آيت الله هاشمي:

عدم توجه به بهره وري مصداق روشن تبذير است

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: بهره‌وري ريشه در تعاليم اسلامي دارد و عدم توجه فقها به آن در طول تاريخ به خاطر عدم حضور روحانيت در كارهاي حكومتي بود.

به گزارش سرويس سياسي باشگاه خبرنگاران، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني صبح امروز در ديدارهاي جداگانه با اعضاي هيأت مديره انجمن بهره‌وري و مديران ارشد و اعضاي هيأت مديره مؤسسه مالي و اعتباري عسكريه با اشاره به اهميت بهره وري در تحولات اقتصادي و افزايش توليد گفت: بهره‌وري ريشه در تعاليم اسلامي دارد و عدم توجه فقها به آن در طول تاريخ به خاطر عدم حضور روحانيت در كارهاي حكومتي بود.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با يادآوري توجه كارشناسان و اعضاي مجمع به بهره‌وري در تدوين سياست‌هاي كلي گفت: در سياست‌هاي كلي «توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني» كه از سوي رهبري به قواي سه‌گانه هم ابلاغ شد، در بند اول بر اصلاح و بازسازي ساختار توليد ملي، كاهش هزينه‌ها و بهبود كيفيت توليد و بهينه‌سازي تعامل عوامل توليد به عنوان عوامل بالا بردن قدرت رقابت و افزايش بهره وري تأكيد شده است.

وي تأكيد كرد: در دورنماي 8 درصدي رشد توليد ناخالص ملي 5/2 درصد را به بهره‌وري اختصاص داده بوديم كه طي سالهاي اخير نه تنها محقق نشد، بلكه رشد منفي پيدا كرد.

عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به آيه 15 سوره ملك كه مي‌فرمايد: «هو الذي جعل لكم الارض ذلولا فامشوا في مناكبها و كلوا من رزقه و اليه النشور»، گفت: خداوند در اين آيه دو امر براي استفاده از زمين دارند و در پايان آيه نيز تأكيد مي كنند كه اگر به اين اوامر توجه نشود، در قيامت بايد پاسخگو باشند.

وي  با استناد به حديثي از امام علي (ع) كه مي فرمايند:" كسي كه آب و زمين دارد و باز هم فقير است از رحمت خداوند فاصله گرفته"، گفت: اصولا با توجه به حرمت اسراف و تبذير در اسلام ، عدم بهره گيري از عوامل و سرمايه موجود هدر دادن ظرفيت ها و امكانات است.
وي اين كار را مصداق روشن تبذير دانست و گفت: بدترين نوع تبذير، ضايع كردن استعدادها و بهره نبردن از آنها است و بخصوص آنها كه با هزينه مردم كار ياد گرفته اند و براي خدمت حقوق مي گيرند، ولي بهره كافي نمي دهند.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در ادامه اين ديدار بر لزوم تهيه آماري دقيق از ميزان تأثير بهره‌وري در بخش‌هاي خصوصي، شبه‌دولتي و دولتي تأكيد كرد و گفت: توجه و عدم توجه به بهره‌وري با افزايش اشتغال و يا رواج بيكاري ارتباطي مستقيم دارد و بايد انجمن بهره‌وري با نگاه علمي به مديران ميداني كمك نمايد تا سير حركت كشور به سوي توسعه هموار شود.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در ديدار با مديران ارشد و اعضاي هيأت مديره مؤسسه مالي و اعتباري عسكريه نيز به برنامه‌هاي دولت سازندگي در سال 1371 اشاره كرد و گفت: با تأسيس وزارت تعاون در آن سال و باز شدن افق تازه‌اي در بخش‌هاي مالي، تصويب شده بود كه مؤسساتي با رويكرد مردم‌گرايانه و بهره‌گيري از تجربه‌هاي متخصصان بانكي و اقتصادي در حوزه پول و اعتبار به منظور بسط و گسترش فرهنگ تعاون و مشاركت‌هاي مردمي تأسيس شوند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام بازگشايي بيش از 320 شعبه اين مؤسسه در سراسر كشور را موفقيت‌آميز خواند و با تأكيد مسئولان آن بر توجه به مراجعات مردمي گفت: بانك‌ها و مؤسسات مالي بايد در خدمت مردم و توليد كشور باشند.

وي افزود: يكي از راههاي جلب رضايت مردم در بانك‌ها و مؤسسات مالي كاربرد پيشرفت‌هاي الكترونيكي و بكارگيري آنها در خدمت‌رساني به مردم است.

در ابتداي اين ديدارها مهندس كلانتري، دكتر خرقاني، آقاي ميرزايي، مهندس اوليا، دكتر غلامي و مهندس همايونفر، رئيس و اعضاي هيأت مديره انجمن بهره‌وري ضمن پاسخ به سؤالات آماري آيت‌الله هاشمي رفسنجاني و ارائه گزارشي از عدم توجه به بهره‌وري در گذشته، به بيان ديدگاه‌هاي خويش در خصوص اهميت بهره‌وري و جايگاه آن در تصميم‌گيري‌هاي كلان كشور و نقش آن در رونق اقتصادي پرداختند. 

همچنين حجت‌الاسلام والمسلمين سيدامين جوادي، مديرعامل مؤسسه مالي و اعتباري عسكريه گزارشي از روند تأسيس آن و فعاليت‌ها و برنامه‌هاي آينده ارائه كرد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: مجمع ، تشخیص ، مصلحت ، نظام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار