سخنگوي خودروسازي اسکانيا:

اسکانيا از سانحه رانندگي اتوبان تهران- قم درس مي گيرد

سخنگوي گروه خودروسازي اسکانيا سوئد گفت: اين گروه خودروسازي علي رغم استاندارد بودن خودرو اسکانيا، علت حادثه اتوبان تهران – قم را تنها متوجه راننده و عدم ايمني جاده نمي داند .

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، پرويز سياح جانشين رئيس پليس راه کشور با بيان اين که ميزان تصادفات جاده اي در کشور ده درصد در 5 ماهه نخست سال جاري کاهش داشته است گفت: در 5 ماهه نخست سال جاري 800 الي 900 مورد کاهش در حوادث رانندگي داشته ايم .

وي افزود: ميزان کشته شدگان ناشي از حوادث رانندگي در سال 91 به 19 هزار و 500 نفر رسيد که اين رقم در 5 ماهه نخست سال جاري 10 درصد کاهش داشته است.

شهرام آدم نژاد معاون سازمان حمل و نقل جاده اي و راهداري کشور نيز با تائيد آمار اعلام شده گفت: از سال 1383 به بعد که بحث هاي مربوط به ايمني جاده ، اصلاح قوانين و ... در کشور مورد توجه قرار گرفت ميزان کشته شدگان ناشي از حوادث رانندگي از رقم 27 هزار و 500 نفر به رقم 19 هزار 500 نفر در سال 91 رسيد.

وي افزود: هم اکنون يک ميليون و 100 هزار ناوگان حمل و نقل در کشور وجود دارد و همچنين 122 مرکز معاينه فني مکانيزه ايجاد شده است.

*** سهم وسيله نقليه از تصادفات رانندگي 1.3 درصد است
بيش از 90 درصد از تصادفات رانندگي به خاطر خطاي انساني اتفاق مي افتد

احمد نعمت بخشي دبير انجمن خودروسازان با بيان مطلب بالا گرفت بين 64 تا 95 درصد از علل اصلي تصادفات در کشورهاي در حال توسعه خطاي انساني است.

وي در پاسخ به اين پرسش که عدم استاندارد خودرو تا چه حد در ميزان تصادفات دخيل است اظهار داشت: تمامي خودروهاي ساخته شده در داخل بر اساس استاندارد هاي 55 گانه EC اروپاست.

وي با اشاره  تصادف  اتوبوس اسکانيا در اتوبان تهران – قم گفت: اين اتوبوس تحت کنترل و نظارت اسکانيا سوئد ساخته شده  و تمامي استانداردهاي مورد تائيد در داخل کشور را داشته است.

وي با اشاره به خطاي انساني در بروز تصادفات در کشورهاي در حال توسعه گفت: به طور مثال عدم توجه به مقررات ، عدم استفاده از وسايل ايمني، رفع نکردن عيوب فني خودرو و... از جمله خطاي انساني تاثير گذار بر تصادفات جاده اي است.

وي ادامه داد: از ديگر علل تصادف ، جاده  و خودرو مي باشد.

نعمت بخشي با اشاره به کميته ناوگان ملي استاندارد اظهار داشت: اين کميته از سال 86 تاکنون تشکيل نشده است و ما از سازمان استاندارد درخواست داريم که اين کميته از اين پس به طور منظم تشکيل شود.

وي با اشاره به گزارشاتي که در کميته ناوگان ملي استاندارد در سال 86 منتشر شده اظهار داشت: بر اساس اين گزارشات در 8 ماهه سال 86 ، 10 هزار و پانصد فقره سانحه رانندگي برون شهري، 5 هزار 670 فقره سانحه رانندگي درون شهري، 1594 فقره تصادفات مربوط به جاده هاي روستايي داشتيم که تنها 227 فقره از اين تصادفات به خاطر نقص فني خودرو بوده است.

وي افزود: بر اساس اين گزارشات تنها يک 1.3 درصد از علل حوادث رانندگي در کشور به خاطر مشکلات فني خودرو بوده است.

بر اساس اين گزارش پرويز سياح از همکاري سازمان و ارگان هاي مختلف در کشور براي کاهش تصادفات رانندگي اشاره کرد  و گفت: از سال 85 به بعد سازمان هايي نظير، سازمان راهداري، هلال احمر، اورژانس، ايمن و پليس کشور با اجراي طرح ها و مانورهاي مختلف توانستند ميزان تصادفات جاده اي را کاهش دهند.

وي افزود: همچنين جا دارد از نمايندگان مجلس به خاطر تصويب قانون جديد رسيدگي به جرايم رانندگي تشکر کنم.

وي افزود: بر اساس آخرين آمار سهم انسان از تصادفات رانندگي 53-57 درصد کما اين که در برخي موارد به تنهايي عامل جاده و نيز خودرو 100 درصد از سهم تصادفات رانندگي را به خود اختصاص داده است.

***

سخنگوي خودروسازي اسکانيا گفت: علي رغم درخواست ايران براي بررسي علت حادثه تصادف اتوبان تهران – قم هنور گروه تحقيقاتي خود را اعزام نکرده ايم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران هانس ايکه دنيلسون مهمان تلفني برنامه تهران 20 بود که با اظهار تاسف از تصادف اخير در اتوبان تهران- قم گفت: بعد از بروز تصادف در اتوبان تهران- قم ايران براي اعزام گروه تحقيقاتي اسکانيا جهت بررسي علت سانحه درخواستي را به اين گروه خودرو سازي ارسال کرده ولي هنوز گروه تحقيقاتي اسکانيا به ايران اعزام نشده است.

وي افزود: اسکانيا يکي از ايمن ترين گروه هاي خودروسازي در بازار اروپا محسوب مي شود و حادثه اي که از آن ياد مي کنيد ممکن است براي تمام اتوبوس ها و کارخانه هاي سازنده اتفاق بيافتد.

وي در پاسخ به اين پرسش که چنين حوادث مشابهي نيز در مالزي و فرانسه نيز اتفاق افتاده اظهار داشت: من حادثه رانندگي اتوبوس اسکانيا در فرانسه به ياد نمي آورم ولي در مالزي علت بروز حادثه رانندگي براي اتوبوس اسکانيا سرعت  زياد و عدم توانايي راننده در کنترل وسيله نقليه بوده است.

وي با تاکيد بر اين که در حادثه رانندگي در مالزي دليل اصلي سانحه رفتار راننده بوده است اظهار داشت: اسکانيا از حوادثي چون سانحه رانندگي اتوبان تهران- قم درس مي گيرد و علي رغم استاندارد بودن خودرو اسکانيا علت حادثه ي اتوبان تهران- قم را تنها متوجه رفتار راننده و عدم استاندارد جاده نمي داند.

وي ادامه داد: در کشور سوئد بين 9 تا 10 ميليون نفر رانندگي مي کنند و ميزان تلفات جاده اي در سال تنها 500 نفر است.

دبير انجمن خودروسازان همچنين با تاکيد بر پايين بودن ايمني جاده هاي کشور اظهار داشت: در تمام دنيا جاده ها بر اساس اصل بخشنده بودن ساخته مي شوند.

وي افزود: اين به آن معناست که جاده بايد به گونه ساخته و ايجاد شود که اگر راننده اشتباه کرد امکان جبران را به وي بدهد.

وي با اشاره به اين که پايين بودن استاندارد و ايمني جاده هاي ايران موجب شده تا اولين خطاي راننده آخرين خطاي او باشد اظهار داشت: در کشور 2 هزار نقطه حادثه خيز وجود دارد که بر اساس آمار منتشره 40 درصد از تصادفات جاده اي در اين نقاط رخ مي دهد .

نعمت بخشي خواستار تخصيص بودجه مناسب براي افزايش ايمني و استاندارد جاده هاي کشور شد تا ميزان تصادفات رانندگي در کشور بيش از پيش کاهش يابد.

معاون سازمان حمل و نقل جاده اي و راهداري کشور در پاسخ به دبير انجمن خودروسازان در خصوص پايين بودن ايمني و استانداردهاي جاده کشور گفت: تمامي جاده ها در کشور بر اساس استاندارد ساخته شده و مي شود و هيچ جاده ي غير استانداردي  وجود ندارد.

وي افزود: هم اکنون 180 هزار کيلومتر انواع راه در کشور وجود دارد.

دبير انجمن خودروسازان با اشاره به قانون معاينه فني خواستار اصلاح اين قانون توسط مجلس شوراي اسلامي شد.

وي گفت: بهتر است قانون معاينه فني هر يک سال يا حداکثر دو سال به مورد اجرا گذاشته شود.

وي همچنين از سازمان استاندارد خواست تا با اعمال نظارت هاي قوي تر امکان اضافه کردن وسيله اي را به خودرو که توسط رانندگان صورت مي گيرد از بين ببرند.

نعمت بخشي گفت: بايستي در تمامي شرکت هاي حمل  نقل مسافر افراد فني حاضر باشند تا قبل از حرکت هر وسيله نقليه از اين شرکت ها خودروي مورد نظر نظارت و کنترل شود تا چنان چه مشکل فني وجود داشته باشد اين مشکل قبل از حرکت وسيله نقليه برطرف شود.

برچسب ها: اسکانیا ، اتوبان ، سوئد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۴:۵۳ ۲۸ شهريور ۱۳۹۲
ولله این قضیه اسکانیا، جاده، نقص فنی درصد کمی از حوادث ما را شامل میشد، بررسی کنید ببینید اسکانیای حادثه دیده تهران - قم در 24 ساعت چند سرویس داشته و چقدر راننده استراحت نموده !!!!!!!
برای مدت یک هفته یک تیم چند نفره داخل اتوبوسها به صورت نامحسوس مسافرت کنید و موارد را یادداشت کنید تا ببینید که عامل اصلی چیست؟ این سیا بازیها را جمع کنید!!!
تابلو عدم رعایت سرعت 85 کیلومتر در شب خود گواه علت این موضوع است!!
حرکت در لاین یک (سبقت) این اتوبوس گواه این موضوع است!!
عزیزان بنده خود در چند مورد به راننده ها در خصوص رعایت سرعت متذکر شدم ولی کو گوش شنوا، جوابی که میدهند این است: این ماشین شتاب دار است ناراحتی پیاده شو (ماشین شخصی است)
پیشنهاد:
در هر پایانه مسافربری، یکی کارشناس مستقر، و قبل از صدور صورتحساب، ابتدا چک لیست بازرسی فنی خودرو ، و همچنین سلامت و هوشیاری راننده کنترل شود، سپس صورتحساب صادر شود.
فقط خواهشاً نگید که این همه پایانه را چطوری این کار شدنی است؟
جواب:
از پرسنل اداره پایانه ها، نفرات مربوطه این کنترل را انجام دهند
آقا جان جدی بگیرید!!!!
آخرین اخبار