آغاز سال تحصیلی جدید و دانش آموزان خانواده زندانیان

سال تحصیلی جدید نیز فرا رسید اما هنوز برخی دانش آموزان با مشکلات دشواری مواجه هستند که قادر به حل آن‌ها نیستند، مشکلاتی که دانش آموز هیچ نقشی در ایجاد و بروز آن‌ها نداشته و تنها نقشی که پس از بروز آن‌ها بر گردن دارد نقش قربانی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران قربانیانی که به دلائل مختلف پدر، مادر و یا عضوی از خانواده خود را پشت میله های زندان می‌بینند و با مشکلاتی بس غیر قابل تحمل تر از مشکلات عمده جامعه روبرو می‌شوند و آن مشکل روحی و روانی و عدم پذیرش در جمع دیگر دانش آموزان به خاطر هم خانواده بودن با یک زندانی است.
این معضل همچنین تبعات رفتاری ناگواری را در بین این دانش آموزان خواهد داشت و با عدم پذیرش خود در جمع دیگر دانش آموزان و مواجه شدن با برخی بدرفتاری‌هایی که تأثیر گرفته از فضای ذهنی القا شده از کلمه زندان است بروز خواهد کرد و دانش آموز به خاطر عدم مقاومت در برابر این مسائل به سمت بزهکاری سوق پیدا خواهد کرد.
رسانه های گروهی از جمله رادیو و تلویزیون می‌توانند با تولید برنامه‌ها و سریال‌ها و فیلم‌های مناسب که بتوانند به معنای واقعی تفاوت بین زندانیان موثر (خطرناک و غیر قابل بازگشت) و غیر موثر را به نمایش بگذارند و نیز در همین برنامه‌ها به نقش خانواده های آنان و بی گناهی این خانواده‌ها بپردازند.
از آنجا که حکم زندان نیز دارای مدت زمان مشخصی است و نیز از آنجا که زندانیان نیز مانند دیگر انسان‌های جامعه اصلاح پذیر هستند، جامعه نیز باید نقش خود را در ادامه روند این اصلاح ایفا کند و از هر گونه اهریمن سازی و به انزوا کشیدن زندانیان و خانواده های آنان پرهیز نماید.
در صورتی که جامعه و رسانه‌ها در تحقق شناخت خوب از بد و تفکیک زندانیان موثر و غیر موثر و همچنین لحاظ نمودن حقوق شهروندی خانواده زندانیان همه تلاش خود را به کار گیرد می‌توان از تبعات جبران ناپذیر رفتار تاثیرگرفته از انزوا بر دانش آموزان و اعضای خانواده زندانیان در جامعه جلوگیری کرد.
عقیل توحیدیان.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار