شهرام ناظری:

جشنواره موسیقی جوان شروع یک حرکت تازه در فضای موسیقی است

برگزاری جشنواره موسیقی جوان تنها شروع یک اتفاق و حرکت تازه در فضای موسیقی کشورمان است که شور و امید بسیاری را در دل هنرجویان جوان ایجاد خواهد کرد تا در سال های آینده شاهد شکوفایی بیشتر آنها باشیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی هفتمین جشنواره موسیقی جوان، شهرام ناظری عضو شورای سیاستگذاری هفتمین جشنواره موسیقی جوان گفت: به طور کلی استعدادهای زیادی و صداهای خوبی در جامعه وجود دارد که بخشی از آنها در این جشنواره شرکت کرده بودند.

این استاد آواز ایرانی در ادامه افزود: ولی آنچه به عنوان نکته مهم در میان خوانندگان جلب توجه می کند این است که متاسفانه امروزه کلیت آموزش آواز در کشور ما به نسبت سال های قبل بسیار محدودتر شده است.

وی همچنین عنوان کرد: البته این اتفاق طبیعی است؛ به هر حال از یک سو به دنبال از بین رفتن غول های آواز ایرانی ، همچنین از میان رفتن مراکز درست آموزشی، و البته از سوی دیگر مشکلاتی که در تدریس آواز ایرانی دیده می شود بروز چنین مشکلی طبیعی می تواند باشد.

این عضو شورای سیاستگذاری هفتمین جشنواره موسیقی جوان ادامه داد: متاسفانه امروز تدریس آواز بدون هیچ کنترلی از سوی یک شورای صاحب نظر صورت می گیرد و طبیعتا همه اینها آسیب هایی را به دنبال دارد. 

شهرام ناظری گفت: شرایط کلی زندگی ماشینی و مشغله های فراوان نیز دست به دست هم داده اند تا کسانی که استعداد و صدای خوبی دارند نتوانند به نتیجه مطلوبی که می بایست برسند. 

این خواننده پیشکسوت در ادامه افزود: هر چند در این جشنواره چند نفری بودند که خوش درخشیدند و هیئت داوران نیز نظر خودش را در مورد آنها صادر کرده است منتهی این تنها شروعی برای فصل جدیدی محسوب می شود تا روند درست آموزشی در جهت فعالیت صحیح هنری مد نظر قرار بگیرد.

این موسیقیدان همچنین عنوان کرد: در واقع دست اندرکاران فرهنگی کشور می بایست در سال های آینده این روند را با برنامه ریزی ها و طرح های درست آموزشی برای نوجوانان و جوانان ادامه بدهند و آینده داران موسیقی کشور را بیشتر دریابند و بستری فرهنگی برای حضور بهتر آنها فراهم کنند. 

ناظری ادامه داد: انتظاری که ما از فضای موسیقایی کشور به خصوص در حوزه آواز داریم بسیار عمیق تر و قوی تر از چیزی است که امروز شاهد آن هستیم. البته کسانی که در جشنواره موسیقی جوان شرکت کرده اند گناهی ندارند و اگر امروز در جشنواره شاهد آن هستیم که اکثریت به تکرار یک فرم آوازی می پردازند به این دلیل بوده که در امر آموزش اسیر محیط بوده اند و اینگونه تکرارها را به آنها القاء کرده اند تا شبیه خوان شوند.

این عضو شورای سیاستگذاری هفتمین جشنواره موسیقی جوان گفت: با توجه به شرایط موجود شاید زیاد نتوان از خواننده های جوان ایراد گرفت که چرا شبیه خوان شده اند و همه آنها تنها از یک الگوی ثابت تبعیت می کنند و محدود هستند. در همین افراد استعدادها و صداهای خوبی وجود دارد و باید روش درست آموزشی در اختیار این افراد قرار بگیرد که در آینده بتوانند به نتیجه درستی برسند.

این استاد آواز ایرانی عنوان کرد: وضعیت امروز آواز کشورمان به نحوی است که آینده این هنر را نگران کننده می بینم. وقتی به هم نسلان خودم نگاه می کنم می بینم در دوره جوانی ما نسبت به جوانانی که امروز در زمینه خوانندگی فعالیت می کنند ذوق و حال و هوای بیشتر وجود داشته است. در آن زمان هر کس با فرهنگ خودش می توانست خودش را بیان کند.

وی افزود: امروزه آموزش آواز ایرانی دچار محدودیت شده است و خود ما نیز که جزو هیئت داوران هستیم در بسیاری از مواقع دچار کسالت می شویم. چرا که می بینیم همه بر روی یک الگو کار می کنند و یا برای اجرای یک دستگاه تقریبا 90 درصد شرکت کنندگان از یک شعر واحد استفاده می کنند. این اتفاقی است که امروز در آواز شاهد آن هستیم و باید نسبت به آن نگاه جدی و  آسیب شناسانه داشته باشیم. 

شهرام ناظری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید در آینده نزدیک برای این معضل چاره ای اندیشیده شود و همه صاحب نظران برای اصلاح این وضعیت دور هم جمع شوند. 

این خواننده افزود: برگزاری جشنواره موسیقی جوان تنها شروع یک اتفاق و حرکت تازه در فضای موسیقی کشورمان است که شور و امید بسیاری را در دل هنرجویان جوان ایجاد خواهد کرد تا در سال های آینده شاهد شکوفایی بیشتر آنها باشیم. 

هفتمین جشنواره موسیقی جوان که از 22 شهریور با حضور 149 نوازنده و خواننده در تالار رودکی آغاز شده تا 25 شهریور ادامه خواهد داشت. مراسم اختتامیه این جشنواره نیز چهارشنبه 27 شهریور در تالار وحدت برگزار خواهد شد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار