اجراي طرح بهينه سازي و اصلاح ساختار مرغداري ها در کشور

مسوول برنامه ريزي اتحاديه سراسري مرغ داران گوشتي ايران و مجري طرح بهينه سازي و اصلاح ساختار مرغ داري ها گفت: براساس آخرين گزارش ها تا پايان سال 91 بيش از 5330 واحد مرغداري اصلاح ساختار شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، حسين گنجي در نشست خبري امروز با بيان اينکه طرح بهينه سازي و اصلاح ساختار مرغداري ها بعد از هدفمندسازي يارانه ها در سال 90 به اتحاديه سراسري مرغداران واگذار شد اظهار داشت: اجراي اين طرح 5 ساله و در سال اول براي اصلاح ساختار 4550 سالن مرغداري پيش بيني شده بود.

وي با اشاره به اينکه اجراي طرح فوق از نيمه دوم سال 90 آغاز شده است، افزود: بيشترين اقدامات اجرايي آن در سال 91 انجام گرفته و براساس آخرين گزارش که توسط وزارت  جهاد کشاورزي تهيه شده تا پايان اين  سال  بيش از 5330 واحد مرغداري (حدود 12 هزار سالن) اصلاح ساختار شده است.

گنجي با بيان اينکه اعتبار اصلاح ساختار مرغداري ها 238ميليارد تومان بوده است، اضافه کرد: اين اعتبار توسط بانک کشاورزي، صندوق توسعه کشاورزي، صندوق طيور و صندوق طرح توسعه تامين شد.

وي با اشاره به اينکه چهار هدف مهم در اين طرح پيش بيني شده بود ادامه داد: اصلاح سيستم گرمايشي، اصلاح سيستم تهويه، ايزولاسيون سقف و کف سالن ها و اتوماسيون واحدها از جمله اين اهداف بودند.

گنجي افزود: براساس ارزيابي انجام شده توسط سازمان پژوهشها و سازمان نظام مهندسي و معاونت بهبود توليدات دامي در واحدهاي بهينه سازي شده نتايج زير حاصل شده است:

- ميزان سوخت مصرفي در اين واحدها حدود 30 تا 40 درصد کاهش يافته است.

- ميزان تلفات به نصف کاهش يافته است.

- پرورش بيشتر شده و در هر واحد حداقل بين 2 تا 3 قطعه افزايش يافته است.

- ضريب تبديل به ميزان قابل قبولي کاهش يافت.

- راندمان توليد افزايش يافته است.

- کاهش مصرف دارو و واکسن در اين واحدها سبب افزايش ارزش اقتصادي و افزايش درآمد مرغدار شده است.

وي با بيان اينکه اجراي اين طرح 5ساله تصويب شده است ادامه داد: سازمان بهينه سازي در سال اول اعتبار مورد نياز ما را تامين کرد و بعد از آن در سال گذشته وزارت جهاد کشاورزي مبلغي را براي اجراي آن در اختيار صندوق طيور قرار داد.

گنجي تصريح کرد: ما از وزارت جهاد کشاورزي انتظار داريم منابع اجراي اين طرح را تامين و مارا تا پايان سال پنجم اجراي آن ياري کند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.