تنها کلمه ای که خوشبختی واقعی در آن پنهان است

امروزه بسیاری از ما، دچار رنج و نگرانی و تشویش خاطریم غافل از اینکه این رنج ها به آسانی زدوده می شود.

 حمید فرزادی، روانشناسی بالینی در گفتگو با خبرنگار كلينيك باشگاه خبرنگاران؛  در خصوص تاثیر توکل در بهداشت روانی چنین گفت:  توکل یکی از مولفه های اصلی بهداشت روان است افرادی که دچار دو دلی، بدبینی و شک هستند از بی اعتمادی  و در واقع عدم توکل به خدا رنج می برند و در زندگی شان تشویش، نگرانی و استرس موج می زند که حتی در سطوح حادتر می تواند منجر به افسردگی و اختلالاتی شبیه وسواس شود.

نقطه شروع   عدم توکل کجاست؟
 عموما افرادی که نمی توانند به دیگران اعتماد کنند و در سطوح بالاتر نمی توانند به خدا توکل كنند.

 کسی که به خدا توکل ندارد، چه کمبودی دارد؟
 از احساس آرامش و راحتی محروم است زیرا فردی  که به خدا توکل دارد نمی داند در سایه توجهات خداوندی است و ایمان دارد خالق او، بهترین اتفاقات را برایش رقم می زند.

وی افزود: ریشه بسیاری از مشکلات  روحی و روانی در تاملات بین فردی و عدم اعتماد اتفاق می افتد.

وی تاکید کرد: اضطراب، نقش میکروب بیماری های روانی را بازي می کند و عامل روان شناختی بیماری ها، عدم توکل و ضعف در اتکای به خداوند است.

 عدم توکل، عامل  بیماری های حادی خواهد شد
وی افزود: افرادی که از عنصر توکل به خدا برخوردارند، در مقابل خطرات اضطراب و نگرانی و بد بینی ایزوله هستند

 آیا تا به حال برای مراجعه کنندگان توکل به خدا تجویز کرده اید؟
بله و حتی به نماز و ادعیه و انجام فرایض مذهبی سفارش می کنم تا ارتباط صمیمانه تری با خداوند برقرار کنند و با رضایت از خدای خود این که همه چیز را به خدا واگذار می کنند به حس آرامش دست یابند.

 مراجعه کنندگان  چه  نظری درباره نحوی درمانی شما داشتند؟
 حس شگفت انگیزی را تجربه کردند و رضایت داشتند .

 حمید فرزادی، روانشناس بالینی تصریح کرد: نوجوانان و جوانان بیشتر دچار شک و تردید ابهام می شوند این جاست که خانواده و روان شناس باید به او کمک کنند تا از این مرحله گذر کند  و تا به یقین و اتکای به خدا برسید باید براي این دسته از افراد خطرات عدم توکل را بیان كرد تا در پی درمان خود باشند  چرا به تجربه نشان داده پزشکانی که روند و دلیل درمان را برای بیماران توضیح می دهند در درمان بیماران تاثیر مثبت و بسزایی  دارند.

در آخر، خطاب  به افرادی که از بی اعتمادی و عدم توکل رنج می برند، چه می گویید؟
عدم توکل ریشه تشویش و نگرانی و سلب آرامش است، توکل مانند یک گیاه زیباست که هیچ گاه رشدش متوقف نمی شود و با رسیدگی به باور و اعتقادات باور می شود و لحظات زندگی را شکوهمند و ثمر بخش می کند پس با توکل به خدا زندگیتان را غرق آرامش و شادکامی  کنید./ح
برچسب ها: خداوند ، توکل ، آرامش ، استرس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار