سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: برداشتن تحريم‌هاي اتحاديه اروپا مراحل قضايي و قانوني دارد که در حال طي شدن است و فعلا اظهار نظر خاصي در اين مورد نداريم.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، "مرضيه افخم" سخنگوي دستگاه ديپلماسي کشورمان در نشست خبري امروز (سه شنبه، 26 شهريور) با اشاره به برداشتن تحريم‌ها اظهار داشت: برداشتن تحريم‌هاي اتحاديه اروپا مراحل قضايي و قانوني دارد که در حال طي شدن است و فعلا اظهار نظر خاصي در اين مورد نداريم.

وي در ارتباط با تيم هسته‌اي گفت: همزمان با تنظيم کارشناسان و طي مراحل داخلي و بررسي‌هاي لازمي که در وزارت خارجه صورت مي‌گيرد اعضاي تيم مذاکره‌کننده به صورت دقيق اعلام خواهد شد اما اطلاع‌رساني زودرسي در اين زمينه نداريم.

سخنگوي وزارت امور خارجه  درباره نامه رد و بدل شده بين اوباما و رئيس‌جمهور کشورمان تصريح کرد: همانطور که در خبرها مشاهده شد، اين نامه مربوط به تبريک انتخاب دکتر روحاني بوده است و وي ضمن تشکر نکاتي را در حوزه‌هاي مختلف بيان کرد.

افخم ادامه داد: سازوکار تبادل پيام بين دو کشور از کانال‌هاي ديپلماتيک جاري بيان مي‌شود.

وي در ارتباط با ديدار احتمالي برخي از مقامات کشورمان با مقامات آمريکايي اظهار داشت: هيچگونه برنامه ملاقات با مقامات آمريکايي در برنامه سفر دکتر روحاني نيست البته چنانچه روند کار به سمتي پيش برود که ملاقاتي تنظيم شود در چارچوب 1+5 خواهد بود.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي تصريح کرد: مجمع عمومي يکي از مهمترين رويدادهاي بين‌المللي است که با توجه به سطح شرکت کشورها و حضور جمع زيادي از سران وزارت امور خارجه طبعا رويدادي منحصر به فرد است که به صورت سالانه انجام مي‌شود.

افخم افزود: مراحل مربوط به سخنراني‌ها و ملاقات‌هاي دکتر روحاني تنظيم خواهد شد و اطلا‌ع‌رساني در رابطه با اين مهم در آن زمان متعاقبا اعلام خواهد شد.

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالي مبني بر گزارش بازرسان سازمان ملل در مورد استفاده از سلاح شميايي گفت: ما بارها تاكيد كرديم كه جمهوري اسلامي ايران خود يكي از قربانيان سلاح شيميايي بوده و براين مبنا همواره مخالفت خود را با توليد، انباشت و استفاده از سلاح‌هاي كشتار جمعي و هم چنين شيميايي صراحتا اعلام كرده است.  
 
وي در مورد اين گزارش تصريح كرد: در اين گزارش كاربرد سلاح شيميايي تاييد شده اما در مورد مقصران و استفاده كننده از آن حرفي زده نشده و نبايد تفسيرها به سمت جوسازي و فضاسازي برود.
 
سخنگوي وزير امور خارجه افزود: قطعا پيوستن سوريه به كنوانسيون منع گسترش سلاح‌هاي شيميايي يك قدم مثبت ارزيابي مي‌شود اما نگراني ما از نپيوستن برخي كشورهاي منطقه همچون رژيم صهيونيستي به اين كنوانسيون همچنان پابرجاست چرا كه ما خواستار عاري شدن تمام منطقه از سلاح‌هاي شيميايي هستيم.  
 
افخم در ادامه بيان كرد: نگراني جدي‌تر، در اختيار داشتن اين سلاح‌ها از سوي گروهك‌هاي تكفيري و تروريستي است چرا كه اگر بازيگران غيردولتي اين سلاح‌ها را در اختيار داشته باشند، به مراتب تبعات وخيم‌تري در انتظار منطقه خواهد بود.  
 
وي اظهار داشت: اميدواريم سازوكار جامعه بين‌المللي در قبال سوريه براساس فعاليت و مقررات سازمان‌هاي بين المللي از جمله سازمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي باشد.  
 
افخم با اشاره به سوالي مبني بر مقاله اخير حسين موسويان ديپلمات سابق ايراني گفت: من همين خبر را ديده‌ام اما فعلا امكان تاييد آن را ندارم.  
 
سخنگوي امور خارجه با اشاره به استقبال جامعه بين‌المللي از طرح روسيه افزود: قطعا جامعه جهاني به ابتكار روسيه و تفاهمات ژنو به عنوان يك قدم مهم براي دوري از جنگ اقدام كند.  
 
وي افزود: اميدواريم هرگونه تندروي كه منطقه و جامعه جهاني را به سمت گام‌هاي بي‌بازگشت هدايت مي‌كنند، جاي خود را به رويكردهاي اعتدالي بدهند.
 
افخم در ادامه گفت: افكار عمومي دنيا از اين ابتكار به عنوان طرحي ضد جنگ ياد كرده‌اند و انتظار ما از همه دولت‌ها اين است كه مسئولانه به سمت جلوگيري از هر گونه جنگ قدم برداشته و از سازوكارها و ظرفيت‌هاي جهاني و بين‌المللي براي حل اين معضل استفاده كنند.
 
سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره به سوالي در مورد آغاز به كار تيم جديد مذاكره كننده هسته‌اي گفت: اين كه در مذاكرات هسته‌اي چه تيمي فعال خواهد بود، بحث فرعي به شمار مي‌آيد و قطعا موضوع مهم خود مذاكرات است كه در آن بايد براحقاق حقوق مسلم ملت ايران در استفاده صلح آميز از انرژي هسته‌اي كه شامل غني سازي در خاك ايران است پافشاري شود.  
 
وي افزود: گروه مذاكره كننده جديد كه كار خود را شروع خواهد كرد و هم اكنون نيز مقدمات فعاليتش آغاز شده است اين مهم را در اولويت دستور كار خود دارد و قطعا ساز و كار اصلي براي تيم مذاكره كننده احقاق حقوق مسلم ملت خواهد بود كه برمبناي احترام متقابل و هم چنين رفع نگراني‌هاي متقابل است و البته اين مذاكرات بايد در جدول زمان بندي مشخص و هدفمند رخ دهد و ما با مذاكرات بي‌نهايت و بدون محدوديت موافق نيستيم.  
 
افخم در مورد اظهارات منتسب به هاشمي رفسنجاني گفت: آقاي هاشمي رفسنجاني رئيس تشخيص مصلحت نظام اين خبر را صريحا تكذيب كرده و مواضع خود را در مورد سوريه اعلام كرده‌اند و وزارت امور خارجه نيز موضع گيري خود را در اين مورد اعلام كرد.
 
وي افزود: قطعا پيگيري اقدامات حقوقي و قضايي در اين مورد مربوط به دفتر وي مي‌باشد.
 
سخنگوي وزارت خارجه در مورد اخبار منتشر شده مبني بر مذاكرات تهران و لندن تصريح كرد: تنها ملاقات و مذاكرات در سطح وزراي امور خارجه در دستور كار خواهد بود و ساير خبرهاي رسانه‌اي بي‌اساس است.  
 
وي افزود: دولت انگليس در پي شروع به كار دولت يازدهم نامه‌اي را از طريق "ديويد كامرون" براي آقاي دكتر روحاني فرستاده و در آن علاقه‌مندي خود را براي ارتقا روابط دو كشور اعلام كرده است.
 
وي با اشاره به اين كه به اين نامه پاسخ داده شده ادامه داد: ما در حال بررسي اين موضوع برمبناي مقررات و قوانين داخلي خود هستيم و قطعا پس از اين بررسي‌ها نظرات خود را اعلام خواهيم كرد.

افخم در پاسخ به سوالي مبني براينكه برخي توافقات بين آمريكا و روسيه  مديون تلاش‌هاي ايران هستند، اظهار داشت: طبعا تحليل‌هاي مختلفي در اين زمينه ارائه مي‌شود ما در اين خصوص تحليلي نداريم اما تاكيد مي‌كنيم نقش ايران نقشي بي‌بديل است.  
 
وي افزود: ايران بازيگري تاثيرگذاردر منطقه است و همواره براي تامين امنيت در سطح جهاني و منطقه‌اي ديدگاه‌هاي مثبتي را براي تعامل با همه بازيگران صحنه بين‌المللي ارائه كرده است.  
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران از اين كه منطقه درگير جنگ و خونريزي شود نگراني خود را اعلام كرده و همواره تلاش‌هاي ما براي جلوگيري از جنگ افروزي بوده است.  
 
افخم تاكيد كرد: طبعا در همين راستا مشورت‌ها و گفتگوهايي با وزراي امور خارجه كشورهاي مختلف صورت گرفته و اين واقعيتي است كه در منطقه وجود دارد و بسياري از كشورها به نقش بي‌بديل جمهوري اسلامي ايران در معادلات منطقه و بين‌المللي توجه دارند.  
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي در مورد انتشار فيلمي در يوتيوپ مبني بر حضور نيروهاي نظامي جمهوري اسلامي ايران در سوريه اظهار داشت: ما هيچ گونه نيروي نظامي رسمي در سوريه نداريم.
 
وي در مورد ديدارهاي وزير امور خارجه كشورمان در مجمع عمومي سازمان ملل گفت: محمدجواد ظريف در حاشيه اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل ديدارهايي را با وزراي امور خارجه دارند و هم چنين با اصحاب رسانه گفتگو خواهند كرد، وزارت امور خارجه در حال تنظيم برنامه‌هاي مربوط به اين ديدارها هستند و در وقت مقتضي اطلاع رساني لازم را انجام خواهند داد.  
 
افخم در پاسخ به سوالي مبني براينكه موضع جمهوري اسلامي ايران نسبت به اظهارات وزير امور خارجه مصر چيست، اظهار داشت: تحولات در مصر به عنوان كشوري مهم در جهان اسلام همواره مورد توجه ماست.
 
وي ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران با احترام و اصل عدم مداخله، امور مصر را دنبال مي‌كند.  
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي تاكيد كرد: اميدواريم با خويشتن‌داري و طي مراحل دمكراسي مردم سالاري در مصر برقرار شود و ادعاهايي كه مطرح مي‌شود غيرواقعي است.
 
افخم افزود: جمهوري اسلامي ايران اميدوار است چون مصر جايگاه منطقه‌اي خود را پيدا كند و ظرفيت خود را به خوبي به كار گيرد.  
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پاسخ به سوالي مبني براينكه آيا اعضاي تيم مذاكره كننده هسته‌اي كامل شده است يا خير اظهار داشت: در مورد تيم مذاكره كننده هسته‌اي تبعا از زماني كه مسئوليت به وزارت امور خارجه گذاشته شده بررسي‌هاي لازم صورت گرفته و اين مهم در حال انجام است و بنده اسامي نهايي تيم مذاكره كننده را بعد از قطعي شدن اعلام مي‌كنم.  
 
افخم در مورد ديدار دكتر روحاني و پوتين در حاشيه اجلاس شانگهاي افزود: در حاشيه اجلاس شانگهاي دكتر روحاني و پوتين ديداري با يكديگر داشته‌اند و در مورد سفر پوتين به ايران خبرگزاري‌هاي روسيه اخباري را اعلام كردند مبني براينكه وي قصد سفر به ايران را دارد اما ما فعلا خبر بيشتري در اين خصوص نداريم.
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي در مورد همكاري‌هاي ايران و آژانس انرژي اتمي بيان كرد: در سوابق اين آژانس بي‌نظير است.
 
وي افزود: ميزان دسترسي‌ها در حد مطلوب در حال انجام است و ما براين همكاري‌ها تاكيد داريم و درصدد هستيم كه اين مهم ادامه پيدا كند در عين حال در اين راستا بايد از بهانه جويي‌ها پرهيز شود.  
 
افخم در ادامه با اشاره به بحران سوريه و نقش ايران در حل اين بحران تاكيد كرد: آن چه كه مسلم است جمهوري اسلامي ايران مواضع خود را از لحاظ كمك‌هاي انساني به سوريه اعلام كرده است.
 
وي افزود: ما همواره تلاش‌هاي خود را براي جلوگيري از جنگ و پيچيدگي تحولات در منطقه صريحا اعلام كرده‌ايم و معتقديم بحران سوريه بايستي از طريق راهكار سياسي حل و فصل شود.  
 
افخم ادامه داد: ما همواره نگراني‌هاي منطقه و نگراني افكار عمومي در قبال اين بحران را دنبال كرديم.
 
وي افزود: آن چه كه در ميان ملت‌هاي منطقه مي‌گذرد احساساتي منفي نسبت به گروه‌هاي تكفيري و تروريستي است و ايران همواره براي ارسال كمك‌هاي انسان دوستانه به سوريه اعلام آمادگي كرده و بخش‌هايي از آن در حال انجام است. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه با اشاره به نامه ارسالی از سوی اوباما به دکتر روحانی بیان کرد: نامه‌ای که در خبرها به آن اشاره شده است دریافت شده، اما نامه در مورد سوریه نبوده بلکه حامل پیام تبریک به دکتر روحانی و برخی مسائل دیگر بوده که به آن پاسخ داده شده است.

وی افزود: در مورد لحن آمریکایی‌ها متأسفانه دولت آمریکا هنوز زبان تهدید را دارد، ما اعلام کردیم باید زبان تکریم اتخاذ شود چرا که پافشاری در مواضع غیرمنطقی نتایجی نخواهد داشت. 

افخم تأکید کرد: دولت امریکا منافع و سیاست خارجی خود را گروگان گروه‌های فشار کرده و آمریکا نیز واقع‌بینی به موضع آنها برگردد. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد توقف کشتی ایرانی در هند و اقدامات صورت گرفته در این زمینه اظهار داشت: در مورد این کشتی بخش‌های فنی و پرداخت مبالغ در حال جریان است و سازوکار‌های بانکی نیز برای حل این مهم در حال انجام بوده امیدواریم با همکاری بانک‌های هندی نیز مشکل حل شود و کشتی جمهوری اسلامی ایران برگردد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد جایگاه حزب‌الله لبنان در منطقه افزود: امیدواریم جایگاه مقاومت در منطقه و حزب‌الله بعنوان گروهی ضد صهیونیستی بخوبی درک شود.

وی ادامه داد: اقدامات و تحرکات صهیونیستی علیه حزب الله هیچ لطمه‌ای به جایگاه مردمی مقاومت و این گروه وارد نمی‌کند. 

افخم تأکید کرد: تدابیری که برای فشار در مقاومت و حزب الله انجام می‌شود مبتنی بر سیاسی‌گری بوده آنچه مهم است جایگاه بی‌بدیل حزب‌الله در منطقه است. 

وی تصریح کرد: امیدواریم شورای همکاری ساز‌وکار خود را بر واقعیات تنظیم کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه در مورد خبری مبنی بر هدف قرار گرفتن هليکوپتر سوریه از سوی ترکیه اظهار داشت: این اخبار را ما نیز دیدیم اما این خبر تأیید‌کننده اقدامی از پیش طراحی شده نیست و ما طرفین را به خویشتن داری دعوت می‌کنیم چرا که این مهم عاقلانه ترین راه است.

افخم در مورد برگزاری کنفرانس ژنو 2 و دعوت از جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: کنفرانس ژنو2 چارچوبی برای تنظیم راه‌حل سوریه بوده که طرف‌ها در حال پیگیری آن هستند و رایزنی‌ها بین طرفین در حال انجام است.

وی ادامه داد: آخرین تحولات مربوط به برگزاری کنفرانس هنوز اعلام نشده و در این خصوص خبر جدیدی نداریم، در هر صورت ایران از هرگونه راهکاری که به سمت حل بحران سیاسی سوریه پیش رود استقبال می‌کند.

وی افزود: طرف‌های این کنفرانس و برخی کشورها علاقه‌مندی خود را نسبت به حضور ایران در این اجلاس اعلام کردند و ما منتظر مباحث نهایی هستیم. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد برچیده شدن مقتصات جهنمی پادگان اشرف بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن قدردانی از تلاش دولت عراق برای تخلیه پادگان اشرف از سازمان ملل می‌خواهد تا تدابیر جدی برای انتقال اعضا به خارج از عراق صورت گیرد.

وی تصریح کرد: ما همواره منتقد جدی کشورهایی هستیم که در بحث تروریسم موضع دوگانه اتخاذ می‌کنند چرا که معیارهای دوگانه منجر به عدم حل بحران و گسترش آن می‌شود. 

افخم اظهار داشت: ما از کشورهایی که خود را در صدر مخالفان اصلی تروریسم قرار می‌دهند می‌خواهیم استقرار و انتقال منافقین را به صورت جدی دنبال کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: حساسیت ایران برای بازگرداندن افرادی از اعضای این گروه تروریستی به کشور وجود دارد و همانطور که وزیر اطلاعات اعلام کرد متناسب با جرایم‌های این افراد اعمال قانون خواهد شد و طبعا جمهوری اسلامی ایران با توجه به جرایم آنها با رأفت انسانی با آنها برخورد می‌کند. 

افخم در پاسخ به سوالی مبنی بر‌اینکه آیا از میان بانوان سفیری انتخاب خواهد شد اظهار داشت: وزارت امور خارجه برای انتقال سفرا ملاک‌های خود را دارد و تبعا همه افراد واجد شرایط در این لیست قرار می‌گیرند. بنابراین موضوع سفیر خانم نیز در این چارچوب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه ادامه داد: در مورد پرونده هسته‌ای و مذاکرات ایران و گروه 1+5 ، بحث احقاق حقوق ملت ایران محور اصلی مذاکرات است همچنین استفاده از فناوری هسته‌ای و غنی‌سازی اورانیوم محور مهم دیگری در این مذاکرات خواهد بود.

وی با اشاره به گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در این مورد تصریح کرد: ما در مطبوعات مذاکره نمی‌کنیم و آنچه که مطرح می‌شود گمانه‌زنی‌های رسانه‌هاست بلکه مذاکرات در پشت میز مذاکره انجام می‌شود.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان درباره دیپلماسی اقتصادی خاطرنشان کرد: بحث دیپلماسی اقتصادی از مباحثی است که دولت و وزارت امور خارجه آن را دنبال می‌کنند و وزارت خارجه با توجه به بحث تحریم‌ها به طور فشرده در حوزه دیپلماسی اقتصادی فعالیت خود را آغاز کرده؛ نمایندگی ما در خارج از کشور برای تسهیل امور اقتصادی و کار تجار فعالیت‌های ویژه‌ای را دارد و این موضوع با جدیت دنبال می‌شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: افخم ، نشست ، خبری ، وزارت ، امور ، خارجه ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار