در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

"كمال تبريزي" از رقم خوردن اتفاق‌هاي خوب براي سينماي ايران در آينده خبر داد

كمال تبريزي در خصوص مسائل مختلفي چون جشنواره فيلم فجر، اسكار، مديريت جديد سازمان سينمايي و اثر خود سخن گفت.

گروه فرهنگي باشگاه خبرنگاران- "كمال تبريزي" فارغ التحصيل رشته سينما و تلويزيون از دانشگاه هنر است. او تا به حال در رشته‌هاي تدوين، تهيه، توليد، صحنه و لباس، فيلم برداري،‌ فيلم نامه و كارگرداني فعاليت كرده است.  
 
سال 1358 شروع فعاليت او در سينما آزاد تهران است و تاكنون فيلم‌هايي چون "خيابان‌هاي آرام"، "پاداش"، "هميشه پاي يك زن در ميان است"،"يك تكه‌نان"، "مارمولك"، "فرش باد"، " گاهي به آسمان نگاه كن"، "شيدا"، "قهر مادران" و ... را كارگرداني كرده است.  
 
تبريزي هم اكنون مشغول ساخت فيلم سينمايي "طبقه حساس" است كه در اين زمينه با وي گفتگويي داشته‌ايم كه در زير مي‌خوانيد.  
 
آقاي " كمال تبريزي" ايده اوليه فيلم سينمايي "طبقه حساس" از كجا شكل گرفت؟

حدود چند ماه گذشته روزي "سيروس همتي" به دفتر "جواد نوروز بيگي" آمد و طراحي را به ما ارائه داد كه پس از خواندن طرح، از آن استقبال كرديم و به ياد دارم كه "پرويز پرستويي" هم آن زمان در دفتر حضور داشت. هر سه نفرمان توافق كرديم كه ايده خوبي است بنابر اين از "سيروس همتي" خواستيم تا طرح را در اختيار ما قرار دهد و سپس با فيلم نامه نويس خوبي با نام "پيمان قاسم خاني" طرح را كامل كرديم.  
 
در خصوص روند توليد اين فيلم بگوييد؟  
 
50 درصد توليد اين فيلم به پايان رسيده و طي مدت 20 روز آينده كار فيلمبرداري آن به پايان خواهد رسيد كه پس از آن مراحل تدوين، موسيقي و صدا گذاري انجام خواهد شد كه تا آخر آذرماه كار آماده نمايش مي‌شود.  

فيلم "طبقه حساس" در چه ژانري رخ مي‌دهد و كمي از قصه آن بگوييد؟

"طبقه حساس" كمدي و داراي طنز تلخ است كه در آن مايه‌هاي رئاليسم و واقع گرايانه اهميت زيادي دارد و در آن موقعيت‌هاي طنز و شادي باعث خنده نمي‌شود اما داراي يك موقعيت كاملا متقابل و كنتراست است كه موقعيت تاسف باري را مي‌بينيد ولي اين موقعيت طوري در كنار شخصيت‌ها قرار داده شده كه باعث خنده هم مي‌شود و يك تناقض عجيب و غريب در آن به وجود مي‌آورد. فيلم دستمايه طنز دارد ولي در ذات تلخ و در ارتباط با موضوع مرگ است. تا به حال اين فضا در هيچ كداميك از كارهايم به وجود نيامده و از اين جهت كار تازه و نويي محسوب مي‌شود.  

فكر مي‌كنيد اين فيلم در سي و دومين جشنواره فيلم فجر موفق شود؟
 
اين مساله قابل پيش بيني نيست چرا كه امسال خوشبختانه افراد بزرگي در جشنواره هستند كه شاهد فيلم‌هاي خوب در جشنواره خواهيم بود و اين انتخاب را به عهده داوران و مردم مي‌گذاريم.  
 
نظرتان را درباره رييس سازمان سينمايي و وزير ارشاد جديد چيست؟
 
قدم مديران جديد بسيار مبارك است با توجه به شناختي كه از شخصيت حجت الله ايوبي دارم فكر مي‌كنم وي فرد بسيار مناسبي براي اين عرصه است چرا كه وي انسان فرهيخته و اهل هنر محسوب مي‌شود و تا كنون ارتباط بسيار صميمي با اهالي هنر برقرار كرده است. فكر مي‌كنم همه اهالي سينما و وي با دست در دست هم قرار دادن روزهاي خوبي را رقم خواهند زد و سال‌هاي آينده سال‌هاي درخشش دوباره سينمايي ايران خواهد بود و اميدوارم اين اتفاق صورت بگيرد.  
 
نظرتان درباره اسكار و ويژگي فيلم راه يافته به اسكار چيست؟

مهم‌ترين چيزي كه در بخش معرفي فيلم خارجي براي مراسم اسكار وجود دارد اين است كه فيلم ويژگي مشخصي در ارتباط با فرهنگ بومي آن سرزمين مطرح كند چرا كه هر اندازه فيلم خالص‌تر و ايراني‌تر باشد و مشخصه فرهنگ خاص ايران را داشته باشد، شانس موفقيت بيشتري دارد. در انتخاب فيلم براي فرستادن به اسكار بايد توجه داشته باشيم كه اثر كامتو ويژگي ايران شخصيت‌ها و قصه‌اش خاص منطقه خود ما باشد البته از ساختار مناسب هم برخوردار باشد و اميدوارم كه فيلم انتخابي براي معرفي به اسكار اين ويژگي‌ها را داشته باشد. 

گفتگو از سميه مرداني.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار