واعظ آشتیانی:

لیگ ایران در مسائل فرهنگی و اجتماعی در دور باطل به سر می برد/در مدیریت سرخابی ها تنها شاهد لمپنیزم بوده ایم

کارشناس و مدیرعامل سابق باشگاه استقلال در خصوص وضعیت لیگ ایران بیان کرد: لیگ ایران در خصوص مسائل فرهنگی و اجتماعی در شرایط بغرنج به سر می برد.

امیررضا واعظ آشتیانی در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران بیان داشت: وضعیت لیگ ایران را باید از چند منظر مورد بررسی قرار داد که اولین مسأله آن توجه به مسائل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است که لیگ ایران در خصوص مسائل اجتماعی دور باطل را طی می کند و ما شاهد هیچ گونه اتفاق خاصی در مباحث فرهنگی و اجتماعی نیستیم و مسائل فرهنگی و اجتماعی در لیگ ایران در شرایط بغرنج به سر می برد.

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال در ادامه گفت: از لحاظ مدیریتی نیز وقتی اختلافات بین سرمربی تیم ملی و سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال را بررسی می کنیم متوجه می شویم که در واقع مدیریت فوتبال ما با ضعف برنامه ریزی روبرو بوده که ریشه آن به دلیل تفکرات سنتی و غیر حرفه ای است که رویه ده ها سال گذشته را طی می کند و هیچ گاه به سمت نگاه جدید و برنامه ریزی آگاهانه و منطقی نرفته است و مسئولان ما سعی نمی کنند از افراد مجرب و خوش فکر استفاده کنند و همواره تلاش ما بر این بوده که صرفاً از ظرفیت ها موجود که مبتنی بر تجربه و سنت است بهره بریم و همین عامل موجب شده در هر فصلی با مربیان تیم ملی چالش داشته باشیم.

وی افزود: یکی دیگر از نکات بررسی وضعیت لیگ مسائل فنی است که من به صورت دقیق نمی توانم اظهار نظر کنم اما اتفاقات خوبی در لیگ ایران شاهد هستیم و آن هم پیشرفت تیم های شهرستانی و استفاده از استعدادهای جوان و بها دادن به بازیکنان و مربیان جوان است.

واعظ آشتياني در خصوص وضعیت تیم های سرخابی و جایگاهشان در جدول و تیم های شهرستانی اظهار داشت: صدرنشینی تیم های شهرستانی نشان دهنده آن است که فرصت دادن به جوان ها باعث بالا رفتن بازار رقابت فنی می شود اما میانه جدول بودن سرخابی ها دلالت بر ضعف آن ها نیست زیرا هنوز در هفته دهم لیگ به سر می بریم و شرایط اصلی تیم ها در پنج شنبه آخر مشخص می شود، حتی تیم هایی که در نیم فصل قهرمان شده اند گاهی در پایان فصل جایگاه بسیار خوبي را کسب کرده اند و همان طور که گفتم پنج هفته آخر نشان دهنده آن است که کدام تیم توانسته از فراز و نشیب ها بگذرد و به جایگاه خوب برسد که آن هم بستگی به آن دارد که تیم ها چطور تمرینات بدنسازی و ریکاوری خود را انجام داده اند که تا پایان فصل توانسته اند توانایی بدنی خود را حفظ کنند و شاداب بمانند.

**استقلال با تلاش بازیکنان به مرحله یک چهارم رسید

کارشناس فوتبال کشورمان در ارتباط با عملکرد استقلال در لیگ قهرمانان گفت: تیم استقلال تا این مرحله عملکرد نسبتاً خوبی داشته است که بازیکنان بیش ترین تأثیر را در بین نتیجه گیری داشته اند و امیدوار هستم که بتوانند به فینال این مسابقات راه یابند.

**ممنوع الخروجی فتح اله زاده نشان از بی انضباطی مالی است

وی در ارتباط با موضوع ممنوع الخروج بودن فتح اله زاده به دلیل شکایت یک بازیکن تصریح کرد: باعث تعجب من است که می گویند بانک ها به باشگاه دسته چک نمی دهند چطور در زمانی که من مدیر عامل بودم به باشگاه دسته چک می دادند و واقعا نمی دانم کجای دنیای فوتبال حرفه ای یک مدیر عامل از دسته چک و جیب خود خرج می کند و اصلا این مسائل نظام مند و حرفه ای نیست و این نشان دهنده بی انضباطی مالی است و مسلم است که این رفتارها نشان دهنده بی انضباطی و ضعف مدیریتی است.

واعظ آشتیانی افزود: متاسف هستم که بازرسی وزارت ورزش و سازمان های نظارتی به این مسائل رسیدگی نمی کنند و نسبت به این مسائل سکوت می کنند و اصلا قابل باور نیست که تشکیلات و سازمانی که متعلق به دولت است در ساختار هزینه ها و صدور چک از دسته چک مدیر عامل باشگاه که یک شخصیت حقیقی است در وجه باشگاه استفاده کند.

وی در ادامه گفت: در هیچ جای دیگر دنیای چنین مسائلی اصلا وجود ندارد و در هیچ کجای باشگاه داری چنین مسائلی تعریف نشده است.

**در تیم سرخابی ها موفقیت مدیریتی ندیده ایم
 
مدیر عامل سابق فوتبال در خصوص نحوه مدیریت سرخابی ها گفت: نحوه مدیریت دو تیم پر طرفدار پایتخت را موفق نمی بینیم و اگر توفیقی هم نصیب تیم ها شده است دلالت بر بحث مدیریت نیست و در جاهای دیگر مشکلات مدیریتی بروز کرده است و اینکه ما بخواهیم همه اتفاقات را با نتیجه ارزیابی کنیم منصفانه و منطقی نیست.

وی تصریح کرد: فاکتورهای متعددی در ضعف مدیریت مدیر عاملان این دو تیم وجود دارد از جمله بی انضباطی های مالی و مدیریتی و گفتمان های نادرست و ضد فرهنگی است که باعث سست کردن پایه های یک باشگاه می شود و در کنار رفتارهای ضد فرهنگی تلاش در جهت اغواگری و رفتارهای مبتنی بر لمپنیزم است و به این مسائل دامن می زند که در چارچوب مدیریتی موفقیتی در خصوص اصول مدیریت در باشگاه سرخابی ها شاهد نباشیم و این برخورد های زشت و ادبیات سخیف که همواره با توهین و تهمت و افترا همراه بوده که منجر به بد اخلاقی و حاشیه شده است و این ادبیات ابتدا به مربیان و بازیکنان نفوذ کرده و در چند سال اخیر شاهد بوده ایم سکوها هم از این ادبیات الهام گرفته اند.

**در خصوص مسائل داوری نباید احساسی برخورد کرد

واعظ آشتیانی در ارتباط با مطرح شدن بحث رشوه و تبانی داوران در لیگ برتر بیان کرد: اتفاقاتی در برخی مسابقات در خصوص مسائل داوری پیش می آید که نشان از یک خطا و برداشت اشتباه است ولی اگر مدعی شویم که در پس پرده اتفاقاتی افتاده است باید بهترین مدارک و شهودی را داشته باشیم تا بی محابا به فردی تهمت زده نشود، مانند فصل گذشته در لیگ یک با توجه به مستندات توانسته شد با متخلفیان برخورد شود.

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال افزود: بدون داشتن استناد نباید هواداران را با خود همسو کنیم برای اینکه خود را دلسوز باشگاه نشان دهیم و به سمتی برویم که منجر به تهمت زدن به فرد حقیقی شویم. اگر داوری هم اشتباه فاحش انجام داد نباید اول توهین کنیم و افترا بزنیم و بعد شکایت کنیم این رفتار اصلاً‌ منطقی نیست و رفتار منطقی زمانی اتفاق می افتد که قبل از صحبت های تند ابتدا شکایت کنیم و اگر غیر از این باشد حق شکایت را از خود می گیریم و به طرف مقابل می دهیم.

وی در ادامه اظهار داشت: متأسفانه مربیان و مدیران باشگاه های ایران هنوز یاد نگرفته اند که چگونه به استیفای حقوق وارد نشوند و دلیل اصلی آن این است که احساسی تصمیم می گیرند و در زمان عصبانیت واکنش هایی از خود نشان می دهند که طبعات حقوقی دارد.

*دستیاران کی روش وظیفه دارند پدیده های لیگ را رصد کنند

واعظ آشتیانی در خصوص تمرکز کی روش در لیگ ایران و یافتن پدیده بیان داشت: دستیاران سر مربی تیم ملی وظیفه دارند که بازی های مختلف لیگ را رصد و مورد ارزیابی قرار دهند تا چهره های جدید را برای همراهی تیم ملی در جام جهانی معرفی کنند.
برای مثال تیم فولاد خوزستان یک تیم یک دست است که از مربی با تجربه برخوردار است و تیمی که در صدر جدول قرار گرفته قطعاً برنامه های ویژه ای هم داشته است و این تیم از بازیکنان ارزشمندی نیز برخوردار است که می توانند به تیم ملی کمک کنند. نه تنها تیم فولاد تیم های دیگر نیز از چنین امتیازی برخوردار هستند.

وی در ادامه گفت: دستیاران کی روش باید با حضور در ورزشگاه و یا تماشای فیلم بازی تیم ها عملکرد بازیکنان را مورد ارزیابی قرار دهند، البته گاهی هم خود کی روش در ورزشگاه غیر از بازی های استقلال و پرسپولیس حضور داشته و بازی تیم های شهرستانی را رصد کرده است.

*وزارت ورزش نباید فدراسیون فوتبال را رها شده تلقی کند

مدیر عامل سابق فوتبال در خصوص عملکرد فدراسیون فوتبال برای تأمین بودجه و انجام بازیهای تدارکاتی و اردوها برای تیم ملی گفت: ضعف تأمین بودجه را صرفاً نمی توانیم به فدراسیون فوتبال منتسب کنیم، زمانی که تیم ملی ایران به جام جهانی صعود نکرده بود فدراسیون وظیفه داشت در حوزه کارهای اداری خود فعالیت هایی را انجام دهد و ضمن اینکه اگر فدراسیون از یک استقلال برخوردار است دلیل نمی شود که دولت به آن کمک نکند و در هیچ جای دیگر دنیا نیز فدراسیون ها مخصوصاً فوتبال به طور کامل خودگردان نیستند و دولت کمک های خاصی را به فدراسیون ها می کند.

وی افزود: حال که تیم ملی ایران به جام  جهانی رفته و فدراسیون توانایی تأمین تمامی هزینه ها را ندارد دولت باید به تیم ملی کمک کند و آن را رها شده تلقی نکند و اگر هم مدعی است که فدراسیون مستقل است، مستقل از دولت که نیست تنها در کار اجرایی مستقل و جدا از دولت است.

فدراسیون فوتبال ایران جزیی از مملکت است وظیفه برنامه ریزی به صورت کلان را دارد و وزارت ورزش باید به آن کمک کند و نباید خود را کنار بکشد و باید تیم ملی را حمایت کند تا بازیکنان و سر مربی ایران در این جام جهانی بتوانند از فوتبال ایران و آسیا دفاع کنند و دست گرمی تیم های دیگر نشوند.

*من فردی اقتصادی هستم که ورزش را رصد می کنم

واعظ آشتیانی در پاسخ به این سوال که آیا وی فردی اقتصادی است یا ورزشی اظهار داشت: ورزش را رصد می کنم ولی فردی اقتصادی هستم و کار اقتصادی انجام می دهم و تحلیل اقتصادی میکنم و بعد از آن در برنامه ریزی و مسائل تولید و صنعت بیشترین تجربیات را دارم و ضمن اینکه ورزش را در هر عرصه ای دنبال کرده و تحلیل می کنم و هیچ گاه خود را کارشناس قلمداد نکرده ام.

*علاقه ای به بازگشت به دنیای ورزش ندارم

وی در پایان در خصوص احتمال حضور مجدد در دنیای ورزش خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی اصلاً علاقه ای ندارم که دوباره به دنیای ورزش باز گردم البته این بستگی به شرایط فعلی دارد، شاید دوباره امکاناتی پیش آمده که باز هم در ورزش ورود کنم./مح
برچسب ها: لیگ ایران ، فوتبال ، بغرنج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار