که عبارتست از سقوط شديد و بسيار سريع در دوره پنج ساله. او از اين پس به رکورد ديگري نزديک مي شود که در اواخر سال 1991 توسط فرانسوا ميتران ثبت شده است و آن کسب تنها 22 درصد نظر مثبت مردم است. ميتران يک سال و نيم قبل از شکست تاريخي حزب چپ در انتخابات پارلماني سال 1993 به اين رکورد رسيده بود. 

نارضايتي مردم فرانسه در وهله نخست از افزايش ماليات ها در اوضاع بد اقتصادي و اجتماعي فرانسه نشأت مي گيرد. موضوع ديگري که به نارضايتي افکار عمومي و همه گروه هاي سياسي دامن مي زند مسئله سوريه است. موسسه نظرسنجي افکار عمومي فرانسه مي گويد، فرانسويان علت اين همه اصرار و تلاش فرانسوا اولاند براي مداخله نظامي بر ضد رژيم بشار اسد را درک نمي کنند. آنها احساس کرده اند که فرانسه دنباله روي آمريکا است. و مداخله نظامي تنها موجب بدتر شدن اوضاع در منطقه اي که به انبار باروت شبيه است خواهد شد. ژروم فورکه مدير نظرسنجي اين موسسه مي گويد: «اين موارد توضيح مي دهد که فرانسوا اولاند تقريباً به سطح بي سابقه اي از عدم محبوبيت در جمهوري پنجم رسيده است».

نظرسنجي ديگري از اين موسسه نشان مي دهد که تقريباً اکثريت قريب به اتفاق فرانسويان (84 درصد) بر اين باورند که بزهکاري در ماه هاي اخير افزايش يافته است . در سال 2007، تنها 43 درصد موافقت اين گزاره بوده اند.

در حالي که راهي طولاني از انتخابات مختلفي در پيش است (شهري، منطقه اي، اروپايي...) ، دو موضوع ماليات و نا امني که به طور سنتي در نزد جناح چپ فرانسه نامطلوب بوده است، در بطن نگراني هاي فرانسويان قرار دارند. مسوولان جناح اکثريت هم هفته گذشته اين موضوع را همراه با ابراز نگراني مطرح کردند. ژان مارک آيرو، نخست وزير فرانسه، بر ضرورت رسيدگي به مسئله اشتغال و تغيير روند منحني بيکاري، که دولت انتظار تحقق آن را تا پايان سال دارد، تأکيد کرده است.
برچسب ها: محبوبیت ، اولاند ، سابقه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار