مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران خبر داد:

برنامه‌ریزی شهرداری تهران برای توسعه مشاغل خانگی

مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران گفت: شناسایی مشاغلی که می‌تواند نیاز معیشتی خانواده‌ها را تامین کرده و بازار کار خوبی را برای این خانواده‌ها فراهم کند، برای گسترش فعالیت مراکز کوثر مهم است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران نرگس معدنی پور، مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران توسعه مشاغل خانگی و نقش شهرداری تهران در این زمینه را مهم خواند و افزود: یکی از رویکردهای مهمی که شهرداری تهران به‌دنبال آن بوده و در سال‌های اخیر نیز با جدیت آن را پیگیری کرده است،  بحث توانمندسازی اجتماعی زنان است. شاید در حوزه اشتغال ماموریت اصلی شهرداری این نباشد، ولی با توجه به این‌که در مدیریت شهری توجه به بحث خانواده، تحکیم بنیان آن و توانمندسازی اجتماعی زنان برای شهرداری تهران بسیار مهم است، تمامی تلاش خود را در این زمینه به‌کار گرفته است.

وی درباره توسعه مشاغل خانگی زنان سرپرست خانوار اظهار کرد: زنان سرپرست خانوار مسئولیت خانواده را بر عهده داشته و در واقع هم به‌عنوان مادر و پدر به فعالیت می‌پردازند. از این رو به‌منظور حمایت از این افراد، توسعه، ایجاد و گسترش مشاغل خانگی برای ستاد توانمندسازی امری مهم به‌شمار می‌رفته است.

معدنی پور تاکید کرد: سال‌ها است که ستاد توانمند‌سازی زنان سرپرست خانوار در این حوزه در حال فعالیت بوده و سعی کرده است تا قدم‌های موثری را نیز برای راحتی و آسودگی خاطر این بانوان بردارد؛  این ستاد به‌ویژه در حوزه زنان سرپرست خانوار تمامی تلاش خود را به کار بسته که در این رابطه اقدامات جامع و کاملی را به انجام رساند.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران با بیان این‌که ستاد توانمند‌سازی زنان سرپرست خانوار در سال‌های اخیر در این حوزه بیشتر ورود پیدا کرده است، تصریح کرد: در این باره سازمان رفاه و خدمات اجتماعی بیشتر در این زمینه ورود داشته و سعی کرده در این زمینه واحدها و ارگان‌هایی که در بحث مشاغل خانگی فعالیت داشتند را جذب کند تا با همکاری، مشارکت و کمک آنها به این امر بیشتر پرداخته شود.

وی با اشاره به توسعه مراکز مهارت‌آموزی کوثر در سطح شهر تهران و فعالیت این نهاد در مناطق 22 گانه پایتخت، تصریح کرد: مراکزی که در سطح شهر تهران تحت نظارت مراکز مهارت‌آموزی کوثر ایجاد شده‌اند، پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند؛ به گونه‌ای که  هر سال سعی شده است تا تعداد این مراکز افزایش یابد. همین طور به کیفیت کار مراکز نیز افزوده شده است.

معدنی پور خاطر نشان کرد: علاوه بر این‌که این مراکز در سطح شهر فعال هستند، باعث اشتغال‌زایی زنان در منازل آن‌ها هم شده است؛ ازاین رو  این مجموعه سعی کرده در مورد یک سری از فعالیت‌هایی که توسط بانوان در منزل انجام می‌شود، حمایت‌های لازم را انجام دهد. این در حالی است که تمامی تلاش شهرداری تهران بر آن است تا مشاغل خانگی را به خانم‌هایی بسپارد که امکان حضور و آموزش در مراکز مهارت‌آموزی کوثر و حتی مراکز تولیدی را ندارند.

وی با بیان این‌که مسئله زنان مقوله بسیار مهمی است و سازمان‌های دیگر باید به این حوزه ورود پیدا کنند، خاطرنشان کرد: رسیدگی به مسئله زنان سرپرست خانوار جز وظایف ذاتی شهرداری تهران نیست، ولی به هر حال ما دسته‌ها و ارگان‌هایی در رابطه با این زمینه داریم که ماموریت مستقیمی در امر تحت پوشش قرارگرفتن خانواده‌های نیازمند به‌ویژه زنان خود سرپرست و بد‌سرپرست خانوار دارند، پس باید در این زمینه فعال‌تر عمل کنند.

معدنی پور یادآور شد: به هر حال شهرداری این زیر ساخت‌ها و این مراکز را ایجاد کرده و سایر ارگان‌ها می‌توانند با مشارکت و همکاری خودشان به کمک شهرداری آمده و برای ایجاد تعاونی‌های مشخص و حمایت‌های مالی از بهره‌برداران و کارآفرینان در این مراکز اقدام کنند تا در نهایت بتوانند افراد بیشتری را برای حمایت از مشاغلی که با این ماهیت در سطح شهر تهران وجود دارد، به این عرصه دعوت کنند.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران همچنین ادامه داد: با توجه به ماموریت‌های اصلی سازمان‌هایی همچون بهزیستی، کمیته امداد، تعاونی‌های کار و امور اجتماعی و تمامی مراکزی که به نوعی دستی بر این زمینه دارند، این ارگان ها می توانند کسانی که بیشتر در این باره فعال بوده‌اند را  تحت پوشش قرار داده و به این مجموعه بپیوندند.

وی اقدامات شهرداری تهران در حوزه زنان در سال‌های اخیر را مناسب ارزیابی کرد و گفت: شهرداری تهران دراین زمینه گام‌های مهم و اساسی برداشته است که اگر سایر دستگاه‌های مختلف بتوانند به آن پیوندند، به‌طور قطع اقدامات موثر و گسترده‌تری برای افراد نیازمند انجام خواهد شد.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران با بیان این‌که یکی از مهمترین کارهایی که باید به آن توجه شود، گسترش مشاغل خانگی است، خاطر نشان کرد:  شناسایی مشاغلی که می‌تواند نیاز معیشتی خانواده‌ها را تامین کند و هم بازار کار خوبی را برای این خانواده‌ها فراهم کند برای گسترش فعالیت مراکز کوثر مهم است.

معدنی پور در پایان فضای سومین جشنواره زنان و تولید ملی را بسیار مطلوب خواند و اضافه کرد: در این دوره به کیفیت نمایشگاه افزوده شده و این کاملا مشهود است؛ زیرا با توجه به این‌که نمایشگاه زنان و تولید ملی هدف مشخص و تعیین شده‌ای را دنبال می‌کند و هر سال آن هدف را استمرار می‌بخشد،  به‌نظر می‌رسد توانسته است به اهداف خود نزدیک‌تر شود. بنابراین به‌نظر می‌رسد در این دوره از جشنواره کیفیت و کمیت کار و محصولات عرضه شده از سوی زنان سرپرست خانوار و مراکز مهارت‌آموزی کوثر نسبت به دوره قبل ارتقا پیدا کرده است./

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار