در پی ادعای یک مقام فیلیپینی مطرح شد :

تحريم نقشي در کاهش واردات موز ندارد / نوسان قیمت موز از 2900 تا 3200 تومان

رئيس اتحاديه سراسري فروشندگان ميوه و تره بار استان تهران در پی ادعای کاهش صادرات موز فيليپين به ايران ، گفت: کاهش واردات موز در پي توافق واردکنندگان بوده است و ارتباطي با تحريم‌ها ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، چندی پیش سایت خبری سان استار به نقل از یک مقام فیلیپینی از صادرات نزدیک به ۷ میلیون جعبه موز این کشور به ایران در ژوئن ۲۰۱۳ خبر داد و گفت : صادرات موز فیلیپین به ایران در این ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۳ درصد کاهش داشته است.


استفن آنتی، مدیر اجرایی اتحادیه کشتکاران و صادرکنندگان موز فیلیپین در اين خصوص مدعی شد: حجم صادرات موز فیلیپین به ایران در ژوئن 2013 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 43 درصد کاهش یافته است، به طوريکه مجموعا 6 میلیون و 86 هزار و 499 جعبه موز به ایران صادر شده است، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل 9 میلیون و 524 هزار و 208 جعبه بوده است.

وی در ادامه گفتگوي خود افزود: مشکل اصلي در این زمینه، تحریم‌های آمریکا علیه ایران است که منجر به کاهش واردات کشور ايران شده است.

به دنبال انتشار اين گزارش و پس از پيگيري‌هاي خبرنگار باشگاه خبرنگاران، حسين مهاجران رئيس اتحاديه سراسري فروشندگان ميوه و تره بار استان تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: واردکنندگان موز توافق کرده‌اند واردات اين ميوه به اندازه نياز داخلي باشد.

مهاجران گفت: پيش از اين رقابت زيادي ميان واردکنندگان موز براي واردات اين محصول وجود داشت که به همين دليل عرضه آن به زير قيمت تمام شده توليد، انجام مي‌شد.

وي با اشاره به اين که به دليل ضرر و زيان پيش آمده براي وارد کنندگان اين رقابت از ميان رفت، افزود: در حال حاضر واردکنندگان توافق کرده اند که واردات موز به اندازه نياز داخلي باشد.

مهاجران با بيان اينکه در حال حاضر واردات موز به گونه اي انجام مي‌گيرد که قيمت اين ميوه ثابت مانده و کاهش نيابد، اضافه کرد:  به دليل کاهش واردات قيمت اين ميوه افزايش يافته و بين  2هزار و 900 تا 3 هزار و 200  تومان متغير است.

وي ادامه داد: پيش از اين واردات موز از ترکيه، اکوادور، بوليوي و... انجام مي‌گرفت که به دليل نوسانات قيمت دلار و نبود توجيه اقتصادي براي وارد کننده ها اين واردات کاهش يافت.

مهاجران در پايان خاطر نشان کرد: به دليل اينکه موز توليد شده در فيليپين ارزان تر از ساير کشورهاست واردات موز بيشتر از اين کشور انجام مي‌گيرد.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار